Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado

  1. M. Rosario Romero Martín 1
  2. Francisco-Javier Castejón Oliva 2
  3. Víctor-Manuel López Pastor 3
  4. Antonio Fraile Aranda 3
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

  2. 2 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

  3. 3 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revue:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Année de publication: 2017

Titre de la publication: Cerebro social e inteligencia conectiva

Número: 52

Pages: 73-82

Type: Article

DOI: 10.3916/C52-2017-07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Résumé

The purpose of this study is to analyze the perception of students, graduates, and lecturers in relation to systems of formative and shared assessment and to the acquisition of teaching competences regarding communication and the use of Information and Communications Technology (ICT) in initial teacher education (ITE) on degrees in Primary Teaching Physical Education (PTPE) and Physical Education and Sports Science (PESS). An ad hoc questionnaire was applied to a total sample of 1,243 students, 487 graduates and 345 lecturers from 24 Spanish universities that cover most of Spain’s Regional Autonomous Communities. The results from the questionnaires indicate that for all three groups the most relevant element in the assessment process is the teacher-student interaction, and the second most relevant are the competences in interpersonal relationships. Significant differences are also found in practically all the items in the questionnaire between the responses of lecturers and students and between those of students and graduates. In our detailed study of the perceptions of students regarding their competence in ICT, those taking the degree in PTPE perceive a greater use of ICT than those taking the degree in PESS. The same difference was found with students under 22 years of age in relation to the older students. No gender differences were found.

Information sur le financement

Programa Estatal de Investigación, Desarrollo e Innovación Orientada a los Retos de la Sociedad, en el marco del Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación, 2013-2016 (EDU 2013-42024-R): «Las competencias docentes en la formación inicial del profesorado de Educación Física».

