La formación patriótica en los cuadernos escolares durante el franquismoel Día de la Hispanidad

  1. Bienvenido Martín Fraile 1
  2. Isabel Ramos Ruiz 1
  1. 1 Universidad de Salamanca (Espanya)
Revista:
Educació i història: Revista d'història de l'educació

ISSN: 1134-0258 2013-9632

Año de publicación: 2020

Título del ejemplar: La pràctica educativa en els règims dictatorials durant el segle XX

Número: 35

Páginas: 17-46

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Educació i història: Revista d'història de l'educació

Resumen

En l’actualitat, l’ús del quadern escolar com a font historiogràfica i documental forma part de les noves tendències sorgides a finals del segle xx, fet que ens ajuda a reconstruir la història de l’escola des de perspectives diferents a les utilitzades tradicionalment per la historiografia educativa. Els quaderns són un dels múltiples registres escrits que ens apropen al que succeïa dins les aules, per tant, constitueixen una font inèdita per interpretar la cultura escolar. En aquest article ens aproximem a la pràctica desenvolupada pels mestres durant el franquisme, en relació a un tema en concret: la formació patriòtica. La Hispanitat i el dia de la seva commemoració són els dos eixos bàsics que ens ajuden a comparar la praxis desenvolupada a classe pel mestre, reflectida en els quaderns, i el discurs nacionalista subjacent que sota aquesta proposta volia transmetre el Règim —tant en la seva vessant legislativa, a través de la Llei d’Ensenyança Primària de 1945, com en el seu discurs teòric. L’article es centra en conèixer quins conceptes relacionats amb la Hispanitat es transmeten als nens i quina finalitat es persegueix amb la seva implementació dins les aules. A nivell geogràfic, l’estudi s’ha acotat a les escoles públiques del centre-oest de la Península Ibèrica. El recurs arxivístic consultat ha estat el Fons Documental de quaderns escolars del Centre Museu Pedagògic de la Universitat de Salamanca (CeMuPe).Paraules clau: quaderns escolars, cultura escolar, pràctica educativa, formació patriòtica, franquisme, Espanya.

