La espectacularización de la naturalezaestudio de la serie documental Seaway

  1. Fátima Gil Gascón
  2. Fernando Melgosa Rodríguez
Revista:
Questiones publicitarias: revista internacional de comunicación y publicidad

ISSN: 1133-6870 1988-8732

Ano de publicación: 2015

Número: 20

Páxinas: 128-141

Tipo: Artigo

DOI: 10.5565/REV/QP.14 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Questiones publicitarias: revista internacional de comunicación y publicidad

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

This article aims to examine how documentaries on nature participate in the progressive “showization” of television formats through the study o f “Seaway” (Gonzalez y Rodriguez, 2014), –a Spanish 13-chapters documentary series about the underwater world. To this end, we proceeded to the quantitative and quality analysis of those visual, narrative and sound tools that these products use to attractand charm the audience. The study of these questions allowed us to verify the presence of traditional formula, as well as to uncover those new tendencies that the documentary language uses to embody the underwater world in an entertaining and engaging way–just as required by the new television standards

Referencias bibliográficas

  • AUMONT, Jacques y MARIE, Michel (1988): Análisis del film. Barcelona. Paidós.
  • BAGUST, Phil (2008): «Sceen nature: special effect and edutainment in new hybrid wildlife documentary», Continuus: Journal of media & cultural studies, vol 22, nº 2, pp. 213-226.
  • BIENVENIDO, León (2001): “Divulgación científica y documental televisivo. Estudio de las obras de David Attenboroughv”, Treballs de la Societat Catalana de Biologia, vol. 51, pp. 253-266.
  • CABEZA, José y MATEOS, Javier (2013): “Thinking about televisión audiences: Entertainment and reconstruction in nature documentaries” European Journal of Communication, vol 28, nº 5, pp. 570-583.
  • CASETTI, Francesco y DI CHIO, Federico (1991): Cómo se analiza un film. Barcelona. Paidós.
  • DEWHURST-MADDOCK, Oliveas (1993): El libro de la terapia del sonido: cómo curarse con la música y la voz. Madrid. Edaf.
  • KING, Margaret (1996): “The audience of wilderness: the Disney nature films”, Journal of popular film and Television, vol 24, issue 2, pp. 60-68
  • PARSONS, Christopher (1982): True to nature. Looks back on 25 years of wildlife filming with the BBC natural history unit. Cambridge, PSL.
  • SALCEDO, Miriam (2009): “El antropomorfismo como herramienta de divulgación científica por televisión: Estudio de El hombre y la tierra”, Comunicación y sociedad, vol XXIV, nº1, 217-246.
  • SCOTT, Karen (2003): “The role of spectacle in Contemporary wildlife documentary” Journal of popular film and Television, vol 31 issue 1, pp. 60-68.
  • SCOTT, Karen (2006): “Unnatural History? Deconstructing the walking with dinosaurs phenomen”, Media, Culture and Society, nº 15, pp. 131-152.
  • SILVERSTONE, Roger (1985): Framing science: the making of a BBC documentary. Londres. BFI.