El crimen del señor S. Karma de Abe Kōbō. La metamorfosis como síntesis de la vanguardia artística y política

  1. Lucía Hornedo Pérez-Aloe 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revue:
Mirai. Estudios Japoneses

ISSN: 2531-145X

Année de publication: 2021

Número: 5

Pages: 161-174

Type: Article

DOI: 10.5209/MIRA.73716 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Mirai. Estudios Japoneses

Résumé

Abe Kōbō was one the most renowned writers of Japanese postwar literature and, like many of his contemporaries, was interested in avant-garde arts and communism. Abe used to frequent and, even led, groups of artists that discussed avant-garde ideals and, as a member of the Communist Party, he organized cultural activities in working class areas. It was also in those years when his career as a writer began after winning the prestigious Akutagawa prize. Metamorphosis was a recurring topic in his short stories of that time and that is the reason why he was called the Japanese Kafka, although he recognized different influences. In this article we analyze one of his metamorphosis short stories to think about the meaning of this topic, that we consider to be the synthesis of both avant-gardes, the artistic and the political, that Abe understood as a whole.

Références bibliographiques

  • Abe, Kōbō. “S. Karumashi no hanzai” (S・カルマ氏の犯罪). En Abe Kōbō Zensakuhin Dainikan (安部公房全作品 第二巻), 7-84. Tokyo: Shinchōsha, 1972.
  • Abe, Kōbō. “Crítica del surrealismo” (シュールリアリズム批判). En Abe Kōbō Zensakuhin Daijūsankan (安部公房全作品 第十三巻), 148-156. Tokyo: Shinchōsha, 1976.
  • Abe, Kōbō. "La vanguardia" (アヴァンギャルド). En Abe Kōbō Zensakuhin Daijūgokan (安部公房全作品 第十五巻), 232-236. Tokyo: Shinchōsha, 1976.
  • Abe, Kōbō. “Notas sobre el arte experimental. Experimento sobre los efectos del LSD” (実験美学ノート-「LSD」服用実験をみて). En Abe Kōbō Zenshū Daijūgokan (安部公房全作品 第十五巻), 76-80. Tokyo: Shinchōsha, 2009.
  • Abe, Kōbō. «La realidad de Picasso» (ピカソのリアリティ). En Abe Kōbō Zenshū Daisankan (安部公房全集 第三巻), 172-175. Tokyo: Shinchōsha, 2009.
  • Abe, Kōbō. “La revolución del arte: los temas de la Literatura Contemporánea” (芸術の革命―現代文学の課題). En Abe Kōbō Zenshū Daikyūkan (安部公房全集 第九巻), 247-260. Tokyo: Shinchōsha, 2009.
  • Abe, Kōbō. “Los temas de la literatura vanguardista” (アヴァンギャルド文学の課題). En Abe Kōbō Zenshū Daisankan (安部公房全集 第三巻), 198-200. Tokyo: Shinchōsha, 2009.
  • Abe, Kōbō. “Mi teoría sobre el método de la novela” (僕の小説方法論). En Abe Kōbō Zenshū Daisankan (安部公房全集 第三巻), 177-180. Tokyo: Shinchōsha, 2009.
  • Abe, Kōbō. “Las transformaciones de Picasso” (ピカソの変貌). En Abe Kōbō Zenshū Daisankan (安部公房全集 第三巻), 54-57. Tokyo: Shinchōsha, 2009.
  • Abe, Neri (安部ねり). Abe Kōbō The Biography of Kobo Abe. Tokyo: Shinchōsha, 2011.
  • Ashton, Dore. The delicate thread. Teshigahara’s life in art. Tokyo: Kodansha, 1997.
  • Breton, André. Manifiestos del surrealismo. Buenos Aires: Argonauta, 2001.
  • Buraaruki. Consultado el 18-1-2021. http://buraburaaruki.asablo.jp/blog/2011/10/01/6121619/tb
  • Fundō, Junsaku (分銅淳作). “Shoki Puroretaria Bungaku” (初期プロレタリア文学). En Taishō no Bungaku Kindai Bungakushi 2 (大正の文学 近代文学史 2), 239-246. Tokio: Yuhikaku Publishing, 1980.
  • Cabañas Moreno, Pilar. La fuerza de Oriente en la obra de Joan Miró. Madrid: Electa, 2000.
  • Furubayashi, Takashi (古林尚). “Shōwa nijūnendai no Bungaku” (昭和二〇年代の文学). En Shōwa no Bungaku Kindai Bungakushi 2 (昭和の文学 近代文学史 2), 227-264. Tokio: Yuhikaku Publishing, 1972.
  • Hanada, Kiyoteru (花田清輝). “La elipse-Villon” (楕円−ヴィヨン). En El espíritu del renacer (Fukkōki no seishin) (復興期の精神), 217-223. Tokyo: Kodansha Bungeibunko, 2008.
  • Isogai, Hideo (磯貝英夫). “Shinkankakuha no tōjō” (新感覚派の登場). En Taishō no Bungaku Kindai Bungakushi 2 (大正の文学 近代文学史 2), 255-260. Tokio: Yuhikaku Publishing, 1980.
  • Marx, Karl. El capital I. Luarna. http://www.ataun.eus/BIBLIOTECAGRATUITA/Cl%C3%A1sicos%20en%20Espa%C3%B1ol/Karl%20Marx/El%20capital%20I.pdf
  • Sakai, Kazuya. Japón: hacia una nueva literatura. México D. F: El Colegio de México: Centro de Estudios Orientales, 1968.
  • Sasaki, Kiichi (佐々木基一). “Kaisetsu” (解説). En Kabe (壁), 259-265. Tokyo: Shinchōbunko, 2013.
  • Segi, Shin’ichi (瀬木慎一). Nihon no zen’ei 1945-1999 (日本の前衛 1945-1999). Tokio: Seikatsu no Tomo, 2000.
  • Sofue, Shōji (祖父江昭二). “Puroretaria Bungaku Undō no Tenkai” (プロレタリア文学運動の展開). En Shōwa no Bungaku Kindai Bungakushi 2 (昭和の文学 近代文学史 2), 10-20. Tokio: Yuhikaku Publishing, 1972.
  • Toba, Kōji (鳥羽耕史). Undōtai Abe Kōbō (運動体・安部公房). Tokio: Ichiyosha, 2007.