Un modelo de movemento asociativo do maxisterio durante a segunda repúblicaA Casa del Maestro de Pontevedra (1934-1936)
- Porto Ucha, Ángel Serafín 1
- Vázquez Ramil, Raquel 2
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
-
2
Universidad de Valladolid
info
ISSN: 1138-5863, 2659-9589
Argitalpen urtea: 2021
Alea: 25
Orrialdeak: 275-307
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Sarmiento: Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación
Laburpena
A denominada Casa del Maestro de Pontevedra foi unha asociación de mestres e mestras, que entre 1934 e 1936 chegou a contar con mais de mil asociados. O groso da documentación, incautada durante a Guerra Civil polas instancias franquistas, salvouse milagrosamente e foi depositada no Arquivo Histórico Provincial de Pontevedra (AHPP). Tamén se conservou case íntegra unha colección do seu órgano de difusión, a revista Escuela Vivida, depositada no Museo de Pontevedra. Presentamos unha análise da breve, aínda que frutífera, vida desta senlleira asociación pontevedresa, que coincidiu no tempo con outras de rango nacional, ou mesmo, a nivel local, coa Asociación de Traballadores do Ensino, da FETE-UGT, tamén coñecida como ATE-Vigo, fortemente represaliada naqueles aciagos días.
Erreferentzia bibliografikoak
- Álvarez Castro, X. “Cunetas sembradas de la muerte. La represión extrajudicial en la comarca de Pontevedra”. En El terror fascista en Galicia, ed. Memòria antifranquista del Baix Llobregat, 15-20 (Cornellá de Llobregat: Associació per a la Memòria Històrica i Democràtica del Baix Llobregat, 2013).
- Brecht, Bertolt. La madre. Cabezas redondas y cabezas puntiagudas. Madrid: Alianza, 2009 [1930].
- Cid Fernández, Xosé Manuel. Educación e ideoloxía en Ourense na IIª República: organización e acción socioeducativa do Maxisterio Primario. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións da Universidade de Santiago de Compostela, 1989.
- Cid Fernández, Xosé Manuel. “A represión franquista en Ourense. Novos argumentos contra a desmemoria da persecución sufrida polo maxisterio”. Sarmiento, Revista galego-portuguesa de Historia da Educación, nº 21 (2017): 73-99.
- Costa Rico, Antón. Escolas e Mestres. A Educación en Galicia: da Restauración á Segunda República. Santiago de Compostela: Consellería da Presidencia e Administración Pública, 1989.
- Costa Rico, Antón. Historia da educación e da cultura en Galicia. Vigo: Xerais, 2004.
- Gabriel Fernández, Narciso de. “Víctor Fraiz Villanueva: Proceso a la FETE y a la escuela republicana”, Historia y Memoria de la educación, nº 13 (2021): 541-578.
- Garrido Moreira, Emilio. Víctor Fraiz. Vida e asasinato dun mestre exemplar. Santiago de Compostela: Fundación Luis Tilve, 2002.
- Juan Borroy, Víctor. “El susurro de los materiales. La exposición permanente del Museo Pedagógico de Aragón”: En Los secretos del Museo Pedagógico de Aragón. Guía de urgencia, ed. Rafael Giménez Martínez, Elena Morforte Ezquerra et al., Huesca: Gobierno de Aragón, 2009.
- Malheiro Gutiérrez, Xosé Manuel. “Las bibliotecas escolares en la primera década del franquismo: entre el amanecer y la luz cegada”, Historia da Educaçao, vol. 21, nº 53 (2017): 239-266.
- Molero Pintado, Antonio (dir.) Ciento cincuenta años de perfeccionamiento del Magisterio en España (desde las academias de profesores a la creación de los CEPs, 1840- 1984). Madrid: Universidad de Alcalá de Henares, 1984.
- Morente Valero, Antonio. La escuela y el Estado Nuevo. La depuración del Magisterio Nacional (1936-1943). Valladolid: Ámbito, 1997.
- Otero Urtaza, Eugenio. Las Misiones Pedagógicas: Una experiencia de educación popular. Sada – A Coruña: Ediciós do Castro, 1982.
- Perfecto García, Miguel Ángel. “Corporativismo y catolicismo social en la Dictadura de Primo de Rivera”, Studia Histórica. Historia Contemporánea, nº 2 (1984): 123-147.
