La vivencia del alumnado en tiempos COVID-19estudio comparado entre las universidades de Extremadura (España) y Nacional de Río Cuarto (Argentina)

  1. Belén Suárez Lantarón 1
  2. Nuria García-Perales 1
  3. Romina Cecilia Elisondo 2
  1. 1 Facultad de Educación (UEx)
  2. 2 Consejo Nacional de Inves-tigaciones Científicas y Técnicas (CONITEC, Argentina
Zeitschrift:
Revista española de educación comparada

ISSN: 1137-8654

Datum der Publikation: 2021

Nummer: 38

Seiten: 44-68

Art: Artikel

DOI: 10.5944/REEC.38.2021.28936 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista española de educación comparada

Zusammenfassung

The year 2020 will be remembered as the year in which COVID-19, worldwide, modified people's lives. The educational reality has not been an exception, with millions of students forced to migrate from face-to-face to virtual teaching. Faced with this reality, the present study aims to make a comparison between the experiences and feelings of Extremadura and National Rio Cuarto universit students who, in this situation and studying in person, have been forced to continue their teachings virtually. The method to obtain the information is qualitative through online survey and discussion groups. The results show that a majority of the students indicate low satisfaction with the change in teaching (virtuality), which they would not repeat voluntarily, nor would they recommend. Among the issues that they claim in both cases are: the (non) presence of the teacher, the excess of tasks, the pace for its development, communication (due to hyperconnection or lack of it), as well as the digital divide. In conclusion, it should be noted that this experience has highlighted some deficiencies in the adaptation of institutions and teachers to this new reality, opening a path for the improvement and digitization of face-to-face universities.

Bibliographische Referenzen

  • Alba, C. (2012). Aportaciones del Diseño Universal para el Aprendizaje y de los materiales digitales en el logro de una enseñanza accesible. Universidad de Murcia [DEA]. Accesible en: 12-Alba-DUA-Tecnoneet (murciaeduca.es)
  • Álvarez, M., Gardyn, N., Lardelevsky, A. y Rebello, G. (2020). Segregación Educativa en Tiempos de Pandemia: Balance de las Acciones Iniciales durante el Aislamiento Social por el Covid-19 en Argentina. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3). Recuperado de https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12268
  • Bartolomé, A. (2002). Universidades en la Red ¿Universidad presencial o virtual? Crítica, 52 (896), 34-38.
  • Burbules, N.C. (2014). Los significados de “aprendizaje ubicuo”. Education Policy Analysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22, 1-10
  • Bocchio, M. C. (2020). El Futuro Llegó Hace Rato: Pandemia y Escolaridad Remota en Sectores Populares de Córdoba, Argentina. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9 (3). Recuperado de: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12473
  • Caballero, A., Manso, J. , Matarranz, M. y Valle, J.M. (2016). Investigación en educación comparada: pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, (9), 39-56.
  • Chiecher, A. y Melgar, M. F. (2018). ¿Lo saben todo? Innovaciones educativas orientadas a promover competencias digitales en universitarios. Revista Innovación Educativa, 10, 110-123.
  • Cabero, J. y Ruiz, J. (2017). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research and Innovation, (9), 16-30.
  • COTEC (2020). Covid-19 y Educación I: problemas, respuestas y escenarios. Accesible en: https://online.flippingbook.com/view/967738/
  • Cubo, S., Martín, B. y Ramos, J.L. (2020). Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud. Pirámide.
  • De Vicenzi, A. (2020). Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de COVID-19. Debate Universitario, 8 (16), 67-71.
  • Díaz, E. y Díez, J.M. (2018). Ecologías de aprendizaje ubicuo para la ciberciudadanía crítica. Comunicar, 26 (54), 49-58, doi: 10.3916/C54-2018-05
  • Fanelli, A. M., Marquina, M. M. y Rabossi, M. (2020). Acción y reacción en época de pandemia: La universidad argentina ante la COVID-19. ESAL - Revista de Educación Superior en América Latina, 8, 1-6.
  • Fernández, M. (31 de marzo, 2020). Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible [Entrada de Blog]. Recuperado de https://blog.enguita.info/2020/03/una-pandemia-imprevisible-ha-traido-la.html
  • Fink, A. (2003). The survey handbook. Sage.
  • García, J.G., Corel, A., Abellá, V. y Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the knowledge Society, 21 (2), 1-12, doi: 10.14201/eks.23013
  • García, M.I. y Taberna, J. (2020). Transición de la docencia presencial a la no presencial en la UPC durante la pandemia del COVID-19. International Journal of Educational Research and Innovation, 15, 177-187, doi: 10.46661/ijeri.5015
  • Llorens, F. (13 de enero, 2020). Transformación digital versus digitalización [entrada de Blog]. Recuperado de: https://blogs.ua.es/faraonllorens/2020/01/13/transformacion-digital-versus-digitalizacion/
  • Lozano, A., Fernández, J.S., Figueredo, V. y Martínez, A.M. (2020). Impactos del confinamiento por el COVID-19 entre universitarios: Satisfacción Vital, Resiliencia y Capital Social. Online, International Journal of Sociology of Education, Special Issue: COVID-19 Crisis and Socioeducative Inequalities and Strategies to Overcome them, 79-104, doi:10.17583/rise.2020.5925
  • Macchiarola, V., Pizzolitto, A. L., Solivellas, V. P. y Muñoz, D. J. (2020). La enseñanza con modalidad virtual en tiempos del COVID-19. La mirada de los estudiantes de la Universidad nacional de Río Cuarto. Contextos de Educación, (28). http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/contextos/article/view/1086/1149
  • Maldonado, Miró, Stratta, Barreda y Zingaretti (2020). La Educación Superior en tiempos de COVID-19: análisis comparative México-Argentina. Revista de Investigación en Gestión Industrial, Seguridad y Salud en el Trabajo – GISST, 2 (2), 35-60, doi: https://doi.org/10.34893/gisst.v2i2.79
  • Morales, R.E. y Curiel, L. (2019). Estrategias socioafectivas factibles de aplicar en ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (69), 36-52, doi: 10.21556/edutec.2019.68.1311
  • Nin, M. C., Acosta, M. I., y Leduc, S. M. (2020). Pandemia en el siglo XXI. Reflexiones de la (s) geografía (s) para su comprensión y enseñanza. HUELLAS, 24(1), 219-239. Recuperado de https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/huellas/article/download/4656/494
  • Olarte, S. (2017). Brecha digital, pobreza y exclusión social. Temas laborales, (138), 285-313.
  • Pérez, G. (2011). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. La Muralla.
  • Pérez, E., Vázquez, A., y Cambero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), (versión preprint). doi: 10.5944/ried.24.1.27855
  • Ramsetty, A. y Adams, C. (2020). Impact of the digital divide in the age of COVID-19. Journal of the American Medical Informatics Association, 27 (7), 1147–1148, https://doi.org/10.1093/jamia/ocaa078
  • Rodicio, M.L., Ríos, M.P., Mosquera, M.J. y Penado, M. (2020). La brecha digital en estudiantes españoles ante la crisis de la COVID-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9 (3e), 103-125, doi: 10.15366/riejs2020.9.3.006
  • Ruiz, G. R. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación Afectado. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 45-59- Recuperado de https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12355
  • Tranier, J., Bazán, S., Porta, L. G., y Di Franco, M. G. (2020). Concatenaciones fronterizas: pedagogías, oportunidades, mundos sensibles y COVID-19. Praxis Educativa, 24(2), 1-18.
  • UNESCO (2020). COVID-19 Impact on Education. Recuperado de https://bit.ly/2yJW4yy
  • Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en educación. Narcea.