Enseñanza inicial de la lengua escritade la teoría a la práctica
-
1
Universidad de Salamanca
info
ISSN: 0214-3402
Año de publicación: 2014
Título del ejemplar: Didáctica de la lectura
Número: 20
Páginas: 105-121
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca
Resumen
For decades the matter of teaching writing focused on a methodological issue, the assessment of the phonetic and global methods. Both approaches were based on the intuitions and practices of teachers and focused mainly on learning the writing system. Today we have available an important body of research-based theory that has contributed essential keys for positing a didactics of the written language with a sturdier foundation. Using contributions from different lines of theory, in this paper we present an integrated proposal for teaching writing.
Referencias bibliográficas
- BRUNER, J. (1991) (2006) Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid, Alianza.
- BRUNER, J. (2004) Realidad mental y mundos posibles. Madrid: Alianza.
- BUS, A. G.; VAN IJZENDOORN, M. H. y PELLEGRINI, A. D. (1995) Joint book reading makes for success in learning to read: a meta-analysis on intergenerational transmission of literacy. Review of Educational Research, 65, 1-21.
- CAIRNEY, T. H. (1992) Enseñanza de la comprensión lectora. Madrid: Morata y MEC.
- CARREIRAS, M.; SEGHIER, M. L.; BAQUERO, S.; ESTÉVEZ, A.; LOZANO, A.; DEVLIN, J. T. y PRICE, C. J. (2009) An anatomical signature for literacy. Nature, 461, 983-988
- CASTLES, A. y COLTHEART, M. (2004) Is there a causal link from phonological awareness to success in learning to read? Cognition, 91, 77-111.
- CHARTIER, A. M. (2002) La lectura de un siglo a otro. Barcelona: Gedisa. CLEMENTE, M. (2004) Lectura y cultura escrita. Madrid: Morata.
- CLEMENTE, M. (2008) Enseñar a leer. Bases teóricas y propuestas prácticas. Madrid: Pirámide.
- COHEN, R. (1989) Aprendizaje precoz de la lectura ¿A los seis años es ya demasiado tarde? Madrid: Cincel.
- COLTHEART, M. (2005) Modeling Reading: The Dual Route Approach. En M. SNOWLING y C. H. HULME (eds.) The Science of Reading. A Handbook (pp. 6-23). Oxford: Blackwell Publishing.
- COLTHEART, M. (2006) Dual route and connectionist models of reading: an overview. London Review of Education, 4 (1), 5-17.
- DEHAENE, S. (2009) Reading in the brain. The new science of how we read. New York: Penguin Group.
- GAMBRELL, L. B.; MALLOY, J. A. y MAZZONI, S. A. (2011) Evidence-Based Best Practices in Comprehensive Literacy Instruction. En L. M. MORROW y L. B. GAMBRELL Best Practices in Literacy Instruction, Fourth Edition (pp. 11-36). New York: The Guilford Press.
- JIMÉNEZ, J. E y O’SHANAHAN, I. (2008) Enseñanza de la lectura: de la teoría y la investigación a la práctica educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 45, 1-22.
- KAMIL, M. L.; PEARSON, P. D.; MOJE, E. B. y AFFLERBACH, P. P. (eds.) (2011) Handbook of Reading Research. Volume IV. New York: Routledge
- KENDEOU, P.; LYNCH, S.; VAN DEN BROEK, P.; ESPIN, C. A.; WHITE, M. J. y KREMER, K. E. (2005) Developing Successful Readers: Building Early Comprehension Skills through Television Viewing and Listening. Early Childhood Education Journal, 3 (2), 91-98.
- KORAT, O. (2010) Reading electronic books as a support for vocabulary, story comprehension and word reading in kindergarten and first grade. Computers y Education, 55, 24-31.
- LANGER, J. (1994) La lectura, la escritura y el desarrollo de géneros. En J. IRWIN y M. A. DOYLE Conexiones entre lectura y escritura. Aprendiendo de la Investigación (pp. 107122). Montevideo: Aiqué.
- LANKSHEAR, C. y KNOBEL, M. (2008) Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid: Morata.