Referencias bibliográficas

  • Baqué, Juan; Montero, Julio. Saber, poder y servicio. Un pedagogo orgánico del Estado: Adolfo Maíllo. Valencia: Tirant lo Blanch, 2011.
  • Beas Miranda, Miguel; González, Erika; Salmerón, Antonio. «Estudio de las emociones en las consignas de cuadernos españoles. Curso 1964-1965», Revista de Estudios Sociales, 58 (2016), p. 58.
  • Burke, Peter (Ed.). Formas de hacer historia. Madrid: Alianza, 2003.
  • CeMuPe. Cuaderno de deberes de la alumna Genoveva Gómez. Escuela nacional de niñas de Navafrías (León). Curso escolar 1944-45 (CD-87)
  • CeMuPe. Cuaderno de deberes de la alumna Gabri Martín. Escuela nacional de niñas de Guijuelo (Salamanca). Curso escolar 1963-64 (CD-89).
  • CeMuPe. Cuaderno de deberes de la alumna Elena Gago. Escuela nacional de niñas de Alamedilla (Salamanca). Curso escolar 1945-46 (CID-98).
  • CeMuPe. Memoria de Prácticas del Magisterio de Mª Nieves Calvo. Escuela nacional de niñas del colegio Sagrado Corazón de Jesús (Zamora). Curso escolar 1939-40 (CMPM-119).
  • CeMuPe. Cuaderno de preparación de lecciones de la maestra Manuela Hernández. Escuela de Gil García (Ávila). Curso escolar 1961.62 (CPL-2)
  • CeMuPe. Cuaderno de preparación de lecciones del maestro Rafael Galindo. Escuela de Salmoral (Salamanca). Curso escolar 1955-56. (CPL-196)
  • CeMuPe. Cuaderno de rotación de la escuela de Ayoo de Vidriales. (CR-218).
  • CeMuPe. Cuaderno de rotación. Se desconoce escuela y fecha (CB-17)
  • CeMuPe. Cuaderno de rotación de la escuela nacional de niñas de Argamasilla de Calatrava (Ciudad Real). Curso escolar 1958-59 (CR-464).
  • CeMuPe. Cuaderno de rotación de Malpartida de Plasencia (Cáceres). Curso 1959-60 (CR-49)
  • Costa Rico, Antonio. «Examinando las prácticas escolares desde la historiografía educativa», Revista de ciencias de la educación: Órgano del Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación, 231-232 (2012), p. 507-516, [para la cita p. 509].
  • Cuaderno de rotación. Escuela mixta de Sandín. Curso escolar 1968-1969 (CR-341)
  • Escolano Benito, Agustín. «La mirada arqueológica sobre la escuela», Revista de Ciencias de la Educación: Órgano del Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación, 231-232, (2012), p. 493-506.
  • Escolano Benito, Agustín. «La memoria de la escuela», Vela Mayor (Anaya), IV/11 (1997), p. 7.
  • Escolano Benito, Agustín. Tiempos y espacios para la escuela: ensayos históricos (Vol. 1). Madrid: Biblioteca Nueva, 2000, p. 210.
  • Escolano Benito, Agustín. «La recepción de los modelos de la Escuela Nueva», Historia de la Educación, 25 (2006), p. 317-340.
  • Foucault, Michael. La verdad y las formas jurídicas, Barcelona. Gedisa, 1996.
  • Geertz, Clifford. La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa, 1987; Geertz, Clifford. Reflexiones antropológicas sobre temas filosóficos. Barcelona: Paidós Ibérica, 2002.
  • Gizburg, Carlo. Tentativas. Morelia: Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, 2003.
  • González Pérez, M. Teresa. «La educación insular durante el franquismo», Tebeto: Anuario del Archivo Histórico de Fuerteventura, 18 (2005), p. 408-436 (para la cita p. 412).
  • Hernández. Escuela de Gil García (Ávila). Curso escolar 1961-62 (CPL-2).
  • Juliá, Dominique. «La cultura scolaire comme objet historique», Novoa et al. (Eds.). The colonial experience in education. Gent: Paedagogica Historica 31 (Sup1.) 1995, p. 353-382, (para la cita p. 354).
  • Ley de 17 de julio de 1945. Cap. 2º, artículo 6º, p. 388. BOE 199.
  • López del Castillo, M. Teresa. «Planes y programas escolares en la legislación española», Bordón. Revista de pedagogía, 242 (1982), p. 127-202.
  • Martín Fraile, Bienvenido. Testimonios de maestros. Modelos y prácticas. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2017, p. 29.
  • Martín Fraile, Bienvenido. «La transmisión de valores patrióticos y cívico-sociales en el franquismo. Análisis de los cuadernos de rotación», Revista de ciencias de la educación: Órgano del Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación, 221 (2010), p. 7-32.
  • Martín Fraile, Bienvenido; Ramos Ruiz, Isabel. «Segunda República y escuela: Valores sociales y cívicos en los cuadernos de rotación», Collelldemont, Eulalia; Padrós, Nuria; Carrillo, Isabel. Memoria, ciudadanía y museos de educación. Vic: Universitat de Vic, 2010, p.171-181 (para la cita p. 172).
  • Martín Fraile, Bienvenido; Ramos Ruiz, Isabel. «Una nueva manera de interpretar los cuadernos escolares: las escrituras al margen», History of Education & Children’s Literature, ix/2 (2014), p. 643-660 (para la cita p. 649).
  • Martín Fraile, Bienvenido; Ramos Ruiz, Isabel. «La intrahistoria escolar reflejada en los cuadernos: cuadernos de la escuela de Moreruela de Tábara (Zamora)», Studia Zamorensia, 16 (2017), p. 61-77 (p. 61)
  • Martín Fraile, Bienvenido; Ramos Ruiz, Isabel. Estudio y catálogo de cuadernos escolares. Cuadernos del CEMUPE. Salamanca: CeMuPe, Kadmos, 2013.
  • Moreno, Pedro Luis. «Memoria, patrimonio y educación», Educatio Siglo xxi, 28/2 (2010), p. 315-318, [para la cita p. 315].
  • Parra Nieto, Gabriel. La educación femenina durante el nacionalcatolicismo y su reflejo en los cuadernos escolares. Dpto. Teoría e Historia de la Educación, Universidad de Salamanca [Tesis doctoral], 2019.
  • Pozo Andrés, M. del Mar; Ramos Zamora, Sara. «Prácticas de escritura en los cuadernos escolares españoles (1920-1940)», Meda, Juri; Montino, Davide; Sani, Roberto. Quaderni di scuola. Una fonte complexa per la storia delle culture scolastiche e dei costumi educativi tra Ottocento e Novecento. Italia: Universitá di Macerata, 2010, p. 823-845.
  • Ruiz Berrio, Julio. «Historia y museología de la educación. Despegue y reconversión de los museos pedagógicos», Revista Interuniversitaria de Historia de la Educación, 25 (2006), p. 271-290 (para la cita p. 276).
  • Šuštar, Branko. Historia de cuadernos escolares. Un repaso acerca del desarrollo de cuadernos escolares en Eslovenia a partir del siglo xix. Ljubljana, Eslovenia: Museo Escolar Esloveno, 2011.
  • Viñao Frago, Antonio. «Espacio, sociedad, educación (entre la memoria y el olvido)», Sociologías y economía. Murcia: Universidad de Murcia, 2014, p. 33-47.