Diseño y validación de un cuestionario para la evaluación de la autoestima en la infancia
- Mérida, Rosario 1
- Serrano, Antonio 1
- Tabernero, Carmen 1
-
1
Universidad de Córdoba
info
ISSN: 0212-4068, 1989-9106
Year of publication: 2015
Volume: 33
Issue: 1
Pages: 149-162
Type: Article
More publications in: Revista de investigación educativa, RIE
Abstract
The aim of this study was to design and analyse the validity of content and comprehension of an instrument to assess childhood self-esteem in boys and girls with an age range of three to seven. First, the content was validated through the agreement and consensus of nine experts using the Delphi method, while comprehension was validated by testing a sample on 241 school children between the ages of three and seven. The initial data collected by means of the Delphi method contributed to some modifications made by expert judges. The questionnaire was refined to 18 items which exhibited appropriate adjustments with regard to both comprehension and content validity. The confirmatory factor analysis accomplished, confirmed four dimensions to childhood self-esteem: physical, academic, socio-emotional and family.
Bibliographic References
- Alonso, J., Román, J.M., Estilos educativos familiares y autoestima de los hijos de 4 y 5 años (2005) Revista de Psicología General y Aplicada, 58 (1), pp. 101-114
- Batista-Foguet, J.M., Coenders, G., Alonso, J., Análisis factorial confirmatorio. Su utilidad en la validación de cuestionarios relacionados con la salud (2004) Medicina Clínica, 122 (1), pp. 21-27
- Bernet, J.T., Cámara, A.N., Participación, democracia y formación para la ciudadanía. Los consejos de infancia (2011) Revista de Educación, 1, pp. 23-43
- Blasco, J.E., López, A., Mengual, S., Validación mediante el método Delphi de un cuestionario para conocer las experiencias e interés hacia las actividades acuáticas con especial atención al windsurf (2010) Ágora para la Educación Física y le Deporte, 12 (1), pp. 75-96
- Boersma, F.J., Chapman, J.W., (1985) Manual of the Student's Perception of Ability Scale, , Edmonton. Canada: University of Alberta
- Boza Á., Méndez, J.M., Aprendizaje motivado en alumnos universitarios: Validación y resultados generales de una escala (2013) Revista de Investigación Educativa, 31 (2), pp. 331-347
- Brill, J.M., Bishop, M.J., Walker, A.E., The competencies and characteristics required of an effective project manager: A web-based Delphi study (2006) Educational Technology Research and Development, 54 (2), pp. 115-140
- Cabero, J., Barroso, J., La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: El coeficiente de competencia experta (2013) Bordón, 65 (2), pp. 25-38
- Cicchetti, D.V., Guidelines, criteria, and rules of thumb for evaluating normed and standardized assessment instruments in psychology (1994) Psychological Assessment, 6, pp. 284-290
- Colegio Oficial de Psicólogos, (1987) Código Deontológico, , Madrid: Colegio Oficial de Psicólogos
- Coopersmith, S., (1967) The Antecedents of self-esteem, , San Francisco, CA: W. H. Freeman and Company
- Cotterell, J., (1996) Social Networks and Social Influences in Adolescence, , London: Routledge
- Crocker, L., Algina, J., (1986) Introduction to Classical and Modern Test Theory, , New York, NY: Holt, Rinehart and Winston
- Cronbach, L.J., (1990) Essentials of Psychological Testing, , 5th Ed., New York, NY: Harper and Row
- Erwin, P., (1998) Friendship in Childhood and Adolescence, , London: Routledge
- Estévez, E., Martínez, B., Moreno, D., Musitu, G., Relaciones familiares, rechazo entre iguales y violencia escolar (2006) C y E: Cultura y Educación, 18 (3), pp. 335-344
