Afinidades y divergenciasuna mirada semiótica en los estudios de la comunicación
- Marcello Serra 1
- Rayco González 2
- Jorge Lozano 3
-
1
Universidad Carlos III de Madrid
info
-
2
Universidad de Burgos
info
-
3
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 1386-6710, 1699-2407
Datum der Publikation: 2020
Titel der Ausgabe: Investigación en Información y Comunicación
Ausgabe: 29
Nummer: 4
Art: Artikel
Andere Publikationen in: El profesional de la información
Zusammenfassung
Historically, semiotics has played a role in many debates about the fundamental problems that shape the field of Communication, and some of its concepts remain central to contemporary studies. Most recently, however, other Communication disciplines have shifted towards more positivist approaches while the influence of semiotics has reduced. This article describes some conceptual relationships and misunderstandings that have characterized the dialog between semiotics and Communication. It also attempts to suggest how the semiotic view can enrich the analytical baggage of the Communication sciences and answer some of the problems that define this field.
Informationen zur Finanzierung
Este artículo es un resultado del proyecto de I+D+i PGC2018-098984-B-I00 “Figuras del destinatario en los textos contemporáneos de no-ficción: lector, espectador, observador” financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación (Micinn) de España.Geldgeber
-
Ministerio de Ciencia e Innovación
Spain
- PGC2018-098984-B-I00
Bibliographische Referenzen
- Anderson, Chris (2008). “The end of theory: The data deluge makes the scientific method obselete”. Wired. https://www.wired.com/2008/06/pb-theory
- Barthes, Roland (1980). Mitologías. Madrid: Biblioteca Nueva. ISBN: 978 84 24908515
- Barthes, Roland (1994). S/Z. Madrid: Siglo XXI. ISBN: 978 2 020043496
- Benveniste, Émile (1970). “L’appareil formel del’énonciation”. Langages, n. 17, pp. 12-18. https://www.persee.fr/doc/lgge_0458-726x_1970_num_5_17_2572
- Berelson, Bernard (1952). Content analysis in communication researches. Glencoe: Free Press. ISBN: 978 9724411545
- Berger, Arthur-Asa (2016). Media and communication research methods. London: Sage. ISBN: 9781544332680
- Boye, David M. (2001). Narrative methods for organizational & communication research. London: Sage. ISBN: 978 0 761965879
- Calabrese, Omar; Volli, Ugo (1987). I telegiornali. Istruzioni per l’uso. Bari: Laterza. ISBN: 978 88 42047100
- Casetti, Francesco (1986). Dentro lo sguardo. Il film e il suo spettatore. Milano: Bompiani. ISBN: 978 88 45212840
- Cobley, Paul (2015). “The deaths of semiology and mythoclasm: Barthes and media studies”. Signs and media, n. 10, pp. 1-25. https://doi.org/10.13760/b.cnki.sam.2015.01.001
- Craig, Robert (1999), “Communication theory as a field”. Communication theory, n. 9, pp. 119-161. https://doi.org/10.1111/j.1468-2885.1999.tb00355.x
- Davis, Murray (1971). “That’s interesting!: Towards a phenomenology of sociology and a sociology of phenomenology”. Philosophy of social sciences, v. 1, n. 2, pp. 309-344. https://doi.org/10.1177/004839317100100211
- Donsbach, Wolfgang (2006). “The identity of communication research”. Journal of communication, v. 56, n. 3, pp. 437-448. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00294.x
- Eco, Umberto (1968). La estructura ausente. Barcelona: Lumen. ISBN: 978 84 99892542
- Eco, Umberto (1976). Tratado de semiótica general. Barcelona: Lumen. ISBN: 978 84 26401052
- Eco, Umberto (1979). Lector in fabula. La cooperación interpretación en el texto narrativo. Barcelona: Lumen. ISBN: 978 84 26411426
- Fabbri, Paolo (1973). Le communicazioni di massa in Italia: sguardo semiotico e malocchio della sociologia. Milano: Luca Sossella, 2018. ISBN: 978 88 97356592