Références bibliographiques

  • Abarca, M., Marzo, L., & Sala, J. (2002). La educación emocional y la interacción profesor/a-alumno/a. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 5(3) (https://goo.gl/EDg2cp) (2017-03-22).
  • Albirini, A. (2006). Teachers' Attitudes toward Information and Communication Technologies: The Case of Syrian EFL Teachers. Computers & Education, 47, 373-398. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2004.10.013
  • Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J.M., Belloch, C., & Bo, R.M. (2011). Las necesidades formativas del profesorado en TIC: Perfiles formativos y elementos de complejidad. Relieve, 17(2), art.1. (http://goo.gl/ZcjbSF) (2017-03-22).
  • ANECA (2005a). Libro Blanco. Título de Grado en Magisterio. Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y la Acreditación.
  • ANECA (2005b). Libro Blanco. Título de Grado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y la Acreditación.
  • Aparicio, J.L., & Fraile, A. (2016). La evaluación de competencias interpersonales en la formación del profesorado de Educación Física a través de un programa de Expresión Corporal. International Journal for 21st Century Education, 1, 21-34. (http://goo.gl/9ndWF5) (2017-03-22).
  • Arazy, O., Yeo, L., & Nov, O. (2013). Stay on the Wikipedia Task: When Task-Related Disagreements Slip into Personal and Procedural Conflicts. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 64(8), 1634-1648. https://doi.org/10.1002/asi.22869
  • Bates, T. (2009). Promesas y mitos del aprendizaje virtual en la educación post-secundaria. In M. Castells (Ed.), La sociedad Red: una visión global (pp. 335-359). Madrid: Alianza.
  • Bautista, G., Borges, F., & Forés, A. (2006). Didáctica universitaria en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Madrid: Narcea.
  • Belvis, E., Pineda, P., & Moreno, M.V. (2007). La participación de los estudiantes universitarios en programas de movilidad: factores y motivos que la determinan. Revista Iberoamericana de Educación, 42, 5-25. (https://goo.gl/Gr9Ecc) (2017-03-22).
  • Biggs, J., & Tang, C. (2007). Teaching for Quality Learning at University. What the Student does. Berkshire: McGraw-Hill. SRHE & Open University Press.
  • Boud, D., & Falchikov, N. (2007). Rethinking Assessment in Higher Education. Learning for the Long Term. Oxon: Routledge.
  • Brookhart, S.M. (2007). Expanding Views about Formative Classroom Assessment: a Review of the Literature. In J.H. Mcmillan (Ed.), Formative Classroom Assessment: Research, Theory and Practice, (pp. 43-62). New York: Teachers College Press.
  • Brown, S., & Glasner, A. (2003). Evaluar en la Universidad. Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea.
  • Bullock, D. (2004). Moving from Theory to Practice: An Examination of the Factors that Preservice Teachers Encounter as they Attempt to Gain Experience Teaching with Technology during Field Placement Experiences. Journal of Technology and Teacher Education, 12(2), 211-237. (http://goo.gl/PokH8P) (2017-03-22).
  • Capllonch, M., & Castejón, F.J. (2007). La adquisición de competencias genéricas a través de una comunidad virtual de práctica y aprendizaje. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 8(3), 168-187. (http://goo.gl/Quw0lR) (2017-03-22).
  • De-Pablos, J. (2010). Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7(2), 6-16. https://doi.org/10.7238/rusc.v7i2.977
  • Dochy, F., Segers, M., & Dierick, S. (2002). Nuevas vías de aprendizaje y enseñanza y sus consecuencias: una era de evaluación. Revista de Docencia Universitaria, 2(2), 13-30. (http://goo.gl/U93SLH) (2016-05-08).
  • ENQA (2014).The Concept of Excellence in Higher Education. Brussels: ENQA. (https://goo.gl/fh3O4C) (2017-03-22).
  • Evans, C. (2013). Making Sense of Assessment Feedback in Higher Education. Review of Educational Research, 83(1), 70-120. https://doi.org/10.3102/0034654312474350
  • Falchikov, N. (2005). Improving Assessment through Student Involvement. Practical Solutions for Aiding Learning in Higher and Further Education. Oxon: Routledge.
  • Ferguson, P. (2011). Student Perceptions of Quality Feedback in Teacher Education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(1), 51-62. https://doi.org/10.1080/02602930903197883
  • Fraile, A., López-Pastor, V.M., Castejón, F.J., & Romero, R. (2013). La evaluación formativa en docencia universitaria y el rendimiento académico del alumnado. Aula Abierta, 41(2), 23-34. (https://goo.gl/WaAOjK) (2017-03-22).
  • Fraile, A. (2006). Cambios en el aula universitaria ante los nuevos retos europeos. Tándem, 20, 57-72. (http://goo.gl/DSwuRq) (2017-03-22).
  • Gikandi, J.W., Morrow, D., & Davis, N.E. (2011). Online Formative Assessment in Higher Education: A Review of the Literature. Computers & Education, 57, 2333-2351. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.06.004
  • Gil-Juárez, A., Feliu, J., & Vitores, A. (2012). Género y TIC: En torno a la brecha digital de género. Athenea Digital, 12(3), 3-9. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v12n3.1137
  • Gutiérrez-García, C., Pérez-Pueyo, Á., & Pérez-Gutiérrez, M. (2013). Percepciones de profesores, alumnos y egresados sobre los sistemas de evaluación en estudios universitarios de formación del profesorado de Educación Física. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 2(15), 130-151. (http://goo.gl/FvhFpg) (2017-03-22).
  • Gutiérrez-Martin, A., & Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. [Media Education, Media Literacy and Digital Competence]. Comunicar, 38(XIX), 31-39. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-03
  • Gutiérrez-Martín, A., Palacios, A., & Torrego, L. (2010). Formar al profesorado inicialmente en habilidades y competencias en TIC: perfiles de una experiencia colaborativa. Revista de Educación, 352, 149-178. (http://goo.gl/oKkccf) (2017-03-22).
