Prevenir los riesgos de enseñar es quehacer de todosla enseñanza puede ser una tarea más delicada de lo esperado

  1. Ortiz Oria, Vicente Manuel
  2. Guevara Espinar, Miguel David
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2014

Issue Title: Dificultades Educativas

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 325-336

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V3.510 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Sustainable development goals

Abstract

The educational task is inscrited in the vital change , but the sudden behavior of its members can alter the daily educational dynamics. In this paper we review the educational problems of teaching discomfort, distress and burn-out and we pretend solutions in the instructional – interactive educational frame based on positive psychotherapeutic strategies and classroom dynamics with the active participation of its instructional agent. Objective: To review the problem of teacher distress, and promote solution strategies. 

Bibliographic References

  • Abraham, A.; (1973). A mofdel for exploring intra and interdividual process in groups The International Joournal of Group Psycotherapy. Vol. XXIII, 1,3-22.
  • Abraham, A.; (1982-87). El mundo interior de los enseñantes. Barcelona. Gedisa.
  • Abraham, A.; (1993). La personalidad de los profesores. En Juidías Barrosos, J.; Y los Loscertales, F. (1993) El rol docente un enfoque psicosocial M.M.M. Sevilla 31-46.
  • Adler, A. (1975) El niño difícil. Madrid. Espasa Calpe.
  • Ainscow, M.; (1994). Necesidades especiales en el aula. Una iniciativa de la UNESCO para la formación del profesorado en el ámbito de la integración escolar. Aula de innovación educativa, 31, 70-77.
  • Aloy Ruíz, M.; y Martorell Pallas, C.; (1992). La satisfacción laboral de los profesores de formación profesional. Profesiones y empresa. Revista de Educación Tecnológica y Profesional. (3); 90-93.
  • Amiel R. y Lebigre F. ;(1980) Psiopatología de la función docente. Debesse, M.; y Mialaret, G.; La función docente. Barcelona. Oikos-Tau.
  • Amigo, Vázquez, I.; (1991). De la primacía de la emoción sobre la cognición; implicaciones teóricas y clínicas. Psicothema. 3 (1) 137-151.
  • Bados, A. y García, G. E. (2010). La técnica de la reestructuración cognitiva. Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológicos. Facultad de Psicología, Universidad de Barcelona. Dirección electrónica: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/12302/1/Reestructuraci%C3%B3n.pdf
  • Berstein, B.; (1990). Poder, Educación y Conciencia. Sociología de la Transmisión Cultural. Barcelona. El Roure.
  • Bertalanffy, L. V.; (1976). Teoría general de sistemas. Madrid: F. C. E.
  • Bethencourt Pérez, J. M.; Peñate Castro, W.; Fernández-Valdés, A.; González Rodríguez, M.; López Curbelo, M.; & Delgado García, M.; (1999). Aproximación al estudio de la salud mental del profesorado universitario: primeros datos de prevalencia de trastornos psicopatológicos. Evaluación e intervención psicoeducativa. (Vol. 1, no. 2-3), 53-79.
  • Bettelheim B.; (1991). El peso de una vida. Barcelona. Drakontos.
  • Bettelheim, B.; (1988). Con el amor no basta. Barcelona. Herder.
  • Bettelheim, B.; (1988). No hay padres perfectos. Barcelona. Herder.
  • Bigge, M. L.; (1977). Teorías de aprendizaje para maestros. México. Trillas.
  • Buendía, J.; y Ramos, F.; (2001). Síndrome de burnout: concepto, evolución y tratamiento, en Buendía, J.; Ramos, F.; (2001). Empleo, estrés y salud. Madrid. Pirámide.
  • Cencillo, L. (1971). El inconsciente Madrid. Marova
  • Cencillo, L. (1988). La práctica de la psicoterapia Madrid. Marova.
  • Cencillo, L. (2008). Eficacia de una terapia dinámica Madrid. Manuscritos.
  • De la Torre, R. C. (2013). El malestar docente: un fenómeno de relevancia internacional. Málaga.
  • Erickson, F.; (1989). Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En M. C. Wittrock, La investigación de la enseñanza. II. Métodos cualitativos y de observación, (pp. 195-301). Madrid. Paidós-MEC.
  • Erickson, F.; (1993). Ética y psicoanálisis. Buenos Aires. Horne.
  • Escudero, J.M.; (1981). Modelos didácticos. Barcelona. Oikos-tau.
  • Esteve, J. M., Franco, S. y Vera, J. (1995). Los profesores ante el cambio social. Pedagogía de la investigación y de la comunicación. Barcelona. Dirección electrónica:
