Clubs de lectura en la universidadmirando a la biblioteca pública

  1. Moreno-Mulas, María Antonia 1
  2. García-Rodríguez, Araceli 2
  3. Gómez-Díaz, Raquel 2
  1. 1 Centro de Desarrollo Sociocultural. Fundación Germán Sánchez Ruipérez
  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

ISSN: 2171-9624

Year of publication: 2020

Issue: 21

Type: Article

DOI: 10.15645/ALABE2020.21.5 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

Sustainable development goals

Abstract

The public library in Spain, in its efforttowards reading promotion, has opted forbook clubs, both in a face-to-face mode and, asin recent years, virtually or within the cloud.The clubs have proved to be, additionally, aseffective tools to constructs groups of peoplethrough the socialization of reading. Should wetake a look at the public library and its clubs,and adapt them to the university environment?Through the analysis of a selection of experiencesdeveloped within Spanish public anduniversity libraries, including the setting up oftwo clubs in a university context framed bythe Research Project “Book clubs as a tool forreading promotion in the academic and schoolenvironment” (Solórzano Barruso FoundationFS / S-2017) from the University of Salamanca,it is concluded that for a virtual reading clubto work it is necessary to plan rigorously, tochoose an appropriate social network that willbe utilized, to previously train the coordinatorand the readers, to energize conversations andto integrate face-to-face experiences in thevirtual club.

Bibliographic References

  • Arana Palacios, J. (2017). Clubes de lectura, en La lectura en España. Federación de Gremios de Editores de España. [Consulta: 25/01/2017]
  • Agustín Lacruz, M. del C., & Moreno Gracia, E. (2016). Los clubes de lectura en Aragón: Análisis descriptivo de una práctica socio-cultural de animación y promoción lectora]. Revista General de Información y Documentación, 26(2), 583–603. https://doi.org/10.5209/RGID.54716
  • Baldaquí, J.J. (2018). Los clubs de lectura: entre la presencia y el mundo virtual. EN: LLuch, G. (ed) Claves para promocionar la lectura en la red. Madrid, Síntesis, 130-142
  • García-Rodríguez, A. y Gómez-Díaz, R. (2019). Plataformas y redes de lectura social. En Cordón-García, J. A. y Gómez-Díaz, R. (coords). Lectura, sociedad y redes: Colaboración, visibilidad y recomendación en el ecosistema del libro. Madrid: Marcial Pons, 141-186
  • Gómez-Díaz, R., García-Rodríguez, A., Cordón-García, J. A. y Alonso-Arévalo, J. (2016). Leyendo entre pantallas. Gijón: Trea
  • Jiménez Guerra, F. (2005). Clubes de lectura: una lectura oculta. Boletín GC Gestión Cul-tural, (13), 31. Retrieved from http://www.gestioncultural.org/boletin/pdf/bgc13-FJime-nezGuerra.pdf
  • Moreno-Mulas, M. A., García-Rodríguez, A., y Gómez-Díaz, R. (2017). Conversando en la nube: cómo organizar un club de lectura virtual. Revista General de Información y Documentación, 27(1), 177–200. https://doi.org/10.5209/RGID.56566
  • Salcedo, A. (2008). Club de Lectura Universidad de Murcia. Un recorrido por la lectura en sus seis años de vida. Educación y Biblioteca, 65, 89-93. https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/119527/1/EB20_N165_P89-93.pdf