Infancia y contenidos audiovisuales online en EspañaUna aproximación al consumo y a la mediación parental en las plataformas OTT

  1. María Marcos Ramos 1
  2. María de la Peña Mónica Pérez Alaejos 1
  3. Marta Cerezo Prieto 1
  4. Marina Hernández Prieto 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revue:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Année de publication: 2020

Titre de la publication: Comunicación y Educación en un mundo digital y conectado

Volumen: 18

Número: 2

Pages: 245-268

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V18I2.1560 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Icono14

Objectifs de Développement Durable

Résumé

Multimedia convergence and the arrival of the Internet in the audiovisual market have affected the patterns of consumption and reception of content in the family environment and in the media literacy processes of minors. Despite the fact that the figures for linear television consumption by the youngest children remain un-changed, the progressive penetration of audiovisual platforms in Spanish households is undeniable, and the role played by parents/guardians is fundamental. The aim of this research is to identify the practices of use in these platforms by children of infant and primary school in Spain, and to analyse the parental media-tion systems in the new scenario of media convergence, based on a descriptive study carried out with 431 parents or tutors. To carry it out, the Qualtrics methodological tool has been used, by means of the application of a questionnaire through a snowball sampling.After the analysis of the results, important changes were observed in parental mediation, in accordance with the progressive increase in the age of the children, al-though the most frequent regulation in both age groups is linked to the time that the parents or guardians allow the children to pass through the different devices, rather than in the restrictions around the contents. Moreover, there are no significant differences in the type of audiovisual products they consume on linear television and OTT platforms, with children’s series and films predominating at the earliest ages.

Références bibliographiques

  • Abelman, R. and Pettey G. (1989). Child attributes as determinants of parental television-viewing mediation. Journal of Family Issues, 10 (2), pp. 251-266.
  • Aguaded, J. I. (1995). La educación en Medios de Comunicación, más allá de la transversalidad. Comunicar, 4, pp. 111-113.
  • Aguaded, J. I. (1997). La televisión en el nuevo diseño curricular español. Comunicar, 8, pp. 97- 110.
  • Aguaded, J. I. (1999). Convivir con la televisión. Familia, educación y recepción televisiva. Barcelona: Paidós.
  • Aguaded, J. I. (2005). Enseñar a ver la televisión: una apuesta necesaria y posible. Comunicar, 25, 1, pp. 51-55.
  • Aguaded, J. I. y Díaz-Gómez, R. (2008). La formación de telespectadores críticos en educación secundaria. Revista Latina de Comunicación Social, 63, pp. 121-139.
  • Aparici, R. (1994). Televisión, currículo y familia. Madrid: Ministerio de Ciencia y Tecnología.
  • Austin, E. W. (2001). Effects of family communication on children’s interpretation of television. En J. Bryant y J. A. Bryant (Eds). Television and the American Family. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, pp. 377-395.
  • Barrios, L. (1992). Familia y televisión. Caracas: Monte Ávila Editores.
  • Del Río, P., Álvarez, A. y Del Río, A. (2004). Pigmalión. Informe sobre el impacto de la televisión en la infancia. Madrid: Fundación infancia y aprendizaje.
  • Gabelas-Barroso J.A. y Marta-Lazo, C. (2008). Modos de intervención de los conflictos que supone el consumo de pantallas. Revista Latina de Comunicación Social, 63, pp. 238-252, en http://www.ull.es/publicaciones/latina/_2008/19_25_Zaragoza/Gabelas_y_Marta.html
  • García Cortázar, M. et al. (1998). El tercero ausente. Investigación empírica sobre el papel de los adultos en la relación entre niños y televisión. Madrid: Estudios de la UNED.
  • Fernández, C., Domínguez R., Revilla J.C. y Anagnostou, A. (2004). Formas de legitimación de la violencia en televisión. Política y sociedad, 41, 1, pp. 183-199.
  • Ferrés, J. (1994). Televisión y educación. Barcelona: Editorial Paidós.
  • Ferrés, J. (2005). La familia frente al televisor: ¿víctima o culpable?. Comunicar 25, pp. 237-242.
  • Hiniker, A., Suh, H., Cao, S., Kientz, J.A. (2016). Screen time tantrums: How families manage screen media experiences for toddlers and preschoolers. Computer Supported Parenting. http://faculty.washington.edu/alexisr/ScreenTimeTantrums.pdf
  • Livingstone, S. (2007). Los niños en Europa. Evaluación de los riesgos de Internet. Telos 73, pp. 52-69.
  • López Romero, L. y Monedero Morales, C. R. (2008). Estudio descriptivo del consumo televisivo en primaria y secundaria. Comunicar, Nº 31, pp. 269-273
  • Llopis, R. (2004): La mediación familiar del consumo infantil de televisión. Un análisis referido a la sociedad española. Comunicación y Sociedad, 17 (2), pp. 125-147.
  • Martín-Barbero, J. (1987). De los medios a las mediaciones. Méjico: Gustavo Gili.
  • Núñez-Ladevéze, L. y Pérez-Ornia J.L. (2002). Los gustos de la audiencia infantil y la producción televisiva. El conflicto pragmático de los responsables de la audiencia infantil. REIS, 9, pp. 113-143.
  • Orozco, G. (1996). Televisión y audiencias. Un enfoque cualitativo. Madrid: Ediciones de la Torre.
  • Pindado, J. (1997). Escuela y televisión: claves de una relación compleja. Cultura y Educación, 5, pp. 25-35;
  • Pindado, J. (1998). A propósito de las relaciones familia-televisión. Comunicar, 10, pp. 61-67.
  • Solomon-Moore, E., Matthews, J., Reid, T., Toumpakari, Z., J. Sebire, S., Thompson, J. L., Lawlor, D.A.y Jago, R. (2018). Examining the challenges posed to parents by the contemporary screen environments of children: a qualitative investigation. Pediatrics , 18: 129 https://doi.org/10.1186/s12887-018-1106-y
  • Torrecillas Lacave, T. (2013): Los padres, ante el consumo televisivo de los hijos: Estilos de mediación. Revista Latina de Comunicación Social, 68. http://www.revistalatinacs.org/ 068/paper /968_CEU/02_Torrecillas.html DOI: 10.4185/RLCS-2013-968
  • Urra, J. (1998). Niños y no tan niños. Madrid: Biblioteca Nueva
  • Van Der Voort, T. H., Nikken, P. y Van Lil, J. P. (1992). Determinants of Parental Guidance of Children’s Television Viewing. A Dutch replication study. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 36, pp. 61-74.
  • Vílchez-Marín, L. F. (1999). Televisión y familia. Un reto educativo. Madrid: PPC.