Las escrituras alegóricas del softwarecolapso estético, artículación ética, desde el espacio mexicano
ISSN: 2254-4496
Argitalpen urtea: 2016
Alea: 5
Zenbakia: 2
Orrialdeak: 80-113
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital
Laburpena
The convergence between new technologies and creation methods has provided the emergence of textualities linked to the reading on the screen and the digital environment. For their part, Robert Fitterman and Vanessa Place point out that these formats have contributed to the impulse of conceptual writings, not only in an aesthetic sense, but also as a reply against the institutional and political control. Likewise, software, as a materiality, not as a simple tool, builds allegoric writing forms, where its own action dynamics and protocols are at the service of concepts. In this paper, we analyse these types of post-conceptual writings produced in the Spanish letters, as well as the use of creative strategies and programmes that show a new logic in the publication and circulation of the art object. Finally, we will focus our interest in the Mexican environment for its inherent aesthetic assertion to the critical proposal of the system.
Erreferentzia bibliografikoak
- Adorno, Theodor W. (1971). Teoría estética. Madrid: Taurus.
- Alberro, Alexander (2011). “En busca de lo público: el arte de las décadas 1960 y 1970". VV.AA. De la revuelta a la posmodernidad (1962-1982). Madrid: Centro Nacional de Arte Reina Sofía, pp. 157-168.
- Ascott, Robert (1994). “The Architecture Of Cyberception.” Cyberday. News, Termine, etc. Für Kust und Kultur 1. <http://www.cyberday.de/the-architecture-of-cyberception/>. (09/06/2015).
- Berardi (Bifo), Franco (2014). La sublevación. México D.F.: Surplus Ediciones.
- BotCarrion (2015-). Bot Carrión. Twitter. <https://twitter.com/BotCarrion>. (02/04/2016).
- Bourriaud, Nicolas (2008). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
- Bourriaud, Nicolas (2009). Radicante. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
- Brea, José Luis (2014). El cristal se venga: textos, artículos e iluminaciones de José Luis Brea. México D.F.: Fundación Jumex Arte ContemporáneoEditorial RM.
- Broncano, Fernando (2012). La estrategia del simbionte. Salamanca: Delirio.
- Buchloh, Benjamin H. D. (2004). Formalismo e historicidad. Modelos y métodos en el arte del siglo XX. Madrid: Akal,
- Carrión, Ulises (2012). El arte nuevo de hacer libros. México D.F.: Tumbona Ediciones.
- Castany Prado, Bernat (2007). Literatura posnacional. Murcia: Universidad de Murcia.
- Castells, Manuel (2001). Galaxia Internet. Madrid: Areté.
- Corral Cañas, Celia (2013). "Nuevas lecturas para nuevas creaciones: hacia un nuevo paradigma en la poesía digital". José Antonio Cordón García, Raquel Gómez-Díaz y Julio Alonso Arévalo (eds.). Documentos electrónicos y textualidades digitales. Nuevos lectores, nuevas lecturas, nuevos géneros. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 13-27.
- Cramer, Florian (2014). “What is ‘Post-digital’?”. A peer-reviewed journal about (APRJA), 3 (1). <http://www.aprja.net/?p=1318>. (20/11/2015).
- Cramner, Florian (2016). "Post-Digital Literary Studies". Materialidades da Literatura (MATLIT), 4 (1), pp. 11-27. <http://iduc.uc.pt/index.php/matlit/article/view/2384/1986> (14/03/2016).
- Cruz Arzabal, Roberto (2014). “Dispositivos artísticos postdigitales: escrituras de ida y vuelta”. Red de Humanidades digitales. <http://humanidadesdigitales.net/blog/2014/04/18/dispositivo s-artisticos-post-digitales-escrituras-de-ida-y-vuelta/>. (10/11/2015).
- Danto, Arthur C. (2013). Qué es el arte. Barcelona: Paidós.
- Davis, Fernando (2011). "La invención de nuevos conceptos de vida. Estrategias poéticas y políticas en los conceptualismos en América Latina". VV.AA. De la revuelta a la posmodernidad (1962-1982). Madrid: Centro Nacional de Arte Reina Sofía, pp. 143-155.
- Escandell Montiel, Daniel (2014). Escrituras para el siglo XXI. Literatura y blogosfera. Madrid-Frankfurt: IberoamericanaVervuert.