  • Esteve, J. M.; (2003). La tercera revolución educativa: La educación en la sociedad del conocimiento. Barcelona. Paidós.
  • Esteve, J. M.; (Ed.) (1984). Profesores en conflicto. Madrid. Narcea.
  • Freud, S.; (1923,1981). El yo y el ello. O.C. III. Madrid. Editorial biblioteca nueva.
  • Freudemberger, J.J.; (1974). Saff bur-out. Journal of Social issues, 30,159-166.
  • Frías Navarro, D.; Mestre Escriva, V.; Del Barrio Gándara, V.; (1991). Autoestima y rendimiento escolar en población infantil valenciana. Revista de Psicología. Universitas Tarraconensis. (13) 2; 7-19.
  • Gómez, P. L. y Carrascosa, O. L. (2001). Prevención del estrés profesional docente. Edita: Generalitat Valenciana. Dirección electrónica: http://www.cece.gva.es/per/docs/rlestres_1.pdf
  • Guerrero, B. E. y Rubio, J. (2005). Estrategias de prevención e intervención del “burnout” en el ámbito educativo. Revista Salud Mental, 28 Vol. Nº 5. Dirección electrónica: http://www.medigraphic.com/pdfs/salmen/sam-2005/sam055d.pdf
  • Guerrero, E.; Y Vicente F.; (2001). Síndrome de “Burnout” o desgaste profesional y afrontamiento del estrés del profesorado. Cáceres. Universidad de Extremadura.
  • Hargreaves, A.; (2003) Replantear el cambio educativo; un enfoque renovador. Buenos Aires. Amorrortu.
  • Hertrich, O.; (1962). Beitragzur Diagnostik der leichteren depressiven Zustandsbilder. Fortsch. Neurol. Psychiat. , 30, 169. http://books.google.es/books?id=0xRQFBowOSYC&pg=PA241&lpg=PA241&dq=inoculacion+del+estres+profesores&source=bl&ots=esX6M6lLBu&sig=8gUsZ-ZuPrsfRvFETnFFjbyAohw&hl=es&sa=X&ei=xNDKUvCNBorB0QWbsYGYDw&ved=0CDcQ6AEwAA#v=onepage&q=inoculacion%20del%20estres%20profesores&f=false
  • Huberman, M.; (1975). Educación et cycle de la vie. Vevey. Delta.
  • Kemmis, S.; (1988). El currículum: más allá de la teoría de la reproducción. Madrid. Morata.
  • Kielhoff, P.; (1965). Diagnose und Therapie der Depressionen für den Praktiken, J.F.lemans.Vg. Munich.
  • Kirchoff, J.; (1942). Policlinick depresiver Störungen spezier endogener Verstimmumgen, Zeitschs. F.d.gesamte. Neurol. Y Psychiat., 174, 89.
  • Kleim, M.; (1976). Obras completas. Buenos Aires. Paidós.
  • Kriz, J.; y Schlippe, A.V.; (2004). Terapia sistémica. Mente y Cerebro. Barcelona. Prensa científica.
  • Marroquín, Pérez, M.; y Vila Sánchez A.; (1995). La Comunicación Interpresonal. Bilbao. Mensajero.
  • Moriana, E. J. y Herruzo, C. J. (2004). Estrés y burnout en profesores. Universidad de Córdoba, España. International Journal of Clinical and Health Psychology. Vol. 4, Nº 3, pp. 597-621. Dirección electrónica: http://www.aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-126.pdf
  • Morin, E.; (1984). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona. Gédisa
  • Ortiz, Oria. V., (1993). La dinámica de la comunicación educativa. En Juidías Barrosos, J.; Y los Loscertales, F. (1993) El rol docente un enfoque psicosocial. M.M.M. Sevilla.
  • Ortiz, Oria. V. (2011). Propuesta preventivo dinámica del profesorado con malestar docente. Facultad de Psicología. Universidad de Salamanca.
  • Ortiz, Oria. V.; Jenaro, C.; González, J. (2013). Del malestar docente a la inestabilidad psíquica moderna. PINACO. Vol. VIII, 42-53 La Plata. A.
  • Pérez, M. P. (2012). El malestar docente. Revista digital para profesionales de la enseñanza. Nº 21 septiembre 2012. Federación de Enseñanza de CC.OO de Andalucía. Dirección electrónica: http://www2.fe.ccoo.es/andalucia/docu/p5sd9615.pdf
  • Vigotsky, L.; (1984). Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. Infancia y Aprendizaje. (27-28). 105-116.
  • Villar Angulo, L. M.; (2003). Desarrollo Profesional Docente en Tecnologías de la Información y Comunicación (DPD-TIC). Primeras Noticias. Comunicación y Pedagogía. (No. 189), 54-58.
  • Von Foerster, H.; (1981). Observing systems. Seaside, CA: Intersystems Publications.
  • Walker, R.; (1989). Métodos de investigación para el profesorado. Madrid: Morata.
  • Wallace, P.; (2001). La psicología en Internet. Barcelona. Paidós.
  • Wartofsky, M. W.; (1987). Introducción a la filosofía de la ciencia. Madrid. Alianza.
  • Watzlawick, P. et al. ; (1986). Teoría de la comunicación humana. Barcelona. Herder.
  • Watzlawick, P. et als. ; (1989). La realidad inventada. Barcelona. Gedisa.
  • Watzlawick, P.; (1964). An Anthology of Human Communication. Text and Tape. Palo Alto. Science and Behavior Books.