La enseñanza de idiomas a través del enfoque didáctico basados en tareas. Propuesta de programación de una unidad didáctica innovadora

  1. Angelamaria Siliberti 1
  2. Isotta MacFadden 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide (Sevilla, España)
Revista:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Año de publicación: 2017

Número: 23

Páginas: 49-61

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Hekademos: revista educativa digital

Resumen

This article describes the methodological strategy called "approach by tasks" in the teaching of languages. To this end, a series of didactic recommendations is postulated and the design of the didactic unit "Recycle with Fantasy" is proposed with a series of scheduled tasks that allow the teachers to explore new curricular elements, and the students to cover diverse competences such as linguistic, communicative and intercultural skills, through learning by doing. Finally, a series of activities and tasks is offered to bring the student to the different topics related to recycling, become familiar with the new vocabulary, deepen with morpho-syntactic, lexical-semantic elements of the language, and elaborate pro-environmental arguments for the development of a sustainable global citizenship.

Referencias bibliográficas

  • • Baralo, M. y Estaire, S. (2010). Tendencias metodológicas postcomunicativas. En Abelló-Contesse, C.; Ehlers, C. y Quintana-Hernández, L. (Eds.). Escenarios bilingües: El contacto de lenguas en el individuo y la sociedad. Bern: Peter Lang.
  • • Bérard, E. (1995). La grammaire, encore... et l’approche communicative. ELA, 100, pp. 9-20.
  • • Bourguignon, E. (2007). Enseñanza/aprendizaje del español lengua extranjera en Brasil: aproximación a la realidad del centro de lenguas de la universidad federal de Vitória Espírito Santo. [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Granada, Facultad de Ciencias de la Educación, España.
  • • Canale, M. y Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Oxford: Oxford University Press.
  • • Candlin, C. (1990). Hacia la enseñanza de lenguas basada en tareas. Comunicación, Lenguaje y Educación, 7/8, pp. 33-53.
  • • Casquero, F. (2004). El enfoque por tareas en la enseñanza de lengua con fines específicos. En Benítez, P. y Romero, R. (Eds.). Actas del I Simposio de didáctica de español para extranjeros: Teoría y práctica. pp.191-197. Instituto Cervantes de Río de Janeiro, Brasil.
  • • Chin Ko, C. (2015). Modelos experimentales de enseñanza y aprendizaje del chino como lengua extranjera a través de tareas y planteamientos competenciales (Tesis doctoral). Universitat Pompeu Fabra, Barcelona.
  • • Crespillo-Álvarez, E. (2011). Enfoque comunicativo y enfoque por tareas en el aprendizaje de una L2. Gibralfaro. Estudios pedagógicos, 71, p. 13.
  • • Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press.
  • • Estaire, S. (2009a). La enseñanza de lenguas mediante tareas: principios y planificación de unidades didácticas. Madrid: Universidad Antonio de Nebrija
  • • Estaire, S. (2009b). La enseñanza de lenguas mediante tareas: de la programación al aula. Madrid: Edinumen
  • • Estaire, S. y Zanón, J. (1990). El diseño de unidades didácticas para la enseñanza de una segunda lengua. Comunicación, lenguaje, y educación, 7-8, pp. 55-90.
  • • FernándezLópez, S. (2010). Enfoque de acción: Aprender lenguas con “Tareas”. En Fernández-López, S. y Navarro, A. (Eds.). Enfoque por tareas. Propuestas didácticas. Serie Didáctica, pp. 5-19. Madrid: Ministerio de Educación
  • • Fernández-Agüero, M. (2009). Descripción de los elementos curriculares en la enseñanza bilingüe del inglés: aproximación a la situación en la Comunidad de Madrid. [Tesis doctoral inédita]. Universidad Nacional de Educación a distancia, Facultad de Filología, España.
  • • Fuentes de la Rosa, C. C. (1993). El aprendizaje y la enseñanza de las lenguas modernas. En García Hoz, V. (Ed.). Enseñanza y aprendizaje de lenguas modernas. (109-158). Madrid: Rialp.
  • • García Santa-Cecilia, A. (2000). El currículo de español como lengua extranjera: fundamentación metodológica, planificación y aplicación. Madrid: Edelsa Grupo Didascalia.
  • • García, M., Prieto, C. y Santos, M. J. (1994). El enfoque por tarea en la enseñanza/aprendizaje del francés lengua extranjera: una experiencia para la reflexión. Comunicación, lenguaje, educación, 24, pp. 71-78.
  • • Hymes, D. (1984). Vers la competénce de communication. Paris: Hatier.
  • • Llopis García, R. (2009). La instrucción gramatical en la Adquisición de Segundas Lenguas: revisión de ayer para propuestas de hoy. RedELE, 16, pp. 1-15.
  • • Lomas, C. (1999). Cómo enseñar o hacer cosas con las palabras. Teoría y práctica de la educación lingüística. Barcelona: Paidós.
  • • Lomas, C. (2002). Enseñar lengua y literatura para aprender a comunicarse. Madrid: Fragua.
  • • Long, M. (1985). The Design of Classroom Second Language Acquisition: towards Taskbased Language Teaching. En Hyltenstam, K. y Pienemann, M. (Eds.). Modelling and Assessing Second Language Acquisition. London: Multilingual Matters.
  • • Martí-Contreras, J. (2016). Estudio contrastivo gramatical de campo en español como lengua extranjera. Valencia: Universitat de València. Servei de publicacions.
  • • Martín-Peris, E. (2004). ¿Qué significa trabajar con tareas comunicativas? Red ELE, 0. Disponible en: https://www.mecd.gob.es/dam/jcr:6c042cff-8f14-43de-87f3- 9de353ab511d/2004-redele-0-18martin-pdf.pdf
  • • MCERL. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte y Anaya.
  • • Nunan, D. (1989). Designing tasks for the communicative classroom. New York: Cambridge University Press.
  • • Nunan, D. (2004). Task-based Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • • Richards, J., Platt, J. y Weber, J. (1986). Longman Dictionary of Applied Linguistics. London: Longman.
  • • Richards, J., y Rodgers, T. (1998). Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas. Madrid: Cambridge
  • • Skehan, P. (1996). Second language acquisition research and task based instruction. En Willis, J. y Willis, D. (Eds.) Challenge and Change in Language Teaching. (17-30) Oxford: Heinemann.
  • • Van Lier, L. (1996). Interaction in the Language Curriculum: Awareness, Autonomy, and Authenticity. Applied Linguistics and Language Study. London: Longman.
  • • Zanón, J. (1990). Los enfoques por tareas para la enseñanza de las lenguas extranjeras. Cable, 5, pp. 19-27.
  • • Zanón, J. (1995). La enseñanza de las lenguas extranjeras mediante tareas. Signos. Teoría y Práctica de la Educación, 14, pp. 52–67.
  • • Zanón, J. (Ed.) (1999). La enseñanza del español mediante tareas. Madrid: Editorial Edinumen.