- Fabbri, Paolo (2001). El giro semiótico. Barcelona: Gedisa. ISBN: 978 84 74327748
- Fabbri, Paolo (2017a). Elogio del conflicto. Madrid: Sequitur. ISBN: 978 84 93898205
- Fabbri, Paolo (2017b). L’efficacia semiotica. Risposte e repliche. Milano: Mimesis. ISBN: 978 88 5739850
- Fabbri, Paolo (2019). “Artificar el tatuaje: un dermatoscopio semiótico”. En: Lozano, Jorge; Martín, Miguel (coords.), Documentos del presente. Una mirada semiótica, pp. 66-82. Madrid: Lengua de Trapo. ISBN: 978 84 83812303
- Fabbri, Paolo; Perron, Paul (1990). “Foreword”. In: Greimas, Algirdas Julien, The social sciences. A semiotic view. Minneapolis: University of Minnesota Press, pp. vi-xii. ISBN: 90816618186
- Floch, Jean-Marie (1993). Semiótica, marketing y Comunicación. Bajo los signos, las estrategias. Barcelona: Paidós. ISBN: 978 84 75098975
- Fontanille, Jacques (2008). Pratiques sémiotiques. Presses Universitaires de France. ISBN: 978 2 130569848 https://doi.org/10.3917/puf.font.2008.01
- Fuchs, Christian (2017). “From digital positivism and administrative big data analytics towards critical digital and social media research!”. European Journal of communication, v. 32, n. 1, pp. 37-49. https://doi.org/10.1177/0267323116682804
- Goyanes, Manuel (2017). Desafío a la investigación estándar en Comunicación. Crítica y alternativas. Barcelona: UOC. ISBN: 978 84 91166764
- Goyanes, Manuel (2020). “Against dullness: on what it means to be interesting in communication research”. Information, communication & society, v. 23, n. 2, pp. 198-215. https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1495248
- Greimas, Algirdas-Julien (1968). Semántica estructural. Madrid: Gredos. ISBN: 978 84 24911799
- Greimas, Algirdas-Julien (1983). Del sentido II. Madrid: Gredos. ISBN: 978 84 24914097
- Greimas, Algirdas-Julien; Courtés, Joseph (1979). Semiótica. Diccionario razonado de teoría del lenguaje. Madrid: Gredos. ISBN: 978 84 24908515
- Greimas, Algirdas-Julien; Fontanille, Jacques (1991). Sémiotique des passions. Des états de choses aux états d’âme. Paris: Seuil. ISBN: 978 2 020128988
- Greimas, Algirdas-Julien; Ricoeur, Paul (1989). “Sobre la narratividad”. Semiosis, enero-diciembre, n. 22-23, pp. 333-346.
- Hall, Stuart (2004). “Codificación y descodificación en el discurso televisivo”. Cuadernos de información y Comunicación (9), pp. 215-236.
- Hjelmslev, Louis (1974). Prolegómenos a una teoría del lenguaje. Madrid: Gredos. ISBN: 978 84 24905811
- Jakobson, Roman; Halle, Morris (1973). Fundamentos del lenguaje. Madrid: Ayuso. ISBN: 84 33600559
- Kamhawi, Rasha; Weaver, David (2003). “Mass communication research trends from 1980 to 1999”. Journalism & mass communication quarterly, n. 80, pp. 7-27. https://doi.org/10.1177/107769900308000102
- Kuhn, Thomas (2005). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica, 2006. ISBN: 978 968 1675998
- Landowski, Éric (1993). La sociedad figurada. Ensayos de sociosemiótica. México: Fondo de Cultura Económica. ISBN: 978 968 1637361
- Latour, Bruno (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Madrid: Manantial. ISBN: 978 9875001145
- Lewis, Seth; Westlund, Oscar (2015). “Actors, actants, audiences, and activities in cross-media news work: A matrix and a research agenda”. Digital journalism, v. 3, n. 1, pp. 19-37. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.927986
- Lorusso, Annamaria; Violi, Patrizia (2004). Semiotica del discorso giornalistico. Roma: Laterza. ISBN: 978 88 58121597
- Lotman, Yuri (1993). Cultura y explosión. Barcelona: Gedisa, 2013. ISBN: 978 84 97847865
- Lotman, Yuri (1996). “Acerca de la semiosfera”. En: Yuri Lotman (1996), La semiosfera I. Semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Cátedra, pp. 10-21. ISBN: 98437614643
