Los conceptos foucaultianos de discurso y la producción académica de la educación física brasileñadiálogos, problematizaciones y devenires.
- Pich, Santiago 1
- Pedraz, Miguel Vicente 2
-
1
Universidade Federal de Santa Catarina
info
-
2
Universidad de León
info
ISSN: 1579-1726, 1988-2041
Año de publicación: 2021
Número: 39
Páginas: 870-879
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación
Resumen
The article proposes a discussion on the concept of discourse in its three domains (being-knowing, being-being and being-withoneself) based on Michel Foucault’s thought, understanding this category as one of the most important of his «toolbox». Starting fromthis discussion, a dialogue develops with the production in the field of Brazilian physical education; the purpose is to understand theways Foucault’s notion of discourse in its different domains is received, and to propose new possible problems for the field of physicaleducation. Although the presence of Foucault’s thought and his concept of discourse in the academic field of Brazilian physical educationis intense and fruitful, the third domain, being-with-oneself, remains almost unexplored. Likewise, the great potential of this category forthe development of new problematizations in the field of physical education is highlighted.
Referencias bibliográficas
- Agamben, G. (2010). Signatura rerum; sobre el método. Madrid: Anagrama.
- Carvalho, et al. (2011). A «escrita de si» na formação em Educação Física. Movimento, Porto Alegre, 17(02),239- 258.
- Austin, J. L. (1962). How to do things with words. Londres: Oxford University Press.
- Cassani, J. M. (2020). Práticas Científicas em Circulação no GTT Memórias da Educação Física e Esporte do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (2005-2017). Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación,38,472-481.
- Santolin, C. B., & Rigo, L. C. (2015). Movimento, Porto Alegre, 21(1),81-94. Deleuze, G. (1992). Conversações. São Paulo, Editora 34.
- Dessbesell, G., & Fraga, A. B. (2020). Exercícios físicos na Base Nacional Comum Curricular: um estranho no nicho da cultura corporal de movimento. Movimento, Porto Alegre, 26, e26007.
- Foucault, M. (1977). Microfísica del poder. Madrid: La Piqueta.
- Foucault, M. (1992). El orden del discurso. Buenos Aires: Tusquets Editores,
- Foucault, M. (1996). La verdad y las formas jurídicas. Barcelona: Gedisa.
- Foucault, M. (2003). Historia de la Sexualidad, 2. El uso de los placeres. Buenos Aires: Siglo XXI.
- Foucault, M. (2006). La hermenéutica del sujeto. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
- Foucault, M. (2008). Las tecnologías del yo. Buenos Aires: Paidós.
- Foucault, M. (2009). El gobierno de sí y de los otros: curso en el Collège de France. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
- Foucault, M., & Deleuze, G. (1977). Los intelectuales y el poder. Madrid: La Piqueta.
- Góis Jr., E., et al. (2014). O discurso médico e a Educação Física nas escolas (Brasil, século XIX). Bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, 28(2), 273-82.
- Le Breton, D. (2002). La sociología del cuerpo. Buenos Aires: Nueva Visión. Ortega, F. (2003). Práticas de ascese corporal e constituição de bioidentidades. Cadernos de Saúde Coletiva, 11(1),59-77.
- Pich, S. (2014). La formación de formadores y de profesores de Educación Física en Brasil: la tensión entre la producción de conocimiento y la identidad epistemológica.
- Camblor, E., et al. (dir.) Prácticas de la educación física (pp. 15-26). La Plata: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP).
- Pich, S., & Rodríguez, N. (2014). Los cuerpos de Foucault: una genealogía de los estudios foucaultianos en el campo de académico de la Educación Física en Brasil y en la Argentina. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 28(3),453-67.
- Rabello, G. E., et al. (2018). O yoga como prática de áskesis. Motrivivência, Florianópolis, 30(55),208-226.
- Pich, S., et al. (2015). Análise da produção dos artigos publicados nos anais do GTT de epistemologia nos CONBRACE/CONICES 2009, 2011 e 2013. Rechia, S., et al. (coord.) Dilemas e desafios da Pós-Graduação em educação física (pp. 505-516). Ijuí: Unijuí.
- Rigo, L. C., et. al. (2011). Unidade na diversidade: desafios para a Educação Física no século XXI. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, 16(4),339-345.
- Soares, C. L., & Gleice, J. (2012). Como se fabricam os anjos? Uma arqueologia do corpo nos manuais escolares de moral e de higiene na França, 1880-1974. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, 34(4),805- 824.
- Vicente, M. (2001). La mirada del otro: Escuela, cuerpo y poder. Revista de Educación Física, 84,5-14.
- Vicente, M. (2010). Educación física e ideología: creencias pedagógicas y dominación cultural en las enseñanzas escolares del cuerpo. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 17,76-85.
- Vicente, M., & Brozas, M. P. (2014). Evolución de los planes de estudio de Educación Física y Ciencias de la Actividad Física en la Universidad de León: estudio de un (fra)caso. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 26,101-107.
- Vilanou, C. (2000). La configuración post-moderna del cuerpo humano. Movimento, 13(2),81-98.
- Zandoná Jr. A., & Carneiro, F. H. S. (2018). Reflexões acerca do currículo e metodologia da Educação Física no Instituto Federal de Goiás: a experiência com materiais didáticos. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34,337-342.
- Zoboli F. et. al. (2020). Dilemas heteronormativos de feminilidade em exemplares da Revista Playboy onde posaram atletas. Motrivivência, Florianópolis, 32(61),01- 22.