Valoración de la calidad de unidades de aprendizaje

  1. Rego, Hugo
  2. Berlanga Flores, Adriana José
  3. Moreira, Tiago
  4. Morales Morgado, Erla Mariela
  5. García Peñalvo, Francisco José
Revista:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Ano de publicación: 2005

Título do exemplar: I Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño, Evaluación y Descripción de Contenidos Educativos Reutilizables

Número: 3

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: RED: revista de educación a distancia

Resumo

Quality in knowledge management is one of the first challenges for e-learning. On the basis of this affirmation, we suggest to the teaching staff of virtual educational organizations an e-learning model with knowledge management capabilities in order to help them manage quality information for course structure development, and also taking into account educational standards. To make it possible we propose to import external learning objects (LOs) like units of learning (UL) according to an educational context. After that, we suggest standardizing these ones with a knowledge model and then to value their quality through an instrument that considers quality criteria from different kind of categories. For an optimal valuation we suggest a strategy and finally structuring UL as content in conformity with the Learning Design standard (LD). In this way quality UL will be stored in organization repositories from which teachers may select, modify and reuse contents in the structuring of their courses

Referencias bibliográficas

  • Bloom, B. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: Handbook I, Cognitive Domain. David McKay.
  • Cisco System. (2000). Reusable Learning Object Strategy, Definition Creation Process and Guidelines for Building, version 3.1. Technical Report.
  • Gibbs, W., Graves, P. R., Bermas, R. S. (2001). Evaluation guidelines for multimedia courseware. Journal of Research on Technology in Education, 34(1), 2-17.
  • IMS Content Packaging. (2003). Consultado el 22 de febrero de 2005 en http://www.imsglobal.org/content/packaging/index.cfm.
  • IMS Learnig Resource Metadata Specification. (2003). Consultado el 22 de febrero de 2005 en http://www.imsglobal.org/metadata/index.cfm.
  • IMS Learning Design Specification. (2003). Consultado el 22 de febrero de 2005 en http://www.imsglobal.org/learningdesign/index.cfm.
  • Marquès, P. (2003). Criterios de calidad para los espacios web de interés educativo. Consultado el 22 de febrero de 2005 en http://dewey.uab.es/pmarques/caliweb.htm.
  • Marquès, P. (2004). Entornos formativos multimedia: elementos, plantillas de evaluación/criterios de calidad. Consultado el 22 de febrero de 2005 en http://dewey.uab.es/pmarques/calidad.htm
  • Marquès, P. (2001). Orientaciones para la selección de materiales didácticos. Consultado el 22 de febrero de 2005 en http://dewey.uab.es/pmarques/orienta.htm
  • MERLOT. Multimedia Educational Resources for Learning and Online Teaching. (2003). Consultado el 22 de febrero de 2005 en http://merlot.org.
  • Moreno, F., Bailly-Baillière M. (2002). Diseño instructivo de la formación online. Aproximación metodológica a la elaboración de contenidos. Editorial Ariel Educación.
  • Nesbit, J., Belfer, K., Vargo, J. (2002). A convergent participation model for evaluation of learning objects. Canadian Journal of Learning and Technology. Volume 28(3) Fall / autumn.
  • Nielsen, J. (2000). Usabilidad, Diseño de sitios Web. ISBN 84-205-3008-5. Prentice Hall Madrid.
  • Wiley, D. A. (2000). Learning object design and sequencing theory. Unpublished Doctoral Dissertation, Bringham Young University, Provo, UT. Disponible en http://davidwiley.com/papers/dissertation/ dissertation.pdf.
  • Wiley, D. A. (2000). Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. In D. A. Wiley (Ed.), The Instructional Use of Learning Objects. Consultado el 22 de febrero de 2005 en http://reusability.org/read/chapters/wiley.doc.
  • Williams, D. D. (2000). Evaluation of LOs and instruction using LOs. In D. A. Wiley (Ed.), The instructional use of LOs. Consultado el 22 de febrero de 2005 en http://reusability.org/read/chapters/williams.doc.