Análisis de género en la concordancia entre profesionales y progenitoresen la valoración de los signos del trastorno por déficit de atención con o sin hiperactividad de los hijos

  1. Carmen Bárcena Calvo
  2. Andrés García- Noriega Villa
  3. José Antonio Iglesias Guerra
  4. Inés Casado Verdejo
  5. Isabel Galán Andrés
  6. Marcelino García- Noriega Fernández
Journal:
Revista ROL de enfermería

ISSN: 0210-5020

Year of publication: 2016

Volume: 39

Issue: 10

Pages: 40-44

Type: Article

More publications in: Revista ROL de enfermería

Bibliographic References

  • Cardo E, Servera-Barceló M. Prevalencia del trastorno de déficit de atención e hiperactividad. Rev Neurol. 2005; 40(1): 11-5.
  • Kessler RC, Adler L, Barkley R, Biederman J, Conners CK, Delmer O, et al. The prevalence and correlates of adult ADHD in the United States: results from the National Comorbidity Survey Replication. Am J Psychiatry. 2006; 163: 716-23.
  • Kaplan G, Newcorn JH. Pharmacotherapy for child and adolescent attention-deficit hyperactivity disorder. Pediatr Clin North Am. 2011; 58: 99-120.
  • American Academy of Pediatrics. Committee on Quality Improvement, Subcom-mittee on Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Clinical Practice Guideline: Diagnosis and evaluation of the child with attention-deficit/hyperactivity disor-der. Pediatrics. 2000; 105(5): 1158-70.
  • AACAP. Parámetro de práctica clínica para la evaluación y tratamiento de niños y adolescentes con trastorno por déficit de atención/hiperactividad. J. Am. Acad. Child Adolesc. Psychiatry. 2007; 46: 894-921.
  • Soutullo C. Convivir con niños y adolescentes con trastorno por déficit de aten-ción e hiperactividad (TDAH). 2.ª ed. Madrid: Panamericana; 2009.
  • Rodríguez PJ, Martín D, Fernández-Jaén A. El trastorno por déficit de atención/hiperactividad. Pediatr Integral. 2011; 15(8): 766-75.
  • American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual for Mental Disorders. 4.ª ed. Washington: American Psychiatric Association; 2000.
  • Artigas-Pallarés J, Narbona J. Trastornos del neurodesarrollo. Barcelona: Viguera; 2011.
  • Langberg JM, Vaughn AJ, Brinkman WB, Froehlich T, Epstein JN. Clinical utility of the Vanderbilt ADHD Rating Scale for ruling out comorbid learning disorders. Pediatrics. 2010; 126; 1033-8.
  • Mena B, Nicolau R, Salat L, Tort P, Romero B. El alumno con TDAH: guía para educadores. 3.ª ed. Barcelona: Fundación ADANA; 2007.
  • American Academy of Pediatrics. Committee on Quality Improvement, Sub-committee on Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Clinical Practice Guide-line: Treatment of the School-Aged Child With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Pediatrics. 2001; 108: 1033-44.
  • Quintero FJ, Quintero FJ, Lauffer J. Trastorno por déficit de atención e Hiperacti-vidad (TDAH) a lo largo de la vida. Barcelona: Masson; 2009.
  • American Academy of Pediatrics. Subcommittee on Attention-Deficit/Hyperac-tivity, Steering Committee on Quality Improvement and Manegement. ADHD: Clinical Practice Guideline for the Diagnosis, Evaluation, and Treatment on Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Children and Adolescent. Pediatrics. 2011; 128: 1007-22.
  • Ministerio de Sanidad Política Social e Igualdad. Guía de Práctica Clínica sobre el Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH) en niños y ado-lescentes. Madrid: Ministerio de Ciencia e Innovación; 2010.
  • National Clinical Practice Guideline. National Collaborating Centre for Mental Health Commissioned by the National Institute for Health and Clinical Excellen-ce. (NICE) Attention Deficit Hyperactivity disorder. Diagnosis and management of ADHD in children, young people and adults; 2008.
  • MTA Cooperative Group. National Institute of Mental Healt Multimodal. Treatment Study of ADHD folow-up: 24 month outcomes of treatment strate-gies for attenciondeficit/hyperactivity disorder. Pediatrics. 2004; 113: 754-61.
  • Duhig AM, Renk K, Epstein MK, Phares V. Interparental agreement on Interna-lizing, Externalizing and Total Problems: A metaanalysis. Clin Psychol Sci Pract. 2000; 7: 435-53.
  • Ortiz-Luna J, Acle-Tomasini G. Diferencias entre padres y maestros en la identi-ficación de síntomas del trastorno por déficit de atención con hiperactividad en niños mexicanos. Rev Neurol. 2006; 42: 17-21.