Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España
- Olaia Fontal Merillas
- Alex Ibáñez Etxeberria
ISSN: 1989-466X, 1699-2105
Ano de publicación: 2015
Título do exemplar: Actualidad y tendencias en Educación Patrimonial
Volume: 33
Número: 1
Páxinas: 15-32
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación
Resumo
Spain is one of the countries with the highest volume of internationally recog-nised cultural heritage, most of which is regulated by state and regional laws. Man-aging all that heritage to make citizens understand it, know it and feel it as theirs involves educational actions that must be ordered, stable and sustained along time, as well as being solidly grounded. Thus, heritage education is a “key discipline” in heritage management and it aims to en-courage citizens to preserve and transmit heritage in a respectful way not only to-wards the heritage itself but also towards the societies that have guarded and of-fered it throughout our history.In heritage education, Spain is an interna-tional reference with two powerful institu-tional tools, promoted by the government, aimed at coordinating the State and the Autonomous Communities: the Educa-tion and Heritage National Plan and the Spanish Heritage Education observatory. We intend to describe both instruments, showing relevant data from some of the research based on them.The curriculum, conceived as a strategy which justifies the presence and reach of heritage in formal education, stands out as a third instrument for future planning. In this sense, we should plan appropriately the presence of heritage according to the different stages and levels of curricular de-velopment
Referencias bibliográficas
- CALAF, R. (2009). Didáctica del patrimonio. Gijón, TREA.
- COLOM, A. J. (2005). Continuidad y complementariedad entre la educación formal y no formal. Revista de Educación. 338, 9-22.
- COPELAND, T. (2009). Archaeological heritage education: citizenship from the ground up. Treballs d’Arqueologia. 15, 9-20.
- CUENCA, J. M. Y ESTEPA, J. (2013). La educación patrimonial: líneas de investigación actual y nuevas perspectivas. En J. Estepa (ed.): La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias, (343-366). Huelva: Universidad de Huelva.
- DOMINGO, M.; FONTAL, O.; CIRUJANO, C. Y BALLESTEROS, P. (2013). Plan Nacional de Educación y Patrimonio. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte: Secretaría de Estado de Cultura.
- ESTEPA, J.; FERRERAS-LISTAN, M.; LOPEZ-CRUZ, I. (2011). Analysis of heritage in textbooks: obstacles, difficulties and proposals. Revista de Educación. 355, 573-588.
- FONTAL, O. (2011). El patrimonio en el marco curricular español. Revista de Patrimonio Cultural de España. Patrimonio y Educación. 5, 21-41.
- FONTAL, O. (2012). Patrimonio y educación. Una relación por consolidar. Aula de innovación educativa. 208, 10-13.
- FONTAL, O. (Coord.) (2013a). La educación patrimonial: del patrimonio a las personas. Gijón. Trea.
- FONTAL, O. (Coord.) (2013b). Análisis del tratamiento del Patrimonio Cultural en la legislación educativa vigente, tanto nacional como autonómica. Madrid: IPCE.
- IBÁÑEZ, A.; Vicent, N. y Asensio, M. (2012). Aprendizaje informal, patrimonio y dispositivos móviles. Evaluación de una experiencia en educación secundaria. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. 26, 3-18.
- KOUTRELAKOS, J. (2013). Ethnic Identity: Similarities and Differences in white groups based on Cultural Practices. Psychological Reports. 112 (3), 745-762.
- LOBOVIKOV-KATZ, A. (2009). Heritage Education for Heritage Conservation- A Teaching Approach. Strain. 45 (5), 480-484.
- MARÍN, S. (2013). Una investigación para abordar y entender nuestro patrimonio desde la perspectiva de la diversidad. Pulso: revista de educación. 36, 115-132.
- MARÍN, S. (2014). Educación patrimonial y diversidad: evaluación de programas y definición de un modelo basado en los procesos de patrimonialización. Tesis Doctoral Internacional dirigida por O. Fontal. Universidad de Valladolid.
- OLALLA, R. (2010). Arte y memoria: estudio cuasi-experimental con colectivos de tercera edad. Tesis Doctoral dirigida por O. Fontal. Universidad de Valladolid.
- PÉREZ, M.G. Y SARRATE, M. L. (2011). Las TIC promotoras de inclusión social. Revista española de pedagogía, Vol. 69, Nº 249, pp. 237-254.
- TEIXEIRA, S. (2006). Cultural Heritage Education: cultural lectures for citizenship. Estudios pedagógicos. 32 (2), 133-145.
- PÉREZ, S. (2014). Educación artística y patrimonial para la percepción, reflexión y comprensión del colectivo sordo en el ámbito museal. Tesis Doctoral dirigida por O. Fontal y C. Moriyón. Universidad de Valladolid.
- STAKE, R. E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.