Escritura y lectura en la web social. Interacciones, nuevos roles y construcción identitaria

  1. JAVIER MERCHÁN SÁNCHEZ-JARA 1
  2. RAQUEL GÓMEZ DÍAZ 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

ISSN: 2254-4496

Any de publicació: 2019

Volum: 8

Número: 2

Pàgines: 378-399

Tipus: Article

Altres publicacions en: Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

Resum

The translation of reading and writing activity from the printed paradigm to the digital one transcends aspects such as the layout and presentation of the text, the new reading habits, or the new forms of edition and publication. More transcendently, they affect the assignment of new competencies within the more archetypal roles of the printed tradition such as the roles of the author and the reader; figures traditionally constrained to the production and reception of the text. The development of the so-called social networks provides a new medium, with an important democratizing factor and the revaluation of talent, which opens up new possibilities for this area of activity. These virtual spaces establish new mechanisms for the construction of identity and the social projection of writer and reader that imply the establishment of new genres or the ascription to new roles. This work aims to approach the implications that social networks bring to digital reading and writing. From new genres and new roles, to the different strategies that authors and readers use for the construction and projection of their virtual alter ego.

Referències bibliogràfiques

  • Albaladejo Mayordomo, Tomás (2016) “Literatura y Tecnología Digital: Producción, Mediación, Interpretación.” Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Octubre. http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/literatura-ytecnologa-digital-produccin-mediacin-interpretacin0/html/02485b9e-82b2-11df-acc7-002185ce6064_2.html.
  • Barthes, Roland (1980) S/Z. 1a. Madrid: Siglo XXI. Casciari, Hernán (2005) “El Blog En La Literatura. Un
  • Acercamiento Estructural a La Blogonovela.” Telos: Cuadernos de Comunicación e Innovación, no. 65: 95–97.
  • Cordón-García, Jose-Antonio, Julio Alonso-Arevalo, Raquel Gomez-Diaz, & Daniel Linder (2013) Social Reading: Platforms, Applications, Clouds and Tags (Chandos Publishing Social Media Series). Chandos Publishing.
  • Cornis-Pope, Marcel (2014) New Literary Hybrids in the Age of Multimedia Expression: Crossing Borders, Crossing Genres. John Benjamins Publishing Company.
  • De Haro, Juan José (2010) Redes Sociales para la Educación. 1a. Anaya multimedia. Madrid: Anaya.
  • Escandell Montiel, Daniel (2010) “El escritor convertido en actor: el blogonovelista en su teatrillo.” Despalabro: Ensayos de humanidades 4: 1039–43.
  • Escandell Montiel, Daniel (2013). “Lectoautoría y Colectividad En La Narratología de La Blogoficción.” En Actas del Congreso Iberoamericano de las Lenguas en la Educación. Salamanca: Ministerio de Cultura, Educación y Deporte, 343–49.
  • Galbe, Jorge Miranda, & Javier Figuero Espadas (2016) “El Rol Del Prosumidor En La Expansión Narrativa Transmedia de Las Historias de Ficción En Televisión: El Caso de ‘El Ministerio Del Tiempo.’” Index. Comunicación 6 (2): 115– 134.
  • García Martínez, Alfonso (2008) “Identidades Y Representaciones Sociales: La Construcción De Las Minorías.” Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas 18 (2).
  • Goodman, Nelson (1976) Languages of Art: An Approach to a Theory of Symbols. 1st. Chicago: Hackett Publishing Co, Inc.
  • Haythornthwaite, Caroline (2005) “Social Networks and Internet Connectivity Effects.” Information, Communication & Society 8 (2): 125–47. Doi:10.1080/13691180500146185.
  • Mora, Vicente Luis (2012) “Redes Sociales, Textovisualidad y Transmedia: Literatura y Nuevas Tecnologías.” Centro Virtual Cervantes. https://cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_12/luis/p05.h tm
  • Morrás, María (1999) “Informática y Crítica Textual: Realidades y Deseos.” Filología e Informática. Seminario de Filología e Informática de La Universidad Autónoma de Barcelona 143: 164.
  • Pérez-Chirinos Churruca, Vega (2012) “Identidad y Redes Sociales: Construcción Narrativa Del Yo Hipertextual.” Austral Comunicación 1 (1): 9–25. Http://www.austral.edu.ar/ojs/index.php/australcomunicacion /article/view/1.
  • Price, Kenneth (2016) “The Walt Whitman Archive and the Prospects for Social Editing.” Digital Scholarship in the Humanities 31 (4): 866–74. Doi:10.1093/llc/fqw056.
  • Ramallo, Carolina (2012) “Escritura y Nuevas Tecnologías: Literatura y Crítica Literaria En Blogs de Escritores.” In . Vol. 1. La Plata.
  • Regueiro Salgado, Begoña (2010) “De Diarios y Redes Sociales a Literatura de Masas: Los Blogs En Manos de Los Escritores.” Texto Digital 6 (2). Doi:10.5007/1807-9288.2010v6n2p65.
  • Rodríguez Vidal, Patricia, & Brenda Contreras Hernández (2015) “El Perfil Del Referencista En El Siglo XXI y Su Impacto Ante Las Redes Sociales.” In Actas Del VII Encuentro Ibérico EDICIC 2015. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Romero, Rosa María Navarro (2015) “De Bitácoras y Redes. La Literatura En El Océano Transmediático.” Dialogía: Revista de Lingüistica, Literatura y Cultura, no. 9: 288–303.
  • Sibilia, Paula (2008) La Intimidad Como Espectáculo. México: Fondo de cultura economica de españa.
  • Vicente, Alberto & Silvano Gozzer (2011) “Nuevos Hábitos de Lectura, Escritura y Publicación En La Red.” Abaco: Revista de Cultura y Ciencias Sociales, no. 68: 82–87.
  • Vitacolonna, Luciano (2004) “Recientes Desarrollos En La Investigación Textológica.” ELUA. Estudios de Lingüística Universidad de Alicante, no. 18: 293–308. Doi:10.14198/ELUA2004.18.15.
  • Yus, Francisco (2014) “El Discurso de Las Identidades En Línea: El Caso de Facebook.” Discurso & Sociedad, 8 (3): 398–426.
  • Zhao, Shanyang, Sherri Grasmuck, & Jason Martin (2008) “Identity Construction on Facebook: Digital Empowerment in Anchored Relationships.” Computers in Human Behavior 24 (5): 1816–36.