La mirada borrosapoéticas del desenfoque y visiones oblicuas en la narrativa hispánica contemporánea

  1. Canelo, Marta Pascua 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revue:
Catedral Tomada: Revista de Crítica Literaria latinoamericana

ISSN: 2169-0847

Année de publication: 2019

Titre de la publication: Dossier. Saldar la cuenta: teorías, políticas y expresiones de la literatura en América Latina y el Caribe (1980-2019)

Volumen: 7

Número: 13

Pages: 178-201

Type: Article

DOI: 10.5195/CT/2019.408 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Catedral Tomada: Revista de Crítica Literaria latinoamericana

Objectifs de Développement Durable

Résumé

The sense of sight has been established as the preferred cognitive model in our culture; however, ¿what happens when the visual order seems to be fallible?, ¿what implications and meanings acquires the presence of some eye diseases that generate defective views in the most recent narrative? This paper addresses, from the perspective of gender and cultural studies, the work of several Latin American female writers who have articulated in their narrative different optical disorders as myopia, strabismus or diplopia. From this approach, it is pretended to demonstrate that the repeated presence of eye diseases has configured a literary motive which is directly related to the emergence of a new aesthetic positioning. The deficient visions are discovered, nowadays, as the manifestation of a different look that was required from the female discourse to be against the ocularcentric and male regime.

Références bibliographiques

  • Arfuch, Leonor. “Mujeres y escritura(s)” en Sociedad, nº 22, 2003, pp. 235-249.
  • Berger, John. Modos de ver. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2016 [1972].
  • Borges, Jorge Luis. "La ceguera", en Siete noches. México D. F.: Editorial Meló, 1980.
  • Bruña Bragado, María José. “La mirada bizca o breve historia de los feminismos: del sufragismo a la crisis de la masculinidad” en Verbeia, nº 2, 2018, pp. 15-37.
  • Cixous, Hélène. “Savoir” en Velos. Ed. y trad. Mara Negrón. México D.F.: Siglo XXI Editores, 2001.
  • Cunillera Pérez, María. “Metáforas de la voracidad del arte del siglo XX”. Tesis. Universidad Complutense de Madrid, 2010.
  • Ferrero Cándenas, Inés y Carlos Octavio Escobar Guzmán. “El ojo cámara: mirada, belleza y corporalidad en la narrativa de Guadalupe Nettel” en Actas I Jornadas Internacionales Cuerpo y violencia en la Literatura y las Artes Visuales Contemporáneas. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 2017. Ponencia.
  • Fonseca, Marco Antonio. "La ceguera como motivo en Ensayo sobre la ceguera de José Saramago e Informe sobre ciegos de Ernesto Sábato". Tesis. Universidad Autónoma de Barcelona, 2008.
  • Gainza, María. El nervio óptico. Barcelona: Anagrama, 2017.
  • Gerber, Verónica. Mudanza. México D.F.: Almadía, 2017.
  • Irigaray, Luce. Espéculo de la otra mujer. Madrid: Akal, 2007 [1974].
  • Jay, Martin. “Falogocularcentrismo: Derrida e Irigaray”, en Ojos abatidos. La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Madrid, Ediciones Akal, 2008 [1993].
  • Marçal, Maria-Mercè. La pasión según Renée Vivien. Barcelona: Seix Barral, 1995, pp. 115-117.
  • Meruane, Lina. Sangre en el ojo. Barcelona: Caballo de Troya, 2012.
  • Mitchell, W. J. T. Teoría de la imagen: ensayos sobre representación verbal y visual. Madrid: Ediciones Akal, 2009, pp. 79-99.
  • Nettel, Guadalupe. El huésped. Barcelona: Anagrama, 2006.
  • Nettel, Guadalupe. “Ptosis” en Pétalos y otras historias incómodas. Barcelona: Anagrama, 2008.
  • Nettel, Guadalupe. El cuerpo en que nací. Barcelona: Anagrama, 2011.
  • Nettel, Guadalupe. “La ceguera determina mucho de lo que escribo”. Entr. Cris Vilchez. Correo, 22 oct. 2014. Web. < https://diariocorreo.pe/peru/guadalupe-nettel-la-ceguera-determina-much-22853/ > 17-12-2018.
  • Oreja Garralda, Nerea. “Sangre en el ojo: reflexiones en torno a la enfermedad, la (post)memoria y la escritura” en Perífrasis. Rev. Lit. Teor. Crit. vol. 9, nº 18, 2018, pp. 80-97.
  • Plata Rosas, Luis Javier. “Pintar con malos ojos: una mirada oftalmológica al arte”. Nexos. Web. 1 sept. 2017. < https://www.nexos.com.mx/?p=33537 > 10-12-2018.
  • Rivera Garza, Cristina. “La miopía es lo contrario de la fe”. No hay tal lugar. U-tópicos contemporáneos. Web. 11 ene. 2005. < http://cristinariveragarza.blogspot.com.es/2005/01/ > 27-11-2018.
  • Rodríguez de la Flor, Fernando. Giro visual. Primacía de la imagen y declive de la lecto-escritura en la cultura postmoderna. Salamanca: Delirio, 2009.
  • Sánchez-Aparicio, Vega. “Escrituras mías de mí: la comunalidad en Cristina Rivera Garza” en Territorios del presente. Tecnología, globalización y mímesis en la narrativa en español del siglo XXI, Montoya, Jesús y Natalia Moraes Mena (eds.). Bern: Peter Lang, 2017, 135-149.
  • Sánchez-Aparicio, Vega. “Respirar en el paisaje de los medios: las poéticas disruptivas de Cristina Rivera Garza” en Revista Landa, Vol. 7, nº 1, 2018, pp. 212-231.
  • Segarra, Marta. “Hélène Cixous: visión y creación” en Ver con Hélène Cixous, Marta Segarra ed. Barcelona: Icaria, 2006, pp. 7-12.
  • Tapia, Claudia. “El punctum caecum de la crítica literaria: la enfermedad del ojo en los detectives de Roberto Bolaño y Ricardo Piglia”. Tesis. Universidad de Concepción, 2014.
  • Tapia, Claudia. “La mirada miope de Roberto Bolaño: escritura de lo in/visible y lo in/significante” en Acta Literaria, nº 50, 2015, pp. 11-31.
  • Tapia Vázquez, Jamín G. “El imperio de la mirada: “Ptosis” de Guadalupe Nettel” en LEJANA. Revista Crítica de Narrativa Breve, nº 9, 2016, pp. 1-13.
  • Tarazona, Daniela (@dtarazonav). Escritora. Veo doble. Sept. 2010. Twitter. < https://twitter.com/dtarazonav?lang=es > 10-12-2018.
  • Vargas Quiroz, Andrea Paola. “Me gustan tus ojos miopes (o del diálogo con Hélene Cixous para llevar al cuerpo, a la literatura, a la vida” en La palabra, nº 25, 2014, pp. 143-156.
  • Weigel, Sigrid. “La mirada bizca: sobre la historia de la escritura de las mujeres” en Estética feminista, Gisela Ecker ed. Barcelona: Icaria, 1986, pp. 69-98.
  • Wiener, Gabriela. “Qué locura enamorarme yo de ti”. Turia, nº 127, 2018, pp. 216-225.
  • Zafra, Remedios. Ojos y capital. Bilbao: Consonni, 2015.