  • Hamodi, C., López-Pastor, A. T., & López-Pastor, V.M. (2017). If I Experience Formative Assessment Whilst at University Will I Put it into Practice Later as a Teacher? Formative and Shared Assessment in Initial Teacher Education (ITE). European Journal of Teacher Education, 40(2), 171-190. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1281909
  • Hermosilla, Z., Clemente, M., Trinidad, A., & André, J. (2013). Competencia en comunicación oral: un reto para el Ingeniero. In INNODOCT/13. New Changes in Technology and Innovation (pp. 189-196). Valencia: UPV. (https://goo.gl/XFaiiD) (2017-03-22).
  • Johnson, M., & Burdett, N. (2010). Intention, Interpretation and Implementation: Some Paradoxes of Assessment for Learning across Educational Contexts. Research in Comparative and International Education, 5(2), 122-130. https://doi.org/10.2304/rcie.2010.5.2.122
  • Kirkwood, A., & Price, L. (2005). Learners and Learning in the 21st Century: What do We Know about Students’ Attitudes and Experiences of Information and Communication Technologies That will Help us Design Courses? Studies in Higher Education, 30(3), 257-274. https://doi.org/10.1080/03075070500095689
  • Knight, P. (2005). El profesorado de Educación Superior. Formación para la excelencia. Madrid: Narcea.
  • Li, H., Xiong, Y., Zang, X., Kornhaber, M.L., Lyu, Y., Chung, K.S., & Suen, H.K. (2016). Peer Assessment in the Digital Age: a Meta-Analysis Comparing Peer and Teacher Ratings. Assessment & Evaluation in Higher Education, 41(2), 245-264. https://doi.org/10.1080/02602938.2014.999746
  • López-Pastor, V.M. (Ed.) (2009). Evaluación formativa y compartida en Educación Superior. Propuestas, técnicas, instrumentos y experiencias. Madrid: Narcea.
  • Lorenzo, G., Oblinger, D.G., & Dziuban, C.D. (2007). How Choice, Co-Creation, and Culture Are Changing What It Means to Be Net Savvy. Educause Quarterly, 1, 6-12. (https://goo.gl/jxfI5n) (2017-03-22).
  • Losada, D., Valverde, J., & Correa, J.M. (2012). La tecnología educativa en la Universidad Pública Española. Píxel-Bit, 41,133-148. (http://goo.gl/fyqK0v) (2017-03-22).
  • Maquilón, J.J., Mirete, A.B., García-Sánchez, F.A., & Hernández-Pina, F. (2013). Valoración de las TIC por los estudiantes universitarios y su relación con los enfoques de aprendizaje. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 537-554. https://doi.org/10.6018/rie.31.2.151891
  • Martínez, L.F., Castejón, F.J., & Santos, M.L. (2014). Diferentes percepciones sobre evaluación formativa entre profesorado y alumnado en formación inicial en educación física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(4), 57-67. (https://goo.gl/67B19B). (2017-03-22).
  • Martínez, L.F., Santos, M.L., & Castejón, F.J. (2017). Percepciones de alumnado y profesorado en Educación Superior sobre la evaluación en formación inicial en educación física. Retos, 32, 76-81. (https://goo.gl/HaXqLU) (2017-03-22).
  • Nicol, D., & Macfarlane-Dick, D. (2006). Formative Assessment and Self-Regulated Learning: a Model and Seven Principles of Good Feedback Practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199-218. https://doi.org/10.1080/03075070600572090
  • Palacios, A., & López-Pastor, V.M. (2013). Haz lo que yo digo pero no lo que yo hago: sistemas de evaluación del alumnado en la formación inicial del profesorado. Revista de Educación, 361, 279-305. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-361-143
  • Perrenoud, P. (2005). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.
  • Pino, M., & Soto, J. (2010). Identificación del dominio de competencias digitales en el alumnado del grado de magisterio. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(3), 336-362. (http://goo.gl/w0cC5g) (2017-03-22).
  • Ramsden, P. (2003). Learning to Teach in Higher Education. London: Routledge.
  • Romero, R., Castejón, F.J., & López, V.M. (2015). Divergencias del alumnado y del profesorado universitario sobre las dificultades para aplicar la evaluación formativa. Relieve, 21(1), art. ME5. https://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5169
  • Romero, R., Fraile, A., López-Pastor, V.M., & Castejón, F.J. (2014). Relación entre sistemas de evaluación formativa, rendimiento académico y carga de trabajo del profesor y del alumno en la docencia universitaria. Infancia y Aprendizaje, 37(1), 310-341. https://doi.org/10.1080/02103702.2014.918818
  • Ruè, J. (2013). Formación docente del profesorado universitario. Una perspectiva internacional. Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 17-22. (https://goo.gl/fnkM50) (2017-03-22).
  • Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-16. (http://goo.gl/4oOKRJ) (2017-03-22).
  • San-Nicolás, M.B., Vargas, E.F., & Area, M. (2012). Competencias digitales del profesorado y alumnado en el desarrollo de la docencia virtual. El caso de la Universidad de La Laguna. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 14(19), 227-245. (http://goo.gl/nC55O5) (2017-03-22).
  • Torrance, H. (2012). Formative Assessment at the Crossroads: Conformative, Deformative and Transformative Assessment. Oxford Review of Education, 38(3), 323-342. https://doi.org/10.1080/03054985.2012.689693
  • Trinder, K., Guiller, J., Margaryan, A., Littlejohn, A., & Nicol, D. (2008). Learning from Digital Natives: Bridging Formal and Informal Learning. Research Project Report. The Higher Education Academy. Glasgow Caledonian University. (https://goo.gl/s3gLJj) (2017-03-22).
  • Turner, J.S., & Croucher, S.M. (2014). An Examination of the Relationships among United States College Students' Media Use Habits, Need for Cognition, and Grade Point Average. Learning, Media and Technology, 39(2), 199-214. https://doi.org/10.1080/17439884.2013.777349
  • Yorke, M. (2003). Formative Assessment in Higher Education: Moves towards Theory and the Enhancement of Pedagogic Practice. Higher Education, 45(4), 477-501. https://doi.org/10.1023/A:1023967026413
  • Zabalza, M.A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.
  • Zabalza, M.A. (2007). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.