- Lotman, Yuri; Uspensky, Boris (1971). “Sobre el mecanismo semiótico de la cultura”. En: Lotman, Yuri (2000), Semiosfera III. Semiótica de las artes y de la cultura. Madrid: Cátedra, pp. 168-193. ISBN: 978 84 37618210
- Lotman, Jurij M.; Uspenskij, Boris A. (2006). “Ricerche semiotiche”. En: Lotman, Jurij Michajlovič, Tesi per una semiotica delle culture. Roma: Meltemi, pp. 71-93. ISBN: 978 88 83534782
- Lozano, Jorge (2012). Persuasión. Estrategias del creer. Bilbao: UPV. ISBN: 978 84 98606911
- Lozano, Jorge (2013). “El discurso periodístico: entre el discurso histórico y la fiction. Hacia una semiótica del acontecimiento”. Estudios sobre el mensaje periodístico, v. 13, n. 1, pp. 165-176. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.n1.42514
- Lozano, Jorge (2015). “Ejemplos de semioclastia”. En: Pireddu, Mario; Serra, Marcello (eds.), Mediología. Cultura, tecnología y Comunicación. Barcelona: Gedisa, pp. 114-122. ISBN: 978 84 97848756
- Manetti, Giovanni (2008). L’enunciazione: dalla svolta comunicativa ai nuovi media. Milano: Mondadori. ISBN: 978 88 88242651
- Marrone, Gianfranco (2010). L’invenzione del testo. Una nuova critica della cultura. Roma: Laterza. ISBN: 978 88 42092506
- Marrone, Gianfranco (2011). Introduzione alla semiotica del testo. Roma: Laterza. ISBN: 978 88 42097211
- Marrone, Gianfranco (2018). Prima lezione di semiotica. Roma: Laterza. ISBN: 978 88 58130704
- Mattozzi, Alvise (2019). “Tra teoria ed empiria. La semiotica come metodologia descrittiva per le scienze sociali”. E/C-AISS. http://www.ec-aiss.it/monografici/25_il_metodo_semiotico/Mattozzi_15_1_19.pdf
- Mayer-Schonberg, Viktor; Cukier, Kenneth (2013). Big data. La revolucion de los datos masivos. Madrid: Turner. ISBN: 978 84 15832102
- Metz, Christian (1991). L’enonciation impersonelle ou le site du filme. Paris: Klincksieck.
- Miconi, Andrea; Serra, Marcello (2019). “On the concept of medium: An empirical study”. International journal of communication, v. 13, pp. 18. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/10751
- Neuendorf, Kimberly (2017). The content analysis guidebook (2nd ed.). London: SAGE. ISBN: 978 1 412979474
- Paisley, William (1984). “Communication in the communication sciences”. In: B. Dervin; M. Voigt (eds.), Progress in the communication sciences. Norwood, NJ: Ablex, v. 5, pp. 1-43.
- Paisley, William (1989). “Bibliometrics, scholarly communication, and communication research”. Communication research, v. 16, n. 5, pp. 701-717. https://doi.org/10.1177/009365089016005010
- Peters, John (1986) “Institutional sources of intellectual poverty in communication research”. Communication research, v. 13, n. 4, pp. 527-559. https://doi.org/10.1177/009365086013004002
- Pooley, Jefferson D. (2016). “The four cultures: Media studies at the crossroads”. Social media and society, v. 2, n. 1. https://doi.org/10.1177/2056305116632777
- Pooley, Jefferson D.; Park, David W. (2013). “Introduction”. In: Pooley, Jefferson; Park, David (eds.). The handbook of communication history. London: Routledge, pp. 1-18. ISBN: 978 0 415892599
- Propp, Vladimir (1998). Morfología del cuento. Madrid: Akal. ISBN: 978 84 76000205
- Salmon, Christian (2008). Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Madrid: Atalaya. ISBN: 978 84 99424927
- Schapiro, Meyer (1996). Palabras, escritos e imágenes: Semiótica del lenguaje. Madrid: Encuentro. ISBN: 978 84 74904734
- Schramm, Wilbur (1963). La ciencia de Comunicación humana. Nueva York: Libros Básicos. ISBN: 978 0 804702270
- Sedda, Franciscu (2012). Imperfette traduzioni. Semiopolitiche delle culture. Roma: Nuova Cultura. ISBN: 978 88 61349582
- Shannon, Claude E.; Weaver, Warren (1980). Teoría matemática de la Comunicación. Madrid: Forja. ISBN: 98485880072
- Sturken, Marita; Cartwright, Lisa (2001). Practices of looking. An introduction to visual studies. New York: Oxford University Press. ISBN: 978 0 198742715