Evaluación formativa y modelos pedagógicosestilo actitudinal, aprendizaje cooperativo, modelo comprensivo y educación deportiva
- Ángel Pérez-Pueyo 1
- David Hortigüela Alcalá 2
- Javier Fernandez-Río 3
- 1 Universidad de León, España
- 2 . Universidad de Burgos, España
- 3 Universidad de Oviedo, España
ISSN: 1133-6366
Argitalpen urtea: 2020
Zenbakia: 428
Orrialdeak: 47-66
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD
Laburpena
In 2016 we began a trilogy on Pedagogical Models in Physical Education that included a first review of those considered basic or consolidated: Cooperative Learning, Sports Education, Teaching Games for Understanding (TGfU) and Personal and Social Responsibility (TPSR), and those called emerging: Adventure Education, Motor Literacy, Attitudinal Style, Ludotécnico Model, Self-construction of Materials and Health Education (Fernández-Río, Calderón, Hortigüela, PérezPueyo, & Aznar, 2016). A second manuscript established a series of key aspects that teachers should take into account in order to incorporate these methodological approaches effectively in their classes (Fernández-Río, Hortigüela, & Pérez-Pueyo, 2018). Today, pedagogical models are beginning to proliferate in classrooms. But making a coherent methodological transition, both for students and teachers, is not easy, and assessment can become an insurmountable wall for those who want to transform their methodological approach. This is the point where this manuscript acquires its value, because although it is true that any model requires an associated evaluation process, finding the link between pedagogical models and formative and shared assessment can be the key to their optimal effectiveness. Therefore, this new article completes the two previous ones and presents the way to incorporate the formative and shared assessment with the Attitudinal Style, the Cooperative Learning, the Teaching Games for Understanding and the Sport Education, through different assessment instruments.
Erreferentzia bibliografikoak
- Agencia Española de Protección de Datos (2018). Guías sectoriales AEPD. Guía para centros educativos. Recuperado de http://www.tudecideseninternet.es/agpd1/images/guias/GuiaCentros/GuiaCentrosEducativos.pdf
- Álvarez-Méndez, J. M. (2000). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid: Morata
- Angulo, F. (1994). Innovación, cambio y reforma: algunas ideas para analizar lo que está ocurriendo. En
- Barraza, A. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. innovación Educativa, 5(28), 19-31
- Brown, G., Race, P., & Smith, B. (1996). 500 tips on Assessment. London: Kogan Page.
- Casey, A. (2016). Models-Based Practice. In C.D. Ennis (ed.). handbook of Physical Education Pedagogy (chapter 6). London: Routledge.
- Carpena, N., Cataldi, M., & Muñiz, G. (2012). En busca de nuevas metodologías y herramientas aplicables a la educación. Repensando nuestro rol docente en las aulas. Novos sistemas de produção. Sigradi 2012 | forma (in) formação. Recuperado de http://cumincades.scix.net/data/works/att/sigradi2012_85.content.pdf
- Delgado, M. A. (1991). los estilos de enseñanza en la Educación Física. Propuesta para una reforma de la enseñanza. Granada: Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada.
- Fernández-Río, J. (2014). Investigación-acción en una experiencia de co-evaluación en Educación Secundaria en el marco del modelo Comprensivo de iniciación deportiva. Revista de Educación Física, 30(1), 3-9.
- Fernández-Río, J. (2017). Evaluación para un Aprendiazje Cooperativo. tándem, 57, 31-38
- Fernández-Río, J., Calderón, A., Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A., & Aznar, M. (2016). Modelos pedagógicos en educación física: consideraciones teórico-prácticas para docentes. Revista Española de Educación Física y Deportes, 413, 55-75
- Fernández-Río, J., Hortigüela, D., & Pérez-Pueyo, A. (2018). Revisando los modelos pedagógicos en educación física. Ideas clave para incorporarlos al aula. Revista Española de Educación Física y Deportes, 423, 57-80
- Gil, P., & Ibáñez, A. (2013). Percepción de utilidad y grado de satisfacción del alumnado de formación del profesorado con el Método del Caso. Aula Abierta, 41(3), 79-90.
- Gréhaigne, J.-F., Godbout, P. & Bouthier, D. (1997). Perfomance assessment in team sports. Journal of teaching in Physical Education, 16(4), 500-516. DOI: https://doi.org/10.1123/jtpe.16.4.500
- Haerens, L., Kirk, D., Cardon, G., & De Bourdeaudhuij, I. (2011). Toward the development of a pedagogical model for health-based physical education. Quest, 63, 321-338.
- Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A., & González-Calvo, G. (2019). Pero… ¿A qué nos referimos realmente con la Evaluación Formativa y Compartida?: Confusiones Habituales y Reflexiones Prácticas. Revista iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 13-27. doi: https://doi.org/10.15366/ riee2019.12.1.001
- Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press.
- López-Pastor, V. M. (Coord.) (2006). la Evaluación en Educación Física: Revisión de los modelos tradicionales y planteamiento de una alternativa: la evaluación formativa y compartida. Buenos Aires: Miño y Dávila.
- López-Pastor V. M., & Pérez-Pueyo, A. (coords.) (2017). Evaluación formativa y compartida en Educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas. León: Universidad de León. Recuperado de http://buleria.unileon.es/handle/10612/5999
- Marina, J. A., Pellicer, C., & Manso, J. (2015). libro blanco de la profesión docente y su entorno escolar. Recuperado de http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/4621/Libro%20 blanco%20de%20la%20profesi%c3%b3n%20docente%20y%20su%20entorno%20escolar. pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Menéndez, J. I., & Fernández-Río, J. (2016). Hibridación de los modelos de Educación Deportiva y Responsabilidad Personal y Social: una experiencia a través de un programa de kickboxing educativo. Retos, 30, 113-121.
- Metzler, M. W. (2005). instructional models for physical education. Needham Heights, Massachusetts: Allyn & Bacon.
- Oslin, J., Mitchell, S. A., & Griffin, L. L. (1998). The Game Performance Assessment Instrument (GPAI): Development and preliminary validation. Journal of teaching in Physical Education, 17(2), 231-243. DOI: https://doi.org/10.1123/jtpe.17.2.23
- Pérez-Pueyo, A. (2015). El Estilo Actitudinal en Educación Física: Evolución en los últimos 20 años. Retos. nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 207-215.
- Pérez-Pueyo, A. (2018). La formación y el perfil del profesorado, reflexiones desde la teoría y la práctica. Cuadernos de Pedagogía, 489, 102-106.
- Pérez Pueyo, A., et al (2010). El fútbol a través del Estilo Actitudinal y la evaluación formativa. León: ALPE Servicios Docentes Profesionales, S.L.
- Pérez-Pueyo, A., Casado, O., & Hortigüela, D. (2019). La evaluación formativa, la autorregulación y la secuenciación de las competencias. En J. Manso & J. Moya. Profesión y profesionalidad docente. una acción educativa comprometida con el desarrollo humano (pp. 103-120). Madrid: Asociación Nacional de Editores de Libros y material de Enseñanza (ANELE).
- Pérez-Pueyo, A., & Hortigüela, D. (2020). ¿Y si toda la innovación no es positiva en Educación Física? Reflexiones y consideraciones prácticas. Retos, 37(37), 579-587.
- Pérez-Pueyo, A., Hortigüela, D., & Gutiérrez-García, C. (2019). ¿Y si reflexionamos sobre si toda la innovación es educativa? Cuadernos de Pedagogía, 500, 87-91.
- Pérez-Pueyo, A., Hortigüela, D., & Fernández-Río, J. C. (2020). Escala graduada para el video de evidencias técnicas [documento de descarga]. Recuperado de https://drive.google.com/ open?id=1LvEiYw1bh3_GwivtPKiimpx9pnv2Ory8
- Pérez-Pueyo, A., Hortigüela, D., Fernández-Río, J., & Gutiérrez-García, C. (2020). Rúbrica para actividades cooperativas [documento de descarga]. Recuperado de https://drive.google.com/ file/d/1og2F7ZP-N1pq3dylsu_m-RA4Q9rd5CvU/view
- Pérez-Pueyo, A., Hortigüela, D., Gutiérrez-García, C., & Fernández-Río, J. (2020). Rúbrica para actividades cooperativas [documento de descarga]. Recuperado de https://drive.google.com/ file/d/13KEuFxBVmnk2nA9Wr0n-nDiTdkeN04lO/view
- Pérez-Pueyo, A., Gutiérrez-García, C., Hortigüela, D., & Hernando, A (2016). Video-Diario de Evidencias de Aprendizaje. infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA). 3(2), 127-132 (edición especial). Recuperado de http://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/index
- Red por el diálogo educativo REDE (2018). Perspectivas y retos de la innovación educativa en España. Claves para la construcción de un sistema educativo innovador. Recuperado de: https://www.dialogorede.es/wp-content/uploads/2019/07/INNOVACION_Documento_Inicial_REDE.pdf
- Santos-Guerra, M. A. (1993). la evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Malaga: Aljibe.