Valoración de la wiki como recurso educativo en e-learning
ISSN: 1133-8482
Any de publicació: 2014
Número: 44
Pàgines: 97-111
Tipus: Article
Altres publicacions en: Pixel-Bit: Revista de medios y educación
Resum
The need of a lifelong learning and new teaching and learning processes, such as the virtual learning environments (VLE) which overcome time and space barriers, creates new training opportunities. Wiki, as a collaborative teaching tool at college level, is evaluated by means of a pre-experimental design of a case study model. A sample of 40 subject's show that, despite the usage problems and that the final result can be improved, the tool is positive.
Referències bibliogràfiques
- Ajayi, L. (2009). An exploration of preservice teachers' perceptions of learning to teach while using asynchronous discussion board. Educational Technology and Society, 12(2), 86-100.
- Albion, P.R. (2008). Web 2.0 in teacher education: Two imperatives for action. Computers in the Schools, 25(3-4), 181-198. doi: 10.1080/07380560802368173
- Area, M. (2008). La innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. Investigación en la escuela, 64, 5-18.
- Bandura, A. & Walters, R. (1974). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. Madrid: Alianza Universidad.
- Barkley, E.F., Cross, K.P. & Major, C.H. (2005). Collaborative learning techniques: A handbook for college faculty. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
- Cabero, J., López, E. & Ballesteros, C. (2009). Experiencias universitarias innovadoras con blogs para la mejora de la praxis educativa en el contexto europeo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 6(2), 26-37. Recuperado de http://rusc.uoc.edu/ojs/ i n d e x . p h p / r u s c / a r t i c l e / v i e w / v6n2_cabero_etal/v6n2_cabero
- Campbell, D.T., & Stanley, J. (1963). Experimental and Quasi-Experimental Designs for Research. California: Wadsworth Publishing.
- Cordón, J. (2010). Las nuevas fuentes de información: información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Madrid: Pirámide.
- De Miguel, M. (2006). Modalidades de Enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el EEES. Oviedo: Universidad de Oviedo.
- De Pablos, J. (2010). Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales (RUSC). Revista de Universidad y Sociedad de Conocimiento, 7(2), 6-16. Recuperado de http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/ article/view/v7n2-de-pablos/v7n2-de-pablos
- Del Moral, M. & Villalustre, L. (2007). Ruralnet. Prácticas virtuales de aprendizaje colaborativo a través de webquest. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 29, 25-35. Recuperado de http://www.sav.us.es/pixelbit/ pixelbit/articulos/n29/n29art/art2902.htm
- Delors, J. (1996). La Educación Encierra Un Tesoro: Informe de la UNESCO. Madrid: Santillana.
- Dillenbourg, P. (1999). Collaborativelearning: Cognitive and Computational Approaches. Oxford: Elsevier.
- Engel, A., Coll, C. & Bustos, A. (2010). Aprender y enseñar con tecnologías de la información y la comunicación en la educación secundaria. En C. Coll (Coord.) Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la educación secundaria. (pp. 105-130). Barcelona: Graó.
- García Peñalvo, F.J. (2008). Libro Blanco de la Universidad Digital 2010. Madrid: Ariel.
- Green, J., Camilli, G. & Elmore, P. (2006). Handbook of complementary methods in education research. Washington: American Educational Research Association.
- Hazari, S., North, A. & Moreland, D. (2009). Investigating pedagogical value of wiki technology. Journal of Information Systems Education, 20(2), 187-198.
- Hester, A.J. (2011). A comparative analysis of the usage and infusion of Wiki and nonWiki-based knowledge management systems. Information Technology and Management, 12(4), 335-355. doi: 10.1007/s10799-010-0079- 9
- Hutchison, A. & Colwell, J. (2012). Using a wiki to facilitate an online professional learning community for induction and mentoring teachers. Education and Information Technologies, 17(3), 273-289. doi: 10.1007/s10639-011-9159-7
- Kerlinger, F., & Lee, H. (2002). Investigación del comportamiento: Métodos de Investigación en Ciencias Sociales. México: McGraw-Hill.
- Kuder, G. & Richardson, M. (1937). The theory of the estimation of test reliability. Psychometrika, 2(3), 151-160. doi: 10.1007/ BF02288391
- Matthew, K.I., Felvegi, E. & Callaway, R.A. (2009). Wiki as a collaborative learning tool in a language arts methods class. Journal of Research on Technology in Education, 42(1), 51-72.
- Montenegro, M. & Pujol, J. (2010). Evaluación de la wiki como herramienta de trabajo colaborativo en la docencia universitaria. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 1-15.
- Palomo, M., García, A., Palomo, F. & Medina, I. (2010). Fomento de la participación del alumnado con herramientas libres de trabajo colaborativo web 2.0. Formación Universitaria. 3(4), 25-40. doi: 10.4067/S0718- 50062010000400004
- Peña, I., Córcoles, C.P. & Casado, C. (2006). El Profesor 2.0: docencia e investigación desde la Red. UOC Papers. Revista sobre la Sociedad del Conocimiento, 3(1). Recuperado de www.uoc.edu/uocpapers/3/ dt/esp/pena_corcoles_casado.pdf
- Prensky, M. (2001a). Digital Natives, Digital Immigrants Part 1. On The Horizon-The Strategic Planning Resource for Education Professionals, 9(5), 1-6. doi: 10.1108/ 10748120110424816
- Prensky, M. (2001b). Digital Natives, Digital Immigrants Part 2: Do They Really Think Differently? On The Horizon Strategic Planning Resource for Education Professionals, 9(6), 1-6. doi: 10.1108/ 10748120110424843
- Prensky, M. (2005). Listen to the Natives. Educational Leadership, 63(4), 8-13.
- Rosario, H (2008). La web. herramienta de trabajo colaborativo. Experiencia en la Universidad de Carabobo. Píxel-Bit: Revista de Medios y Educación, 29, 25-35. Recuperado de http://www.sav.us.es/pixelbit/ pixelbit/articulos/n31/n31art/art3110.htm
- Sigalés, C., Mominó, J. & Meneses, J. (2009). Integración de las TIC e innovación en la educación escolar española: Estado y perspectivas. Telos. Cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad, 78, 90-99.
- Vigotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: Paidós.