La calidad de los MOOC como reto para la enseñanza de lenguas en entornos digitales

  1. Amorós Negre, Carla 1
  2. Recio Diego, Álvaro 1
  3. Tomé Cornejo, Carmela 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Círculo de lingüística aplicada a la comunicación

ISSN: 1576-4737

Año de publicación: 2018

Número: 76

Páginas: 49-66

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/CLAC.62497 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Círculo de lingüística aplicada a la comunicación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Quality control is one of the great challenges of virtual learning environments. The proliferation of MOOCs (massive open online courses) has shown the need to establish new models for the qualitative evaluation of content and didactic proposals in computer-mediated teaching. The goal of this article is to analyze the concept of quality in these digital environments, especially in language MOOCs (LMOOCs), which have experienced a 250% growth in the last three years despite their format restrictions. To do so, we examine the different quality parameters for MOOC production (student data, non-completion rates, good learning and instructional design, assessment), as well as the main criteria and models suggested to evaluate the quality of MOOCs, such as the MOOC Quality Project (Creelman, Ehlers & Ossiannilsson 2014) or the OpenupEd Quality Label (Rosewell & Jansen 2014), among others. Lastly, we specifically analyze quality applied to language MOOCs in order to suggest a series of proposals of best practices that ensure effective learning.

Referencias bibliográficas

  • Bárcena, E. - Read, T. - Martín-Monje, E. - Castrillo, M. D. (2014): “Analysing student participation in Foreign Language MOOCs: a case study”, en U. Cress - C. Delgado Kloos (eds.): Proceedings of the European MOOC Stakeholder Summit 2014, 11-17.
  • Beaven, T. - Codreanu, T. - Creuzé, A. (2014): “Motivation in a Language MOOC: Issues for Course Designers”, en E. Martín-Monje - E. Bárcena (eds.), 48-66. Cabero, J. - Llorente, M. C. - Vázquez, A. I. (2014): “Las tipologías de MOOC: su diseño e implicaciones educativas”, Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18 (1). http://www.ugr.es/local/recfpro/rev181ART1.pdf. Última consulta: 10-05-2018.
  • Castrillo de Larreta-Azelain, M. D. (2014): “Language Teaching in MOOCs: the Integral Role of the Instructor”, en E. Martín-Monje - E. Bárcena (eds.), 67-90.
  • Colpaert, J. (2014): “Reflections on Present and Future: towards an Ontological Approach to LMOOCs”, en E. Martín-Monje - E. Bárcena (eds.), 161-172.
  • Chacón Beltrán, R. (2017): “The Role of MOOCs in the Learning of Languages: Lessons From a Beginners’ English Course”, Porta Linguarum, 28, 23-35. http://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero28/2%20%20Chacon.pdf. Última consulta: 20-04-2018.
  • Creelman, A. - Ehlers, U. D. - Ossiannilsson, E. S. (2014): “Perspectives on MOOC quality: An account of the EFQUEL MOOC Quality Project”, INNOQUAL, International Journal for Innovation and Quality in Learning, 2 (3). http://papers.efquel.org/index.php/innoqual/article/viewFile/163/49. Última consulta: 20-04-2018.
  • Downes, S. (2014): “The quality of massive open online courses”. http://www.downes.ca/post/60468. Última consulta: 20-04-2018.
  • Gea, M. (coord. 2015): Informe MOOC y criterios de calidad. Toledo: CRUE.
  • Gee, S. (2012): “MITx, the fallout rate”. www.i-programmer.info/news/150-training-aeducation/ 4372-mitx-the-falloutrate.html. Última consulta: 09-05-2018.
  • González, A. - Casaravilla, A. - Fernández, T. (2017): “Aproximación al abandono en los cursos online masivos y gratuitos –MOOC”, VII Congreso CLABES: VII Conferencia Latinoamericana sobre Abandono en la Educación Superior http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1589. Última consulta: 10-05- 2018.
  • Gutiérrez Martín, A. (2008): “Las TIC en la formación del maestro. Realfabetización digital del profesorado”, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 66 (22,3), 191-206.
  • Jansen, D. - Rosewell, J. - Kear, K. (2017): “Quality frameworks for MOOCs”, en M. Jemni - M. K. Khribi (eds.): Open education: From OERs to MOOCs. Lecture Notes in Educational Technology, Berlín: Springer, 261-281.