- LARRAÍN, A.; STRASSER, K. y LISSI, M. R. (2012) Lectura compartida de cuentos y aprendizaje de vocabulario en edad preescolar: un estudio de eficacia. Estudios de Psicología, 33 (3), 379-383.
- MANGUEL, A. (1998) Una historia de la lectura. Madrid, Alianza.
- MCCARTHEY, S. y RAPHAEL, T. (1994) Perspectivas de la investigación alternativa. En J. IRWIN y M. A. DOYLE Conexiones entre lectura y escritura. Aprendiendo de la Investigación (pp. 18-50). Montevideo: Aiqué.
- MCKENNA, M. C.; LABBO, L. D.; CONRADI, K. y BAXTER, J. (2011) Effective Uses of Technology in Literacy Instruction. En L. M. MORROW y L. B. GAMBRELL Best Practices in Literacy Instruction, Fourth Edition (pp. 361-394). New York: The Guilford Press.
- MORAIS, J. (1998) El arte de leer. Madrid: Visor.
- ORTIZ, M. R. y JIMÉNEZ, J. E. (2001) Concepciones tempranas acerca del lenguaje escrito en prelectores. Infancia y Aprendizaje, 24 (2), 215-231.
- PANG, E. S.; MUAKA, A.; BERNHARDT, E B. y KAMIL, M. (2003) Teaching Reading. Consultado en: http://www.ibe.unesco.org.
- PARATORE, J. R.; CASSANO, C. M. y SCHICKEDANZ, J. A. (2011) Supporting Early (and Later) Literacy Development at Home and at School: The Long View. En M. L. KAMIL, P. D. PEARSON, E. B. MOJE y P. P. AFFLERBACH (eds.) Handbook of Reading Research. Volume IV (pp. 107-135). New York: Routledge.
- PARRILA, R.; KIRBY, J. R. y MCQUARRIE, L. (2004) Articulation rate, naming speed, verbal short-term memory, and phonological awareness: Longitudinal predictors of early reading development. Scientific Studies of Reading, 8, 3-26.
- PERALTA, O. y SALSA, A. M. (2001) Interacción materno-infantil con libros con imágenes en dos niveles socioeconómicos. Infancia y aprendizaje, 24 (3), 325-339.
- PRESSLEY, M.; WHARTON-MCDONALD, R.; ALLINGTON, R.; COLLINS-BLOCK, C.; MORROW, L.; TRACEY, D.; BAKER, K.; BROOKS, G.; CRONIN, J.; NELSON, E. y WOO, D. (2001) A Study of Effective First-Grade Literacy Instruction. Scientific Studies of Reading, 5 (1), 35-58.
- REESE, E.; COX, A.; HARTE, D. y MCANALLY, H. (2003) Diversity in Adult s Styles of Reading Books to Children. En A. VAN KLEECK, S. A. STAHL y E. B. BAUER (eds.) On Reading Books to Children. Parents and Teachers (pp. 37-57). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- ROBERTS, T. A.; CHRISTO, C. y SHEFELBINE, J. A. (2011) Word Recognition. En M. L. KAMIL, P. D. PEARSON, E. B. MOJE y P. P. AFFLERBACH (eds.) Handbook of Reading
- Research. Volume IV (pp. 229-258). New York: Routledge.
- RODARI, G. (2002) Gramática de la fantasía. Barcelona: Del Bronce.
- RUBENSTEIN, H.; LEWIS, S. y RUBENSTEIN, M. (1971) Evidence for phonological coding in visual word recognition. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 10, 645-657.
- SAVAGE, R. S.; ERTEN, O.; ABRAMI, P.; HIPPS, G.; COMASKEY, E. y VAN LIEROP, D. (2010) ABRACADABRA in the hands of teachers: The effectiveness of a web-based literacy intervention in grade 1 language arts programs. Computers y Education, 55, 911-922.
- SEGERS, E. y VERHOEVEN, L. (2002) Multimedia support of early literacy learning. Computers y Education, 39, 207-221.
- SÉNÉCHAL, M.; LEFEVRE, J. A.; THOMAS, E. M. y DALEY, K. E. (1998) Differential effects of home literacy experiences on the development of oral and written language. Reading Research Quarterly, 33 (1), 96-116.
