Percepciones del profesorado respecto al bullying y su relación con la desafección y el fracaso escolar en la provincia de Salamanca

  1. Rizo Areas, Luis Javier 1
  2. Picornell Lucas, Antonia 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Year of publication: 2016

Issue Title: La Publicidad en Iberoamérica

Issue: 17

Pages: 396-414

Type: Article

More publications in: Prisma Social: revista de investigación social

Abstract

This paper examines the perceptions that teachers have regarding bullying and other variables that have a negative impact on those students who are victims of violence in the classroom, inducing them one way or another to failure and/or school disaffection. Our intention is to present adolescents as being in a state of constant change, which includes different situations with their corresponding problems, but always viewing them from a transitional temporary aspect. In addition, we consider the need to change the culture of failure, the lack of action and obstruction of actions that prevent acts of school violence, by the direct involvement and educated in the rules of coexistence of the educational center. The sample, composed of 125 teachers with students in the third or fourth year of compulsory secondary education aged between 15 and 16 years, is distributed between different municipalities of the province and the center of the capital city of Salamanca. In the study, we capture the phenomenon of bullying horizontally and vertically, the indicators for prevention and intervention for teachers and protection for students, the role given to the faculty as a public authority and the importance of mentoring.

Bibliographic References

  • Antúnez, S., Armejach, R., Checa, P., Giné, N., Guitart, R., Notó, C., Casamayor, G. (2000). Cómo dar respuesta a los conflictos: La disciplina en la enseñanza secundaria (4ª ed.). Barcelona: Graó.
  • Avilés, J. M. (2015). Proyecto antibullying. Prevención del bullying y el cyber-bullying en la comunidad educativa. Madrid: CEPE.
  • Barri, F. (2013). Acoso escolar o bullying. Guía imprescindible de prevención e intervención. Tarragona: Altaria.
  • Beane, A. L. (2006). Bully free classroom. Bullying: Aulas libres de acoso. (1ª ed. ed.). Barcelona: Graó.
  • Bissières, R., & Vacherot, J. (1972). ¿La ciencia, única esperanza? ¿Marx, teilhard? Madrid: Gredos.
  • Brunet, J. L., Carazo, B., & Herrero-Martín, J. (2014). Familia y escuela. Encuentro necesario. Madrid: San Pablo España.
  • Cabeza, G. M. (2009). Trabajar la convivencia en la las aulas desde el Departamento de Orientación. Revista Digital Transversalidad Educativa, 6, 51-61.
  • Castedo, A., Alonso, J., & Álvarez, E. (2010). Bullying vertical: Variables predictivas de la violencia escolar. Revista de Investigación en Educación, (8), 24-38.
  • Cerezo, F. (2002). La violencia en las aulas: Análisis y propuestas de inter-vención. Madrid: Pirámide.
  • Cerezo, F. (2006). Violencia y victimización entre escolares. El bullying: Estrategias de identificación y elementos para la intervención a través del test Bull-S. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(9), 333-352.
  • Cerezo, F., Rodríguez, Á. R., & Sánchez, C. (2011). Programa CIP: Intervención psicoeducativa y tratamiento diferenciado del bullying: Concienciar, Informar y Prevenir. Madrid: Pirámide.
  • De Acevedo, A., González, M., & Rabanal, D. (2011). Alguien me está moles-tando: El bullying. Barcelona: Ediciones B.
  • Diez, M. J., Recio, J. I., & Niño, J. (2011). La convivencia en las aulas. Recursos y estrategias para el docente. Salamanca: JET PRINT.
  • Escámez, J. (2008). La formación de la responsabilidad, objetivo prioritario de la educación. Educación en valores, educación intercultural y formación para la convivencia pacífica (1st ed., pp. 170-185) Netbiblo.
  • Fernández, I. (1991). Violencia en la escuela y en el entorno social: Una aproximación didáctica. Madrid: Centro de Profesores de Villaverde.