  • Jordan, K. (2014): “Initial trends in enrolment and completion of Massive Open Online Courses”, The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15 (1). www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/viewFile/1651/2813. Última consulta: 10- 05-2018.
  • Margaryan, A. - Bianco, M. - Littlejohn, A. (2015): “Instructional quality of Massive Open online Courses (MOOCs)”, Computers & Education, 80, 77-83. https://oerknowledgecloud.org/sites/oerknowledgecloud.org/files/1-s2.0- S036013151400178X-main.pdf. Última consulta: 20-04-2018.
  • Martín, O. - González, F. - García, M. A. (2013): “Propuesta de evaluación de la calidad de los MOOCs a partir de la Guía Afortic”, Campus Virtuales, 2 (1), 124-132.
  • Martín-Monje, E. - Bárcena, E. (2014): “Language MOOCs: an Emerging Field”, en E. Martín-Monje - E. Bárcena (eds.), 1-15.
  • Martín-Monje, E. - Bárcena, E. (eds. 2014): Language MOOCs: Providing Learning, Transcending Boundaries. Berlín: De Gruyter Open. Martín-Monje, E. (2017): “Mind the L in LMOOCs: The importance of language learning in massive courses”, IV Congresso della Società di Didattica delle Lingue e Lingüística Educativa (DILLE). https://www.researchgate.net/publication/313368938_Mind_the_L_in_LMOOCs_The_imp ortance_of_language_learning_in_massive_courses. Última consulta: 20-04-2018.
  • Moreira, A. - Mota, J. (2014): “A Proposal for the Methodological Design of Collaborative”, en E. Martín-Monje - E. Bárcena (eds.), 33-47.
  • Oleza, J. (2009): “El consumo de cultura en la era informacional”, en V. Tortosa (ed.): Mercado y consumo de ideas, Madrid: Biblioteca Nueva, 29-55.
  • Oliver, M. - Hernández-Leo, D. - Albó, L. (2015): “MOOCs en España. Análisis de la demanda. Cátedra Telefónica - UPF Panorama actual de los Cursos Masivos Abiertos en Línea en la plataforma Miríada X”, Social Innovation in Education. Cuaderno Red de Cátedras Telefónica. http://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/25400/MOOCs_2015_Analisidemanda. pdf?sequence=1. Última consulta: 20-04-2018.
  • Ortega, J. P. - Rodríguez, J. (2011): El potlatch digital. Wikipedia y el triunfo del procomún y el conocimiento compartido. Madrid: Cátedra.
  • Read, T. - Corral, C. - Pernías, P. (2013): “Evolución de las plataformas tecnológicas de cursos masivos”, IV Jornadas eMadrid sobre MOOCs, Universidad Carlos III de Madrid.
  • Recio, M. Á. - Tomé, C. (2017): “Hacia un nuevo MOOC de lenguas. El caso de Habla bien, escribe mejor. Claves para un uso correcto del español”, Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 6(2), 298-322. http://revistacaracteres.net/revista/vol6n2noviembre2017/mooc/.
  • Robles, J. M. (2009): Ciudadanía digital. Una introducción a un nuevo concepto de ciudadano. Barcelona: Editorial UOC.
  • Roig-Vila, J. - Mengual-Andrés, S. - Suárez, C. (2014): “Evaluación de la calidad pedagógica de los MOOC”, Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, Vol. 18, Nº 1, 27-41.
  • Romeo, K. (2012): “Language Learning MOOCs?”. http://www.stanford. edu/group/ats/cgibin/ hivetalkin/?p=3011. Última consulta: 09-05-2018.
  • Rosewell, J. - Jansen, D. (2014): “The OpenupEd quality label: Benchmarks for MOOCs”, European Foundation for Quality in E-Learning (EFQUEL): The International Journal for Innovation and Quality in Learning, 3, 88-100.
  • Sánchez Acosta, E. - Escribano, J. J. (2014): “Clasificación de los medios de evaluación en los MOOCs”, EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48, 1-21.
  • Sedano Cuevas, B. (2017a): “Español para viajeros”: diseño de un MOOC de lenguas a partir del análisis de necesidades formativas en el dominio turístico. Tesis doctoral, UNED.
  • Sedano Cuevas, B. (2017b): “La atención a las necesidades y demandas específicas del alumnado en un mundo globalizado: el caso de un MOOC de español para viajar”, RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 161-182.
  • Sokolik, M. (2014): “What Constitutes an Effective Language MOOC?”, en E. Martín-Monje - E. Bárcena (eds.), 16-32.
  • Varela, F. J. (2015): Humanidades Digitales y Educación 2.0. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid.
  • Weller, M. (2013): “Week 7: MOOCs & Quality. MOOC Quality Project”. http://mooc.efquel.org/week-7-moocs-quality-by-martin-weller. Última consulta: 20-04- 2018.