- Fernández, S., Iglesias, M.T., Una aplicación de Técnica Delphi a la valoración de consenso sobre estándares profesionales de integración laboral de personas con discapacidad (1997) Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 8 (13), pp. 45-65
- Fernández-Ballesteros, R., Cuestiones conceptuales básicas en valuación de programas (1995) Evaluación y Programas. Una Guía Práctica en Ámbitos Sociales, Educativos de Salud, pp. 21-47. , R. Fernández-Ballesteros Ed., Madrid: Síntesis
- Fitts, W.H., (1965) Manual Tennessee Department of Mental Health Self Concept Scale, , Nashville: Tennessee
- Garanto, J., (1984) Las Actitudes Hacia Sí Mismo y su Medición, , Versión en Español en:, Ediciones Universitarias: Barcelona
- Gallardo, B., Autoconcepto y rendimiento académico en estudiantes universitarios (2006) XXV Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación "Las Emociones y la Formación de la Identidad humana", , noviembre, Universidad de Salamanca. Salamanca: España
- García Gómez, A.G., Desarrollo y validación de un cuestionario multidimensional de autoconcepto (2001) Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 11 (1), pp. 29-54
- García, L., Fernández, S.J., Procedimiento de aplicación del trabajo creativo en grupo de expertos (2008) Ingeniería Energética, 29 (2), pp. 46-50
- García, M.D.M., González, I., Mérida, R., Validación del cuestionario de evaluación ACOES. Análisis del trabajo cooperativo en educación superior (2011) Revista de Investigación Educativa, 30 (1), pp. 87-109
- González-Pienda, J.A., Núñez, J.C., Autoconcepto y dificultades de aprendizaje (1993) Líneas Actuales en la Intervención Psicopedagógica, II: Variables Personales y Psicosociales, pp. 823-839. , J. Beltrán, Madrid: Universidad Complutense
- González-Pienda, J.A., Núñez Pérez, J.A., Álvarez, L., González-Pumariega, S., Roces, C., González, P., Muñiz, R., Bernardo, A., Inducción parental a la autorregulación, autoconcepto y rendimiento académico (2002) Psicothema, 14, pp. 853-860
- Grandmontagne, A.G., Fernández, A.R., Eating disorders, sport practice and physical self-concept in adolescents (2004) Actas Españolas de Psiquiatría, 32, pp. 29-36
- Harter, S., The perceived competence scale for children (1982) Child Development, 53, pp. 87-97
- Hattie, J., Marsh, H.W., Future directions in self-concept research (1996) Handbook of self-concept, pp. 421-462. , B. A. Bracken Ed., Oxford: John Wiley and Sons
- Landeta, J., (2002) El Método Delphi: Una Técnica de Previsión del Futuro, , Barcelona: Ariel
- Marsh, H.W., (1990) The Self Description Questionnaire (SDQ) II. A Theoretical and Empirical Basis for Measurement of Multiple Dimensions of Adolescents' Self-concept. An Interim Test Manual and a Research Monograph, , San Antonio, TX: The Psychological Corporation
- Marsh, H.W., Byrne, B.M., Do we see ourselves as others infer: A comparison of self-other agreement on multiple dimensions of self-concept from two continents (1993) Australian Journal of Psychology, 45, pp. 49-58
- Martínez Arias, R., (1996) Psicometría: Teoría de los Tests Psicológicos y Educativos, , Madrid: Editorial Síntesis
- McIntire, W., Drummond, The structure of the self-concept in second and fourth grade children (1976) Educational and Psychological Measurement, 36, pp. 529-536
- Mira, J.E.B., Padrón, A.L., Andrés, S.M., Validación mediante el método Delphi de un cuestionario para conocer las experiencias e interés hacia las actividades acuáticas con especial atención al Winsurf (2010) Ágora para la Educación Física y el Deporte, 12 (1), pp. 75-94
