La contratación del transporte y del avituallamiento estudiantil universitario en Salamanca (1700-1750)

  1. Lorenzo Pinar, Francisco Javier 1
  2. Izquierdo Misiego, José Ignacio 2
  1. 1 Universidad de Salamanca IEMYR
  2. 2 Universidad de Salamnca
Journal:
Tiempos modernos: Revista Electrónica de Historia Moderna

ISSN: 1699-7778

Year of publication: 2020

Volume: 10

Issue: 40

Pages: 228-265

Type: Article

More publications in: Tiempos modernos: Revista Electrónica de Historia Moderna

Abstract

Through this work we intend to publicize transport and supply conditions for university students from Salamanca during the first half of the 18th century, as well as the main routes followed for its achievement. The contracts signed before the notaries of the city and the registration books of the University, where the muleteers are registered, constitute the two main historical sources through which the achievement of this objective is attempted. The documentation used allows us to get closer to the different modes of transport, the routes used in the trips, the duration of the travels, the periods used for rest, the price charged per student or load, as well as the penalties for contractual breaches.

Bibliographic References

  • -ALONSO ROMERO, María Paz El fuero universitario, siglos XIII-XIX, en Luis Enrique RODRÍGUEZ-SAN PEDRO BEZARES, (Coord.). Historia de la Universidad de Salamanca, Vol. II, Estructuras y flujos, Salamanca, Universidad de Salamanca, 2004, pp. 161-188.
  • - ARTOLA, Miguel, Salamanca. 1753. Según las Respuestas Generales del Catastro de Ensenada, Madrid, Tabapress, 1991.
  • -BEHLEN, Beatrice, Pomp and power. Carriages as status symbols, Londres, Museo de Londres, 2009.
  • -BERNARDOS SANZ, José Ubaldo, Trigo castellano y abasto madrileño. Los arrieros y comerciantes segovianos en la Edad Moderna, Valladolid, Junta de Castilla y León, 2003-
  • - CRUZ LIRA, Luisa Mercedes, Los arrieros de la Barranca. Imágenes cotidianas, México, Universidad de Guadalajara, 2005.
  • - Diccionario de Autoridades [Edición Facsímil], Madrid, Gredos, 1979.
  • - FERNÁNDEZ CORTIZO, Camilo, Arrieros y traficantes en la Galicia Rural en la época Moderna, en Obradoiro de Historia Moderna, vol. 17, 2008, pp. 325-352.
  • - GALÁN DOMINGO, Eduardo, (coord.), Historia del carruaje en España, Madrid, Fomento de Construcciones y Contratas, 2005.
  • -GLAVE, Trajinantes. Caminos indígenas en la sociedad colonial. Siglos XVI-XVII, Lima, Instituto de Apoyo Agrario, 1989.
  • - LÓPEZ ÁLVAREZ, Alejandro Poder, lujo y conflicto en la corte de los Austrias: coches, carrozas y sillas de mano, 1500-1700, Madrid, Polifemo, 2007.
  • - LÓPEZ VILLAVERDE, María del Carmen, Aguadores, serenos y arrieros de Cangas de Narcea, en Anuario de la Sociedad Protectora de la Balesquida, vol. 2, 2017, pp. 127-146.
  • -LORENZO PINAR, Francisco Javier e IZQUIERDO MISIEGO, José Ignacio, El transporte universitario concertado salmantino en el siglo XVI, en Miscelánea Alfonso IX, 2011, 2012, pp. 345-370.
  • -MARCOS RODRÍGUEZ, Florencio Arrieros y estudiantes de la Universidad de Salamanca, en Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, LXXV, vols. 1-2 (1968-1972), pp. 149-181.
  • - MATO DÍAZ, Ángel, La sociedad rural en el concejo de Ponta (1750-1930): Labradores, pastores, madereros y arrieros, Oviedo, Universidad de Oviedo, 2010.
  • - MUÑOZ NAVARRO, Daniel y URZAINQUI SÁNCHEZ, Daniel, El Camino Real de Valencia a Castilla, s. XV-XVIII. El Camí de Requena, un itinerario histórico, Valencia, Generalitat Valenciana, 2011
  • - MUSET I PONS, Assumpta, Los arrieros y negociantes del Calaf y Copons y su implantación en el mercado español en el siglo XVIII, en Revista de Historia Industrial, vol. 8, 1995, pp. 193-210.
  • -PERÁN TORRES, Gregorio, Los caminos de Cataluña en la primera mitad del siglo XVIII. Una estructura viaria preindustrial, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 1988
  • - ROCHE, Daniel (dir.): Les écuries royales du XVIe au XVIIIe siécle. París, Ass. Academie Art Equestre, 1998 y Voitures, chevaux et attelages du XVIe au XIXe siècle. París, Association pour lAcadémie dArt Equestre de Versailles, 2000.
  • - RODRÍGUEZ DÍAZ, Elena E. Carreteros y arrieros de Sajambre. El intercambio de mercancías en la montaña oriental leonesa (ss. XVI-XVIII), en Estudios Humanísticos. Historia, vol. 14, 2015, pp. 39-71
  • - RODRÍGUEZ SÁNCHEZ, Ángel, La articulación del territorio Salmantino en la Edad Moderna, en José Luis MARTÍN, (dir.), Historia de Salamanca. III. Edad Moderna, Salamanca, Centro de Estudios Salmantinos, 1998, pp. 17-59.
  • -RODRÍGUEZ-SAN PEDRO BEZARES, Luis Enrique, (coord.). Historia de la Universidad de Salamanca, Vol. II, Estructuras y flujos, Salamanca, Universidad de Salamanca, 2004, pp. 161-188.
  • - RUBIO PÉREZ, Laureano M., La burguesía maragata. Dimensión social, comercial y capital en la Corona de Castilla durante la Edad Moderna, León, Universidad de León, 1995.
  • - RUBIO PÉREZ, Laureano M., Arrieros maragatos. Poder, negocio, linaje y familia. Siglos XVI-XIX, León, Fundación Hullera Vasco-lonesa, 1995.
  • - SICA, Gabriela, Del tráfico caravanero a la arriería colonial indígena en Jujuy. Siglos XVII y XVIII, en Revista de Transporte y territorio, vol. 10. 2003, pp. 23-39.
  • - SUÁREZ ARGÜELLO, Clara Elena, Camino real y carrera larga. La arriería en la Nueva España durante el siglo XVIII, Tlalpan, Ediciones de la Casa Chata, 1997.