- Porto Ucha, Ángel Serafín. La Institución Libre de Enseñanza en Galicia. Sada – A Coruña: Ediciós do Castro, 1986.
- Porto Ucha, Ángel Serafín. “Aproximación al esquema organizativo de la Misión Biológica de Galicia en su primera época (1921-1936)”, Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, nº 5 (1988): 89-98.
- Porto Ucha, Ángel Serafín. Historias de vida: o Maxisterio pontevedrés na Segunda República, Guerra Civil e comezos do Franquismo. Ponteareas (Pontevedra): Alén Miño, 2003.
- Porto Ucha, Ángel Serafín. La Institución Libre de Enseñanza y la renovación pedagógica en Galicia. Sada – A Coruña: Ediciós do Castro, 2005.
- Porto Ucha, Ángel Serafín e Raquel Vázquez Ramil. “La prensa pedagógica en Galicia durante la II República: Escuela Vivida, órgano de la asociación Casa del Maestro de Pontevedra”, en Prensa pedagógica y patrimonio histórico educativo: contribuciones desde la Europa mediterránea e Iberoamérica, coord. por José Mª Hernández Díaz, 301-313. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2013.
- Porto Ucha, Ángel Serafín e Vázquez Ramil, Raquel. “Innovacións na educación popular: As Misións Pedagógicas en Galicia durante a Segunda República”. Innovación Educativa, nº 23, (2013b): 111-126.
- Porto Ucha, Ángel Serafín e Raquel Vázquez Ramil, Raquel. “Tras las huellas de la prensa freinetiana en Galicia: Faro Infantil, periódico de los niños de la Escuela de A Cañiza (Pontevedra)”, en La prensa de los escolares y estudiantes. Su contribución al patrimonio histórico educativo, coord. José María Hernández Díaz, 165-178. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2015.
- Porto Ucha, Ángel Serafín e Raquel Vázquez Ramil. La escuela activa y el entorno. Una aproximación a través de los paseos, visitas y excursiones durante la Segunda República. Santiago de Compostela: Andavira, 2017.
- Porto Ucha, Ángel Serafín e Raquel Vázquez Ramil. Organización Societaria e Depuración do Maxisterio: A Casa del Maestro de Pontevedra (1934-1936). Santiago de Compostela: Fundación Luís Tilve, 2019.
- Pozo Fernández, María del Campo. La depuración del Magisterio Nacional en la ciudad de Málaga (1936-1942). Málaga: Servicio de Publicaciones, Diputación Provincial de Málaga, 2001.
- Rivas Barrós, Sabela. A derradeira lección dos mestres. Galeguismo e pensamento pedagóxico (1900-1936). Vigo: Edicións Xerais de Galicia, 2001.
- Terrón Bañuelos, Aida. “Cien años de defensa colectiva: la dinámica societaria y sindical del Magisterio Español”, Sarmiento. Anuario Galego de Historia de la Educación, nº 3 (1999): 279-299.
- Mencía, Andrés, “Del Magisterio. Más identificación y más ideal”, La Zarpa, 22/04/1922.
- “Inauguración de la Casa del Maestro de Madrid”, El Eco de Santiago, 14/11/1927.
- “Casa del Maestro”, El País. Diario Republicano de la tarde, 29/11/1933,
- “Casa del Maestro”, El Noticiero Gallego, 11/12/1933.
- “Casa del Maestro”, El Noticiero Gallego, 25/12/1933.
- “Centros de Colaboración Pedagógica. La Cañiza”, Boletín Provincial de Educación, 7 (1934).
- Muntada Bach, José, “Misiones Pedagógicas en Galicia”, Boletín Provincial de Educación, 7 (1934).
- “Casa del Maestro”, El Noticiero Gallego, 04/01/1934.
- “Inspección de Primera Enseñanza”, El País, 21/04/1934.
- Muntada Bach, José, “En otra Escuela pontevedresa. Una conquista de la Escuela Activa”, Boletín Provincial de Educación, 13 (1935).
- “Casa del Maestro”, El Noticiero Gallego, 11/02/1935.
- “Casa del Maestro”, El Noticiero Gallego, 25/02/1935.
- Ron, José, “Actividad societaria. La Casa del Maestro de Pontevedra. Primer año de actuación”, Escuela Vivida, 09/05/1935.
- Escuela Vivida, 16/10/1935.