  • Flecha, R., Fernández, R. L., & ECOEM, F. (2008). Comunidades de aprendizaje. Sevilla: Fundación ECOEM.
  • Funes, J. (2003). ¿Cómo trabajar con adolescentes sin empezar por conside-rarlos un problema? Papeles del Psicólogo, (84), 1-7.
  • Funes, S. (2009). Gestión eficaz de la convivencia en los centros educativos. Madrid: Wolters Kluwer.
  • Garaigordobil, M., & Oñederra, J. A. (2010). La violencia entre iguales: Revisión teórica y estrategias de intervención. Madrid: Pirámide.
  • García, A. D., & Binaburo, J. A. (2012). Violencia escolar y de género: Conceptualización y retos educativos. Huelva: Universidad de Huelva.
  • González, A. (2015). Programa TEI “Tutoría Entre Iguales”. Innovación Educativa, (25), 1-62.
  • González de Rivera y Revuelta, J. L. (2011). El maltrato psicológico: Cómo defenderse del "mobbing", el "bullying" y otras formas de acoso (Ed. mejorada y act. ed.). Tarragona: Altaria.
  • Harris, S., & Petrie, G. F. (2006). El acoso en la escuela: Los agresores, las víctimas y los espectadores (1a ed.). Barcelona: Paidós.
  • Jiménez, I., Estévez, E., del Moral, G., & Povedano, A. (2011). Capítulo XXI: Violencia y victimización entre iguales: Factores de riesgo y de protección en la familia, la escuela y la comunidad. Adolescentes en el siglo XXI: Entre impotencia, resiliencia y poder (pp. 403-425). Madrid: Morata.
  • Jones, F. (2007). Herramientas para la enseñanza: Disciplina, instrucción y motivación. Soluciones a los problemas de disciplina y autoridad. Métodos y modelos para maestros (pp. 59-98). Barcelona: Ceac.
  • Lera, M. J., & Cela, D. (2000). ¿Conoces a alguien como Adolfo? Sevilla: Materiales del programa europeo NOVAS-RES.
  • Lerena, C. (1986). Escuela, ideología y clases sociales en España: Crítica de la sociología empirista de la educación (3a revisada y ampliada ed.). Barcelona: Ariel.
  • Marina, J. A. (2015). Despertad al diplodocus. Una conspiración educativa para transformar la escuela... y todo lo demás. Barcelona: Ariel.
  • Martín, E. (2003). Una crítica de la sociología de la educación crítica. Anduli: Revista Andaluza de Ciencias Sociales, (2), 9-28.
  • Molina del Peral, J. A. y Vecina, P. (2015). Bullying, ciberbullying y sexting. ¿Cómo actuar ante una situación de acoso? Madrid: Pirámide.
  • Mora-Merchán, J. y Ortega, R. (1997). Agresividad y violencia. El problema de la victimización entre escolares, (313), 7-27.
  • Ortega, R. (2010). Agresividad injustificada, bullying y violencia escolar. Madrid: Alianza Editorial.
  • Ovejero, A., Smith, P. K., & Yubero, S. (2013). El acoso escolar: Cuatro décadas de investigación internacional. El acoso escolar y su prevención: Perspectivas internacionales. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Paredes, E., & Ribera, D. (2006). Educar en valores. Barcelona: Tibidabo.
  • Rayner, C., Hoel, H., & Cooper, C. L. (2002). Workplace bullying: What we know, who is to blame, and what can we do (1st ed.). London: Taylor & Francis.
  • Rizo, L. J. (2013). Resumen de tesis. Análisis de las percepciones de la comunidad educativa en la provincia de Salamanca respecto al currículo en la ESO ante la desafección y el fracaso escolar. Salamanca: Gredos.
  • Rodríguez, N. (2006). Stop bullying: Las mejores estrategias para prevenir y frenar el acoso escolar. Barcelona: RBA Libros, S.A. Rotger, B. (1983). La escuela hoy. Madrid: Escuela Española, S.A.
  • Rubio, P. Á. (2008). Responsabilidad por omisión en los supuestos de violencia escolar. F. González (coord.). Violencia escolar: Aspectos socioculturales, penales y procesales. (pp. 41-57). Madrid: Dykinson.
  • Salmivalli, C., & Peets, K. (2010). Bullying en la escuela: Un fenómeno gru-pal. Agresividad injustificada, bullying y violencia escolar (pp. 81-104). Alianza Editorial.
  • Serrate, R. (2007). Bullying. Acoso escolar. Guí¬a para entender y prevenir el fenómeno de la violencia en las aulas. España. Ministerio de Cultura: Ediciones del Laberinto, S.L.