- Miranda, C., La autoestima profesional: Una competencia mediadora para la innovación en la práctica pedagógica (2005) Revista Electrónica Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3 (1), pp. 858-873
- Muñiz, J., Fiabilidad (1996) Psicometría, pp. 1-48. , J. Muñiz Coord., Madrid: Editorial Universitas
- Muñiz, J., (1998) Teoría Clásica de los Tests, , Madrid: Pirámide
- Musitu, G., García, J.F., (2001) ESPA 29. Escala de Socialización Parental en la Adolescencia, , Madrid: TEA Ediciones
- Musitu, G., García, F., Gutiérrez, M., (1995) Escala de Autoconcepto FormaA (AFA), , Madrid: TEA Ediciones
- Musitu, G., García, J.F., Gutiérrez, M., (1991) AFA. Autoconcepto Forma-A, , Madrid: TEA
- Musitu, G., Román, J.M., Gracia, E., (1988) Familia y Educación: Prácticas Educativas de los Padres y Socialización de los Hijos, , Barcelona: Labor
- Navas, M.J., (2001) Métodos y Diseños de Investigación Psicológica, , Madrid: UNED
- Ortega, P., Mínguez, R., Rodes, M.L., Autoestima: Un nuevo concepto y medida. Teoría de la Educación (2000) Revista Interuniversitaria, 12, pp. 45-66
- Pelechano, V., (1976) Psicodiagnóstico, , Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia
- Pelechano, V., (1988) Del Psicodiagnóstico Clásico al Análisis Neurológico, , Valencia: Alfaplus
- Pozo, M.T., Gutiérrez, J., Rodríguez, C., El uso del método Delphi en la definición de los criterios para una formación de calidad en animación sociocultural y tiempo libre (2007) Revista de Investigación Educativa, 25 (2), pp. 351-366
- Ramos, R., (2008) Elaboración y Validación de un Cuestionario Multimedia y Multilingüe de Evaluación de la Autoestima, , Tesis para la obtención del grado de Doctor. Universidad de Granada
- Ramos, R., Giménez, A.I., Lapaz, E., Muñoz, M.A., (2006) Cuestionario de Evaluación de la Autoestima para Educación Primaria (A-EP), , Madrid: TEA Ediciones
- Rogers, C.R., (1951) Client-centered Therapy: its Current Practice, Implications and Theory, , Boston: Houghton Mifflin
- Rosenberg, M., (1965) Society and the Adolescent Self-image, , Princeton, NJ: University Press
- Santiesteban, C., (1990) Psicometría. Teoría y Práctica en la Construcción de Tests, , Madrid: Ediciones Norma
- Sartori, R., Pasini, M., Quality and Quantity in Test Validity: How can we be sured that Psychological Tests Measure what they have to? (2007) Quality & Quantity, 41, pp. 359-374
- Shavelson, J., Hubner, J.J., Stanton, G.C., Self-concept: Validation of construct interpretations (1976) Review of Educational Research, 46, pp. 407-442
- Suárez, J.C., Evaluación de la calidad métrica de los elementos del test: Análisis de ítems (2001) Métodos, Diseños y Técnicas de Investigación Psicológica, pp. 303-336. , M. J. Muñiz Coord., Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia
- Sureda, I., (2001) Cómo Mejorar el Autoconcepto, , Madrid: CCS
- Thomas, J.R., Nelson, J.K., (2007) Métodos de Investigación en Actividad Física, , Barcelona: Paidotribo
- Toro, E.O., Egido, J.M.J., Andrés, J.M.P., Diseño y validación de un cuestionario para valorar las preferencias y satisfacciones en jóvenes jugadores de baloncesto (2008) Cuadernos de Psicología del Deporte, 8 (2), pp. 39-58
- Wentzel, K.R., Caldwell, K., Friendships, peer acceptance, and group membership: Relations to academic achievement in middle school (1997) Child Development, 68 (6), pp. 1198-1209
- Wieserma, L.D., Conceptualization and development of the sources of enjoyment in youth sport questionnaire (2001) Measurement in Physical Education and Exercise Science, 5 (3), pp. 153-157