Promoción del vínculo intergeneracional a través de los medios digitales
- Canedo García, Alejandro 1
- Pacheco Sanz, Deilis Ivonne 2
- García Sánchez, Jesús Nicasio 1
- Gonçalves Fernandes, Sandra Raquel 3
-
1
Universidad de León
info
-
2
Universidad de Valladolid
info
-
3
Universidade Portucalense
info
ISSN: 0214-9877
Année de publication: 2018
Titre de la publication: PSICOLOGÍA Y CAMBIO CIENTÍFICO EN POSITIVO
Volumen: 1
Número: 2
Pages: 131-138
Type: Article
D'autres publications dans: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología
Résumé
The need to organise encounters between different generations is growing because solidarity between generations is crucial to ensure a fair society for all ages. However, bringing together different age groups is not enough to create a successful intergenerational dialogue. The content, activities and methods used when very different groups come together, should draw the attention of members of both generations. In this regard, the possibilities that virtual tools offer for the deployment of interventions of this type should be a subject of study. Therefore, this paper presents the evidences obtained in relation to the potential of these new tools to promote the welfare of all those involved in programmes of this type, identifying and analysing the online resources used by them for this purpose. The main results suggest that these interventions offer good opportunities to share the learning on equal terms and to address their coexistence together and in completely new ways.The first author received funds from an aid intended to finance the predoctoral recruitment of research staff granted by the Regional Government of Castille and Leon (EDU/1083/2013), co-financed by the European Social Fund, within the 2014-2020 Operational Programme of the European Regional Development Fund (OP ERDF) of Castille and Leon.
Références bibliographiques
- Díaz, C. y García, J. N. (2013). “Posibilidades de la web para el despliegue de intervenciones integrales con personas mayores”. International Journal of Development and Educational Psychology, 2 (1), 721-728.
- Fundación EDE (2015). Hacia una sociedad intergeneracional: ¿cómo impulsar programas para todas las edades? Guía práctica. Bilbao: Diputación Foral de Bizkaia.
- Gallego Da Fonseca, G. (2011). Acercamiento cultural intergeneracional. Propuestas desde la comunicación para la interrelación entre jóvenes y adultos mayores en Segovia. Tesis doctoral. Valladolid: Universidad de Valladolid.
- IMSERSO (2010). Programas intergeneracionales. Guía introductoria. Madrid: Instituto de Mayores y Servicios Sociales.
- Libro blanco del envejecimiento activo (2011). Madrid: Instituto de Mayores y Servicios Sociales.
- Nieto Rivero, L. (2015). Estudio sobre el impacto de un programa de envejecimiento activo a través de herramientas tecnológicas (tesis doctoral). A coruña: Universidede da Coruña.
- Prado Agudo, S. y Pascual Sevillano, Mª Á. (2012). “El uso de las TIC en las actividades intergeneracionales”. Actas del I Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y PraxisEducativa INNOVAGOGÍA.
- Pino Juste, M. R. y Soto Carballo, J. G. (2015). “Las personas mayores y las TIC. Un compromiso para reducir la brecha digital”. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 26, 337-359.
- Querol Vicente, V. A. (2010). Las generaciones que llegaron tarde. Análisis de sus prácticas sociales en el ciberespacio. Tesis doctoral. València: Universitat Jaume I.
- Sánchez, M., Kaplan, M. y Bradley, L. (2015). “Usando la tecnología para conectar las generaciones: consideraciones sobre forma y función”. Comunicar, 13 (45), 95-104.
- Vega, J. L. y Bueno, Mª B. (1994). “Los programas intergeneracionales”. En Buendía, J. (comp.) (1994). Envejecimiento y psicología de la salud. Madrid: Siglo XXI editores.