De los estereotipos a la brecha de género y la vida después de los 70 años en la serie Grace y Frankie
- Gutiérrez San Miguel, Begoña
- Catarina Pereira, Ana
- Acle Vicente, Daniel
ISSN: 1138-5820
Datum der Publikation: 2020
Nummer: 77
Seiten: 413-430
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Revista Latina de Comunicación Social
Zusammenfassung
Introduction: This paper presents the partial results of an interdisciplinary research following an innovation project funded by the University of Salamanca. Gender studies within the framework of intersectionality emerge as an analytical tool through which to understand the complexity of the world, the diversity of people and experiences. Social inequalities, in this case related to gender, sexuality, age or life skills, after youth are the driving forces behind research. The media is all-powerful as a reflection screen of social and cultural models, of male and female patterns. Methodology: The chosen methodology was based on the application of the Bechdel test, to differentiate the presence and the dialogical issue between the two female protagonists, and on the Rydel Inclusion, to evaluate the gender representation on the artistic-technical teams. The purpose is the identification of gender stereotypes and their disruption on the series Grace and Frankie, where protagonists are over 70 years old and keep on overcome the psychological barrier of the 70 years showing continuously vital expectations, on an active and intense way Results: There is a paradigm change of the traditional stereotypes presentation so that senior protagonists continue to have important vital principles, accepting weaknesses as an age result, or as something natural and existential.. Conclusions: The outcome show surprising data on the Rydel test.
Informationen zur Finanzierung
Innovation Project Financed by the University of Salamanca ID2018/036 and ID2017/111.Bibliographische Referenzen
- Aguado Peláez, D., y Martínez García, P. (2015). Otro arquetipo femenino es posible: Interseccionalidad en Orange is the New Black. Miguel Hernández Communication Journal 6, 261-280. https://url2.cl/wnCLI
- Bernárdez-Rodal, A. y Padilla-Castillo, G. (2018). Mujeres cineastas y mujeres representadas en el cine comercial español (2001-2016). Revista Latina de Comunicación Social, (73), 1247-1266. https://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2018-1305
- Bozon, M. (2004). Sociologia da sexualidade. Fundação Getúlio Vargas.
- Cascajosa, C. (2018). Las series de televisión españolas ante la llegada de los servicios VOD (2015-2017). El Profesional de la Información, 27(6), 1303-1312. https://dx.doi.org/10.3145/epi.2018.nov.13
- Coronado, C. y Galán, E. (2017). Mujer y ámbito laboral en la ficción española sobre la Transición. Cuadernos de Relaciones Laborales, 35(1), 209-226. https://dx.doi.org/10.5209/CRLA.54990
- Debert, G. G. (2012). A reinvenção da velhice. Fapesp Editora da Universidade de São Paulo (Brasil).
- Deleyto, C. (2003). Ángeles y demonios. Representación e ideología en el cine contemporáneo de Hollywood. Paidós.
- Domínguez, N. R., Marsico, V., y Carnino, M. A. (2016). Públicos Mayores: caracterización e identificación de prácticas y sentidos construidos frente a los medios y a las nuevas tecnologías de personas mayores en la ciudad de La Plata. Actas de Periodismo y Comunicación, 2(1). http://cort.as/-HLFQ
- Donstrup, M. (2019). Género y poder en la ficción televisiva: análisis textual ideológico de una serie histórica. Doxa Comunicación, (28), 97-109. https://dx.doi.org/10.31921/doxacom.n28a05
- Edström, M. (2018). Patrones de visibilidad del ageismo de género en los medios: un estudio sobre la representación del género y la edad durante tres décadas. Feminist Media Studies, 18(1), 77-93.
- Fernández-Gómez, F. y Martín-Quevedo, J. (2018). La estrategia de engagement de Netflix España en Twitter. El profesional de la Información, 27(6), 1292-1302. https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.12
- Frances, R. (1979). Psychologie de l’art et de l’esthétique. Presses Universitaires de France.
- Freitas, L. y Lima, S. (2016). Da TV Para a Netflix. A mudança de estratégia das marcas1. Intercom. Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. XVIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste – Caruaru. http://cort.as/-HzzB
- Galán, E. (2007). Construcción de género y ficción televisiva en España. Comunicar, XV(28), 229-236. https://www.redalyc.org/pdf/158/15802831.pdf
- García-Orosa, B., y Gallur-Santorun, S. (2019). La presencia de la mujer en las informaciones de los cibermedios europeos de España, Italia, Gran Bretaña, Portugal y Francia. Latina de Comunicación Social, (74), 403-417. https://dx.doi.org/10.4185/RLCS-2019-1337
- Gavilan, D., Martinez-Navarro, G., y Ayestarán, R. (2019). Las mujeres en las series de ficción: el punto de vista de las mujeres. Investigaciones feministas, 10(2), 367-384. https://revistas.ucm.es/index.php/INFE/article/view/66499
- Genovard, C., y Casulleras, D. (2005). La imagen de la vejez en el cine iconografía virtual e interpretación psicológica. Boletín de Psicología, (83), 7-20 http://cort.as/-JUiA
- Gomes-Barbosa, K. (2017). Afetos e velhice feminina em Grace and Frankie. Estudos Feministas, 25(3), 1437-1447. http://dx.doi.org/10.1590/1806-9584.2017v25n3p1437
- Gumbrecht, H. U. (2010). Produção de presença: O que o sentido não consegue transmitir. Contraponto, Editora PUC Rio.