- Escandell Montiel, Daniel (2016). “Reinventando a los autores: Borges y Gómez de la Serna, tuiteros. Fenómenos de apropiación y difusión literaria en la red social”. Revista de ALCES XXI 2: pp. 71-105.
- Fabre, Luis Felipe (2005). Leyendo agujeros. Ensayos sobre (des)escritura, antiescritura y no escritura. México D.F.: Conaculta.
- Fitterman, Robert y Vanessa Place (2013). Notas sobre conceptualismos. México D.F.: Conaculta.
- Flusser, Vilém (2015). El universo de las imágenes técnicas. Elogio de la superficialidad. Buenos Aires: Caja Negra Editora.
- Goldsmith, Kenneth (2015). Escritura no-creativa. Gestionando el lenguaje en la era digital. Buenos Aires: Caja Negra Editora.
- Groys, Boris (2014). Hacerse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra Editora.
- Jameson, Fredric (1996). Teoría de la posmodernidad. Madrid: Trotta.
- Leonardo, Isaura (2015). “Poéticas, lo humano a flote. Entrevista con Eugenio Tisselli”. Registromx. <http://registromx.net/ws/?p=5708>. (27/11/2015).
- Lippard, Lucy R. (2004). Seis años: La desmaterialización del objeto artístico de 1966 a 1972. Madrid: Akal.
- Manovich, Lev (2013). El software toma el mando. Trad. Yannick García Porres. Barcelona: Editorial UOC.
- Martín Prada, Juan (2005). "La enseñanza del arte en el campo interdisciplinar de los estudios visuales". José Luis Brea (ed.). Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal, pp. 131-141.
- Mora, Vicente Luis (2006). Pangea. Internet, blogs y comunicación en un mundo nuevo. Fundación José Manuel Lara: Sevilla.
- Noguerol, Francisca (2013). “Barroco frío: simulacro, ciencias duras, realismo histérico y fractalidad en la última narrativa en español”. Eds. Jesús Montoya y Ángel Esteban. Imágenes de la tecnología y la globalización en las narrativas hispánicas. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, pp. 17-31.
- Ortega, Julio (2012). "El algoritmo barroco". Julio Ortega (ed.). Nuevos hispanismos. Para una crítica del lenguaje dominante. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana-Vervuert, pp. 127-145.
- Rivera Garza (2015a). Dolerse. Textos de un país herido. México D.F.: Surplus Ediciones.
- Rivera Garza, Cristina (2012). El mal de la taiga. México D.F.: Tusquets.
- Rivera Garza, Cristina (2013). Los muertos indóciles. Necroescrituras y desapropiación. México, D.F.: Tusquets.
- Rivera Garza, Cristina (2015). La imaginación pública. México D.F.: Conaculta.
- Steyerl, Hito (2014). Los condenados de la pantalla. Buenos Aires: Caja Negra Editora.
- Tisselli, Eugenio (2006a). PAC. Poesía Asistida por Computadora. <http://www.motorhueso.net/pac/>. (03/03/2016).
- Tisselli, Eugenio (2006b). "Sobre la poesía maquinal, o escrita por máquinas. un manifiesto para la destrucción de los poetas". Motorhueso. <http://www.motorhueso.net/text/pm.php>. (27/11/2015).
- Tisselli, Eugenio (2010). "We are the facebots! We are delighted to be your friends. ¡Somos los facebots! Nos encanta ser tus amigos". Motorhueso. <http://motorhueso.net/facebook/>. (01/12/2015).
- Tisselli, Eugenio (2015). "El cuerpo frente al estado: danzar de otra manera". VV.AA. Con/ Dolerse. México D.F.: Surplus Ediciones.
- UC_Poesias_Bot (2015-). Bot Poesías Carrión. Twitter. <https://twitter.com/UC_Poesias_Bot>. (02/04/2016).
- Uribe, Sara (2011). "Sí, muertos". Melancolía de la nube que se vuelve ahora mismo bruma. <http://esagrisuraesetercocallarse.blogspot.com.es/>. (12/12/2015).
- Uribe, Sara (2012). Antígona González. Oaxaca de Juárez: Sur+ Ediciones.
- Viernank, Artie (2010). "The Image Object Post-Internet". <http://jstchillin.org/artie/pdf/The_Image_Object_PostInternet_a4.pdf> (17/03/2016).
- Warpola, Horacio (2015). Metadrones. México D.F.: Centro de Cultura Digital. <http://editorial.centroculturadigital.mx/es/descargable/meta drones.html>. (05/09/2015).