La vuelta al mundo de la linterna mágica en ochenta vistas

  1. Frutos Esteban, Francisco Javier 1
  2. López San Segundo, Carmen 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Año de publicación: 2010

Número: 1

Páginas: 2-32

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Fonseca, Journal of Communication

Resumen

Although the magic lantern developed a prosperous equipment industry and satisfied a varied consumer demand based on the development of very sensible expressive systems, its study has been left out of the academic curriculum in the history of mass media. The fact that the sources and documentation concerning magic lanterns are widely scattered has been an obstacle for their systematic study. Both their long history �over three centuries- and the controversy in historical interpretation caused by locating them under the term �precinema' have meant that they lack a conceptual definition. This in turn has been a hindrance for considering magic lanterns as an important research subject.

Referencias bibliográficas

  • Bird, W. (2003): “Robertson in Madrid”. EnNew Magic Lantern Journal, London, 9 (3), 38-42.
  • Ceram, C. W. (1965): Arqueología del Cine. Barcelona: Destino. Crangle, R. Herbert, S. & Robinson, D. (2001): Encyclopaedia of the Magic Lantern. London: The Magic Lantern Society.
  • Crompton, D., Henry, D. & Herbert, S. (1990): Magic Images: The Art of Hand-Painted and Photographic Lantern Slides. London: The Magic Lantern Society.
  • De Jovellanos, G. (1967): Espectáculos y diversiones públicas en España. Madrid: Biblioteca Anaya.
  • Frutos, F.J. (2007): Las placas de linterna mágica y su organización taxonómica. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Hrabalek, E. (1985): Lanterna Magica. Munich: Keyser. Mannoni, L. (1994): Le grand art de la lumière et de l'ombre: archéologie du cinema.Paris: Nathan.
  • Millingham, F. (1945): ¿Por qué nació el cine? Buenos Aires: Nova.
  • Müller, P.E. (1984): Goya's 'Black' Paintings: Truth and Reason in Light and Liberty. New York: Hispanic Society of America.
  • Nollet, A. (1757): Lecciones de Physica Experimental. Madrid: Antonio Zacagnini.
  • Parker, C. (1890): “The Triunial optical lantern: How to make it’ in Work“.EnAn Illustrated Magazine of Practice and Theory, New Magic Lantern Journal, London, 2 (83), 18-30.
  • Riego, B. (1998): La construcción social de la realidad a través de la imagen en la España isabelina. Santander: Universidad de Cantabria.
  • Robertson, E.G. (1985): Mémoires récréatifs, scientifiques et anecdotiques d'un physicien-aéronaute. Clima: Langres.
  • Robinson, D. (1993, 1997): The Lantern Image, Iconography of the Magic Lantern1420-1880. London: The Magic Lantern Society.
  • Staehlin, C. (1981): Historia genética del cine: de Altamira al Wintergaten. Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • Varey, J.E. (1995):Cartelera de los títeres y otras diversiones populares en Madrid, 1758-1840: estudios y documentos. London: Tamesis.
  • Woodbury, W.B. (1874): Science At Home. A Series of Experiments in Chemistry, Optics, Electricity, Magnetism etc. Adapted For the Magic Lantern. London: Magic Lantern Society of Great Britain.