Las escuelas de Sierra Pambley en Hospital de Órbigo (1887-1936)la educación rural desde la perspectiva de la Institución Libre de Enseñanza

  1. Raquel Poy Castro 1
  1. 1 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2020

Issue Title: Los entornos educativos y la construcción de un sentido compartido de comunidad en países democráticos : el debate epistemológico y pedagógico

Issue: 387

Pages: 241-264

Type: Article

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2020-387-434 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de educación

Sustainable development goals

Abstract

In the Spanish XIX century, founders of the Free Educational Institution (ILE, in Spanish, founded in 1876) believed that education was essential for the regeneration of a country anchored in the Old Regime and plunged into a deep crisis. Despite the private secular schools were a minority, in several provinces the philanthropic initiatives let develop new centers inspired by the liberal enlightenment represented by the ILE ideals. Francisco Fernández-Blanco and Sierra-Pambley was an enlightened intellectual and philanthropist who, with the help of ILE responsibles, created in 1887 a Foundation dedicated to promoting urban and rural education in the region of León. One of the school centers created in the town of Hospital de Orbigo serves as an object of study to provide evidence of history around the experience of the institutionalist school model in rural Spain before 1936. The research has been developed taking into account the phases proper to the historical method. For this, several sources have been reviewed, making a critical analysis of them. The manuscript sources extracted from the archives of both the Sierra Pambley Foundation and the archives of the Royal Academy of History have provided most of the data on which the article is based. The data provided in this article demonstrate that the institutionalist movement was very interested in the renewal of rural society in order to face the cultural backwardness of rural Spain, through a new education and in particular promoting the middle and professional classes in a project devoid of elitist character. Palabras clave: Free Educational Institution, Sierra Pambley Foundation, Rural School, History of Education, Hospital de Órbigo