- SHAMIR, A. y SHLAFER, I. (2011) E-books effectiveness in promoting phonological awareness and concept about print: A comparison between children at risk for learning disabilities and typically developing kindergarteners. Computers y Education, 57, 1989-1997.
- SIMMONS, D. C.; TATLOR, A. B.; OSLUND, E. L.; SIMMONS, L. E.; COYNE, M. D.; LITTLE, M. E.; RAWLINSON, D. M.; HAGAN-BURKE, S.; KWOK, O. y KIM, M. (2013) Predictors of at-risk kindergarteners’ later reading difficulty: examining learner-by-intervention interactions. Reading and Writing. DOI: 10.1007/s11145-013-9452-5.
- SIMOS, P. G.; FLETCHER, J. M.; BERGMAN, E.; BREIER, J. I.; FOORMAN, B. R.; CASTILLO, E. M.; DAVIS, R. N.; FITZGERALD, M. y PAPANICOLAOU, A. C. (2002) Dyslexia-specific brain activation profile becomes normal following successful remedial training. Neurology, 58 (2), 1203-1213.
- SNOW, C. E. y JUEL, C. (2005) Teaching Children to Read: What Do We Know about How to Do. En M. SNOWLING y C. H. HULME (eds.) The Science of Reading. A Handbook (pp. 501-520). Oxford: Blackwell Publishing.
- SNOWLING, M. y HULME, C. H. (eds.) (2005) The Science of Reading. A Handbook. Oxford: Blackwell Publishing.
- SUÁREZ-COALLA, P.; GARCÍA-DE-CASTRO, M. y CUETOS, F. (2013) Variables predictoras de la lectura y la escritura en castellano. Infancia y Aprendizaje, 36 (1), 77-89.
- SULZBY, E. y BARNHART, J. (1994) La evolución de la competencia académica: todos nuestros niños emergen como escritores y lectores. En J. IRWIN y M. A. DOYLE Conexiones entre lectura y escritura. Aprendiendo de la Investigación (pp. 150-177). Montevideo: Aiqué.
- SULZBY, E. y TEALE, W. (1991) Emergent literacy. En R. BARR, M. L. KAMIL, P. B. MOSENTHAL y P. D. PEARSON (eds.) Handbook of Reading Research. Vol. 2 (pp. 727-758). New York: Longman.
- TEALE, W. H. (1984) Reading to young children: Its significance for literacy development. En H. GOELMAN, A. OBERG y F. SMITH (eds.) Awakening to literacy (pp. 110-121). Portsmouth, NH: Heinemann.
- TIERNEY, R. y CUNNINGHAM, J. W. (1984) Research on teaching reading comprehension. En P. D. PEARSON, R. BARR, M. L. KAMIL y P. MONSENTHAL (eds.) Handbook of Reading Research (pp. 609-655). New York: Logman.
- TOUGH, J. (1987) El lenguaje oral en la escuela. Madrid: Aprendizaje-Visor y MEC.
- YADEN, D.; ROWE, D. y MACGILLIVRAY, L. (2000) Emergent literacy: A matter (polyphony) of perspectivas. En M. KAMMIL, P. MOSENTHAL, D. PEARSON y R. BARR Handbook of Reading Research (pp. 425-454). Mahwah, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
- YOPP, H. K. y YOPP, R. (2000) Supporting phonemic awareness development in the classroom. The Reading Teacher, 54 (2), 130-143.
- VAN KLEECK, A.; STAHL, S. A. y BAUER, E. B. (eds.) (2003) On Reading Books to Children. Parents and Teachers. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- VELLUTINO, F. R. y FLETCHER, J. M. (2005) Developmental Dyslexia. En M. J. SNOWLING y C. HULME The Science of Reading: A Handbook (pp. 362-378). Oxford: Blackwell Publishing
- VYGOTSKI, L. S. (1979) El desarrollo de los procesos básicos superiores. Barcelona: Grijalbo. WOLF, M. (2008) Cómo aprendemos a leer. Barcelona: Ediciones B.
- WRAY, D. y LEWIS, M. (2000) Aprender a leer y escribir textos de información. Madrid: Morata.