La percepción de la formación STEM entre mujeres universitariasestudio descriptivo del Campus de Palencia de la Universidad de Valladolid

  1. JAVIER CALLEJO MAUDES 1
  2. JESUS ALBERTO VALERO-MATAS 1
  3. MARI CARMEN FERNÁNDEZ TIJERO 1
  4. JESUS ORTEGO OSA 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Zeitschrift:
Sociología y tecnociencia: Revista digital de sociología del sistema tecnocientífico

ISSN: 1989-8487

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: Present and Future of STEM Training: Challenges and Defiances

Ausgabe: 11

Nummer: 1

Seiten: 37-54

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Sociología y tecnociencia: Revista digital de sociología del sistema tecnocientífico

Zusammenfassung

The gender gap is an obvious fact within STEM studies. The Spanish case reflects a deep division by gender in access to different professional careers with masculinized enrollments in most of the STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) degrees and a feminization of the Social Sciences and Humanities degrees. Behind this division there are social and cultural elements, but there are also other motivations that could be behind the rejection of women to these studies that are going to be widely demanded by the labor market in the future. The objective of this study is to recognize what elements influence the perception of STEM subjects among women in the specific case of the different University Schools of the Palencia Campus of the University of Valladolid.

Bibliographische Referenzen

  • Alonso, S., Maroto Sáez, A., & Palacios Picos, A. (2004). ¿Por qué se rechazan las matemáticas? Análisis evolutivo y multivariante de actitudes relevantes hacia las matemáticas. Revista de educación, 334, 75-95.
  • Blickenstaff, J. (2005). Women and science careers: leaky pipeline or gender filter? Gender and Education, 369-386.
  • Campa, R. (2019). Three Scenarios of the Future of Work: Technological Unemployment, Compensation, Hollowing Out. Sociología yTecnociencia, 9(2), 140-154.
  • Carretero, M., Baillo, M., Limón, M., López, A., & Rodriguez Moneo, M. (1996). Construir y enseñar: las ciencias experimentales.Buenos Aires: Aique.
  • Crisp, G., Amaury, N., & Taggart, A. (2009). Student Characteristics, Pre-College, College, and Environmental Factors as Predictors of Majoring in and Earning a STEM Degree: An Analysis of Students Attending a Hispanic Serving Institution. American Educational Research Journal, 924-942.
  • Frey, C., & Osborne, M. (2013). The future of employment: how susceptible are jobs to computerisation? Oxford: University of Oxford. Percepción de la formación STEM entre mujeres universitarias.
  • González Alonso, C., & Pazmiño Santacruz, M. (2015). Cálculo e interpretación del Alfa de Cronbach para el caso de validación de la consistencia interna de un cuestionario, con dos posibles escalas tipo Likert. Revista publicando, 2(1), 62-67.
  • Guijarro, M. (2019). Ortiz Huidobro, M. (2019). La brecha de género en la matriculación STEM: una pérdida de oportunidades para la sociedad española.Santander: Universidad de Cantabria.
  • Jimenez, R.-P., & Fernandez, C. (2016). La brecha de género en la educación tecnológica. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 743-771.
  • Kerlinger, F. (1996). Investigación del Comportamiento. México D.F.: Mc Graw Hill.
  • Reilly, D., Neumann, D., & Andrews, G. (2019). Investigating Gender Differences in Mathematics and Science: Results from the 2011 Trends in Mathematics and Science Survey. Research in Science Education, 25-50.
  • Reinholz, D., & Apkarian, N. (2018). Four frames for systemic change in STEM departments. International Journal of STEM Education.
  • Sainz, M., & Muller, J. (2018). Gender and family influences on Spanish students' aspirations and values in stem fields. International Journal of Science Education, 188-203.
  • Sanchez Carracedo, F., Soler, A., Martin, C., Lopez, D., Ageno, A., Cabre, J., y otros. (2018). Competency Maps: an Effective Model to Integrate Professional Competencies Across a STEM Curriculum. Journal of Education and Technology, 448-468.
  • Sanmartí, N., & Etxaburu, B. (2011). ¿ Por qué el alumnado tiene dificultad para utilizar sus conocimientos científicos escolares en situaciones cotidianas? Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, 67, 62-69.
  • Seifert, T., Hervás Gómez, C., & Toledo Morales, P. (2019). Diseño y validación del cuestionario sobre percepciones y actitudes hacia el aprendizaje por dispositivos móviles. Pixel-Bit. Revista de medios y Educación, 45-64.
  • Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. International journal of medical education, 53-55.
  • Valero-Matas, J., Callejo-Maudes, J., Valero-Oteo, I., & Coca, J. (2017). Análisis de la Elección de Itinerarios Educativos en los Universitarios Españoles. El Caso del Campus de Palencia de la Universidad de Valladolid. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 7(2), 216-248.
  • Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social. Madrid: Sintesis.
  • Vazquez-Alonso, A., & Manassero-Mas, M.-A. (2015). The Choice of Scientific and Engineering Higher Studies: Analysis of Some Influential Factors across Six Countries. Revista EUREKA sobre enseñanza y divulgación de las Ciencias, 264-277.
  • Verdugo-Castro, S., Sanchez-Gomez, M., Garcia-Holgado, A., & Garcia-Peñalbo, F. (2019). Revisión y estudio cualitativo sobre la brecha de género en el ámbito educativo STEM por la influencia de los estereotipos de género. CIAIQ.Lisboa.
  • Wang, X. (2013). Why Students Choose STEM Majors: Motivation, High School Learning, and Postsecondary Context of Support. American Educational Research Journal, 1081-1121.