- Guiddens, A. (1992). La trasformación de la identidad. Sexualidad, amor y erotismo en las sociedades modernas. Ediciones Cátedra.
- Güercio, N. H. CH. (2017). Grace and Frankie e a sexualidade feminina na velhice. III Interprogramas – XVI Secomunica diversidade e adversidades. O incomum na comunicação. Universidade católica de Brasília. http://bdm.unb.br/handle/10483/6436
- Heredia-Ruiz, V. (2016). Revolución Netflix. Desafíos para la industria audiovisual. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (135), 275- 295. http://cort.as/-Hzev
- Jerslev, A. (2018). A real show for mature women ageing along with ageing stars: Grace and Frankie fandom on Facebook. Journal Celebrity Studies, (9). https://cutt.ly/TrXf6cP
- Lauretis, T. (1982). Alice doesn’t: Feminism, semiotics, cinema. Indiana University Press.
- López-Díez, P. (2008). Los medios y la representación de género. Algunas propuestas para avanzar. Revista Feminismos, (11), 95-108 http://cort.as/-JeYT
- Lusvarghi, L., & Góis-Dantas, S. (2018). A invisibilidade das mulheres idosas.A série Grace and Frankie na Netflix. Revista GEMInIS, 9(1), 76-92. http://cort.as/-Hzyk
- Machado, C. F. O., y Freitas, V.S. (2018). Corpo, velhice e performance na série “Grace and Frankie”. Congreso de la asociación latinoamericana de investigadores de la comunicación, 14. Memorias. ALAIC, 204-209. http://cort.as/-HzhN
- Martínez García, P., y Aguado-Peláez, D. (2017). La reapropiación de los cuerpos de las mujeres en la ficción televisiva. Análisis de Orange is the New Black. Investigaciones Feministas, 8(2), 401-413. https://dx.doi.org/10.5209/INFE.54974
- Matud-Aznar, M. P., Rodríguez-Wangüemert, C., y Espinosa-Morales, I. (2017). Representación de mujeres y hombres en la prensa española. Revista Latina de Comunicación Social, (72), 765-782. https://dx.doi.org/10.4185 / RLCS-2017-1191
- Murillo, S. (1996). El mito de la vida privada. Ed. Siglo XXI.
- Padilla, G. (2014). Teoría de la información y de la comunicación en una serie de televisión: Scandal. Historia y Comunicación Social, (19), 133-144. https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/45016
- Posada, L. (2001). Las hijas deben ser siempre sumisas (Rousseau). Discurso patriarcal y violencia contra las mujeres. Reflexiones desde la teoría feminista, en Bernárdez, A. (Ed.) Violencia de género y sociedad: una cuestión de poder. Universidad Complutense Madrid.
- Rovetto, F. (2010). Androcentrismo y medios de comunicación. Apuntes sobre la representación de las mujeres en la prensa de actualidad. Revista Cuadernos de Información, 27(julio-diciembre), 43-52.
- Rovetto, F. (2010). Los procesos de producción informativa y la reproducción de estereotipos de género. Una aproximación al trabajo en los medios de comunicación en el contexto del debate sobre la igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres. Revista Jornalismo como conhecimento, 15(1).
- Smith, S. L., Choueiti, M., & Pieper, K. (2017). Media, Diversity and Social Change Initiative. Media, Diversity, & Social Change Initiative. USC Annenberg, 1-49. http://cort.as/-Jb3b
- Tello-Díaz, J. (2008). Arrinconando estereotipos en los medios de comunicación y la publicidad. Comunicar, 15(30), 204. http://cort.as/-JeZ
- Tous Rovirosa, A., Meso, K., & Simelio, N. (2013). The representation of women`s roles in television series in Spain. Analysis of the Basque and Catalan cases. Comunicación y Sociedad, 26(3) http://dadun.unav.edu/handle/10171/35512
- Tous-Rovirosa, A., y Aran-Ramspott, S. (2017). Mujeres en las series políticas contemporáneas. ¿Una geografía común de su presencia en la esfera pública? El Profesional de la Información, 26(4), 684-694. https://dx.doi.org/10.3145/epi.2017.jul.12
- Vieira, M. (2014). Cultura das séries. Forma, contexto e consumo de ficção seriada na contemporaneidade. Galáxia, (27), 241-252. http://cort.as/-JUQb
- Young, I. M. (2003). O gênero como serialidade: pensar as mulheres como um colectivo social. Ex Aequo-Associação Portuguesa de Estudos das Mulheres. Celta Editora, 8.
- Zafra, R.; López Pellisa, T. (Eds.), (2019). Ciberfeminismos. De VNS Matrix a Laboria Cuboniks. Holobionte Ediciones.
- Zubiaurre-Valdivia, A. (2019). Una aproximación al proceso de envejecimiento desde el análisis del comportamiento de los adultos mayores. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. http://cort.as/-JY_L