Bibliographic References

  • Almuiña, C. J. (1987). Ideología y enseñanza en la España contemporánea: La lucha por el control de la escuela. Investigaciones históricas: Época moderna y contemporánea, 7, 203-236.
  • Böhm, W. (1995). Progressive Education in Italy and Spain. En Röhrs, H. y Lenhart, V. (Ed.), Progressive Education across the Continents. A Handbook (85-104). Frankfurt: Peter Lang,
  • Cabral, A. (1995). Granjas modelos, granjas experimentales y enseñanza de la agricultura en Cádiz, 1855-1888: Historia de un fracaso. Trocadero: Revista de historia moderna y contemporanea, 7, 161-180.
  • Cantón, I. (1993). La Fundación “Sierra-Pambley”: una institución educativa leonesa (Tesis Doctoral). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia-UNED.
  • Celada, P. (2000). La obra pedagógica y social de la Fundación ‘Sierra Pambley’ en León (1886-1936) (Tesis doctoral). Universidad de Salamanca, Salamanca.
  • Celada, P. (2007). El menaje científico, técnico y pedagógico de las Escuelas Sierra-Pambley. En Escolano, A. La cultura material de la escuela: en el centenario de la Junta para la Ampliación de Estudios, 1907-2007 (111-130). Berlanga de Duero: Centro Internacional de la Cultura Escolar.
  • Cossío, M. B. (1910). El Maestro, la escuela y el material de enseñanza. Madrid: Ediciones de La Lectura.
  • Fernández, F. (22 de octubre de 1890). [Carta de Francisco Fernández Blanco a Manuel Bartolomé Cossío]. Archivo de la Fundación Sierra Pambley, León.
  • Fernández, F. (2 de noviembre de 1890). [Carta de Francisco Fernández Blanco a Manuel Bartolomé Cossío]. (Número 21) Archivo de la Fundación Sierra Pambley, León.
  • Fernández, F. (21 de junio de 1893). [Carta de Francisco Fernández Blanco a Manuel Bartolomé Cossío]. (Número 86). Archivo de la Fundación Sierra Pambley, León.
  • Fernández, F. (25 de mayo de 1895). [Carta de Francisco Fernández Blanco a Manuel Bartolomé Cossío]. (Número 86). Archivo de la Fundación Sierra Pambley, León.
  • Ferrer, S. (1975). La Escuela de Estudios Superiores del Magisterio (1909-1932). Revista de educación, 240, 41-50.
  • García, F. (24 de diciembre de 1900). [Carta de Felicísimo García del Campillo a Francisco Fernández Blanco]. Archivo Fundación Sierra Pambley, León.
  • García, T. (2016). Sobre el influjo de la ILE en la educación española. Indivisa: Boletín de estudios e investigación, 16, 11-28.
  • Gildea, R. (1983). Education in Provincial France, 1800-1914: A study of three departments. Oxford: Clarendon Press.
  • Giner, F.G. (1910?).[ Borrador de Francisco Giner de los Ríos sobre el tema de la enseñanza bajo el título “soluciones concretas”. Consta de cinco partes: Educación popular, Segunda Enseñanza, Universidades, Ampliación de Estudios, Fomento de la cultura nacional (bibliotecas y museos)]. Manuscrito inédito, (Carta 1, Caja 32-651, Fondo Giner de los Ríos. Catálogo efectuado por Yolanda Iturralde, Ana Lobato, Pilar Plaza, Ángeles Sáez y Andrés Sanz). Archivo Real Academia de la Historia, Madrid.
  • Harrigan, P. J. (2001). Church, state, and education in France from the Falloux to the Ferry laws: A reassessment. Canadian Journal of History, 36,1, 51-84.
  • Hernández, J. Mª. (2000). La escuela rural en la España del siglo XX. Revista de Educación, número extraordinario, 113-136.
  • Heywood, C. (2002). Childhood in nineteenth-century France: work, health and education among the’classes populaires’. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Houdart-Mérot, V., & Albanese, R. (2008). Literary Education in the” Lycée”: Crises, Continuity, and Upheaval since 1880. Yale French Studies, 113, 29-45.
  • INE-Instituto Nacional de Estadística. (1888). Anuarios estadísticos. Siglo XIX. Reseña geográfica y estadística de España, 1988. Recuperado de https://www.ine.es/inebaseweb/pdfDispacher.do?td=192916&ext=.Pdf
  • Jiménez, A. (1973). La Institución Libre de Enseñanza. Los orígenes. Madrid: Taurus.
  • Madoz, P. (1845). Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de ultramar. Madrid: La Ilustración, Est. Tipográfico, Literario Universal.
  • Marques, L. A. (2012). História da Educação: uma introdução. Porto: Universidade do Porto.
  • Montecchi, L. (2018) La escuela primaria rural en Italia entre los siglos XIX y XX. Historia y Memoria de la Educación, 7, 81-106.
  • Nadal, J. (1984). La población española (siglos XVI a XX). Barcelona: Ariel.
  • Ortega López, T. M. (Ed.). (2015). Jornaleras, campesinas y agricultoras. La historia agraria desde una perspectiva de genero (Vol. 11). Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • Otero, E. (1994). Manuel Bartolomé Cossío: pensamiento pedagógico y acción educativa. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia (CIDE).
  • Proença, M. C. (2010). A educação. En F. Rosas y M. F. Rollo, História da Primeira República Portuguesa (169-189). Lisboa: Edições Tinta da China.
  • Radillo, R. (21 de enero de 1893). [Recaredo Radillo a Francisco Fernández-Blanco]. (Número 1). Archivo de la Fundación Sierra Pambley, León.
  • Radillo, R. (17 de diciembre de 1894). [Recaredo Radillo a Francisco Fernández-Blanco]. (Número 4). Archivo de la Fundación Sierra Pambley, León.
  • Reglamento para la Escuela de ampliación de instrucción primaria y agricultura de Hospital de Órbigo (1908) Fondo Archivo Fundación Sierra Pambley.
  • Rubio, L. M. (2007). Campo, campesinos y cuestión rural en Castilla la Vieja y en el Reino de León durante la Edad Moderna. Estado de la cuestión, claves y valoraciones de conjunto. Studia historica. Historia moderna, 29, 131-177.
  • Sarasúa, C. (2002). El acceso de niñas y niños a los recursos educativos en la España rural del siglo XI. En J. Martínez (Eds.), El nivel de vida en la España rural, siglos XVIII-XX (pp. 549-609) Alicante: Universidad de Alicante.
  • Suárez, M. (2016): Democracia liberal y regeneración en la España de entre siglos. Aportes: Revista de historia contemporánea, 92, 89-12
  • Viñao, A. (2004). Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del Siglo XX. Madrid: Ed. Marcial Pons.
  • Xirau, J. (1969). Manuel Bartolomé Cossío y la educación en España. Barcelona: Ariel.