La educación patrimonial en las instituciones patrimoniales españolas. Situación actual y perspectivas de futuro.
- Cuenca López, José María
- Martín Cáceres, Miriam José
- Ibáñez Etxeberria, Alex
- Fontal Merillas, Olaia
ISSN: 1139-6237
Ano de publicación: 2014
Título do exemplar: Educación Patrimonial
Número: 40
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Clío: History and History Teaching.
Resumo
The educative actions undertaken by the Spanish heritage institutions and are analyzed, classified and assessed. Webs, blogs and social networks are also discussed in relation to the heritage education carried out in these areas. The data are systematized according to variables such as Autonomous Communities/Cities, public or private ownership, membership in the national, regional or local administration and heritage typology associated. Study results contrast information between different institutions involved in non-formal education and informal education. Data most relevant to the development of Heritage Education, in general, and the National Education and Heritage Plan, in particular, are systematized.
Referencias bibliográficas
- Asensio, M. y Asenjo, E. (2011). Lazos de luz azul. Museos y tecnologías 1, 2 y 3.0. Barcelona: UOC.
- Asensio, M. y Pol, E. (2005). Evaluación de exposiciones. En J. Santacana y N. Serrat (coords.): Museografía didáctica. Barcelona: Ariel. 527-631
- Astoul, G. (2003). 50 activités pour découvrir le patrimoine à l’école et au collège. Toulouse : CRDP Midi-Pyrénées.
- Ávila, R.M. y Mattozzi, I. (2009). La didattica del patrimonio e l'educazione alla cittadinanza. I Quaderni di Clio'92, 9, 79-112.
- Bennett, N. A., Sandore, B. y Pianfetti, E. S.(2002). Illinois Digital Cultural Heritage Community - Collaborative interactions among libraries, museums and elementary schools. DLib Magazine, 8 (1).
- Bertuglia, C.S., Infusino, S. y Stanghellini (2004).Il museo educativo. Franco Angeli.
- Bisquerra, R. (2009). Metodología de la Investigación educativa. Madrid: La Muralla.
- Calaf, R. (2009) Didáctica del patrimonio.Epistemología, metodología y estudio de casos. Gijón: Trea.
- Copeland, T. (2006). European democratic citizenship, heritage education and identity. Strasbourg: Council of Europe.
- Cuenca, J.M. (2002). El patrimonio en la didáctica de las ciencias sociales. Análisis de concepciones, dificultades y obstáculos para su integración en la enseñanza obligatoria. Huelva: Universidad de Huelva. http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/264 87
- Cuenca, J.M., Estepa, J. y Martín-Cáceres, M.J. (2006). La imagen de Andalucía trasmitida por los museos andaluces. Análisis conceptual y didáctico. Sevilla: Junta de Andalucía. http://www.centrodeestudiosandaluces.es/datos/paginas/proyectos06/CULB030.pdf
- Estepa, J. (2009). La Educación del Patrimonio y la ciudadanía europea en el contexto español. En R.M. Ávila, B.Borghi y I. Mattozzi (ed.) L’educazione alla cittadinanza europea e la formazione degli insegnanti. Bolonia: Pàtron. 327-352.
- Estepa, J. (2013). La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias. Huelva: Universidad de Huelva.
- Fontal, O. (2003). La educación patrimonial. Teoría y práctica en el aula, el museo e Internet. Gijón: Trea.
- Ibáñez, A. (2011). Museos, redes sociales y tecnología 2.0. Bilbao: Universidad del País Vasco.
- Martín Riego, M. y Márquez de la Plata, J. M. (2005). La función didáctica de la biblioteca: La Colombina. Escuela Abierta: revista de Investigación Educativa, 8. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1457613
- Martín-Cáceres, M.J. (2012). La educación y la comunicación patrimonial: una mirada desde el Museo de Huelva. Huelva: Universidad de Huelva. http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/6048
- Martín-Cáceres, M.J. y Cuenca, J.M. (2011). La enseñanza y el aprendizaje del patrimonio en los museos: la perspectiva de los gestores. Revista de Psicodidáctica, 16 (1), 99-122
- Pérez Santos, E. (2000). Estudio de visitantes en museos. Metodología y aplicaciones. Gijón: Trea.
- Teixeira, S. (2006). Educación patrimonial: alfabetización cultural para la ciudadanía. Estudios Pedagógicos, 32(2), 133-145.
- Wiersma, W. (2000). Research Methods in Education. An Introduction. Boston: Allyn & Bacon