Avatares de la subjetividad en el thriller de Nieves Conde de la década de los cincuentaLos peces rojos (1955) y La legión del silencio (1956)
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 0214-6606
Any de publicació: 2018
Títol de l'exemplar: Refugiados y desplazados: representación en el audiovisual
Número: 75
Pàgines: 243-256
Tipus: Article
Altres publicacions en: Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen
Resum
In the present text we intend to expose how the cinematic universe of the thrillers directed by José Antonio Nieves Conde makes the viewer share the restlessness and uneasiness experienced by alienated subjectivities. In order to achieve this purpose, he uses precise formal strategies which exteriorize the discomfort of some characters surrounded by an oppressive and coercive political, social and economic reality. The formal expression of the protagonists' psychology on the films Los peces rojos (1955) and La legión del silencio (1956, codirected by Jose Maria Forqué) constitutes one of the characteristics of the filmmaker's approach to the thriller.
Referències bibliogràfiques
- Castro de Paz, José Luis (2002). Un cinema herido. Los turbios años cuarenta en el cine español (1939-1950). Barcelona: Paidós.
- González Requena, Jesús (2006). Clásico, Manierista, Postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood. Valladolid: Castilla.
- Heredero, Carlos F. (1993). Las huellas del tiempo. Cine español, 1951-1961. Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana, Filmoteca Española.
- Llinás, Francisco (1995). José Antonio Nieves Conde. El oficio de cineasta. Valladolid: Seminci.
- Pena, Jaime (2003). “Ghost Story (Los peces rojos, 1955)”, en Castro de Paz, José Luis y Perucha, Julio Pérez (Coords.). Tragedia e ironía: el cine de Nieves Conde (pp. 43-51). Ourense: Caixa Galicia, Festival de Cine Internacional de Ourense.
- Sánchez-Biosca, Vicente (2006). Cine y guerra civil española: Del mito a la memoria. Madrid: Alianza.
- Vidal Estévez, Manuel (1997). “Los peces rojos”, en Perucha, Julio Pérez (Coord.). Antología crítica del cine español (pp. 380-382). Madrid: Cátedra, Filmoteca Española.