Actitudes de los profesores ante la integración de las TIC en la práctica docenteestudio de un grupo de la Universidad de Valladolid

  1. Álvarez Álvarez, Susana
  2. Cuéllar Lázaro, Carmen
  3. López Arroyo, Belén
  4. Adrada Rafael, Cristina
  5. Anguiano Pérez, Rocío
  6. Bueno García, Antonio
  7. Comas Martínez, Isabel
  8. Gómez Martínez, Susana
Revista:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Año de publicación: 2011

Número: 35

Tipo: Artículo

DOI: 10.21556/EDUTEC.2011.35.416 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The process of European convergence and harmonization and the EHEA--�]adaptation plan that our universities are implementing nowadays entail not only a methodological change--�] that is the introduction of active methodologies that emphasize the role played by students in their own learning process--�] but also a change in the role assumed by teachers in the teaching--�] learning process. Spanish universities are currently carrying out many experimental and innovative educational projects which try to overcome traditional methodological limitations in order to guarantee solid and quality educational programs in our higher education institutions. Achieving success in innovative instructional practices--�]most of them based on ICTs--�] depends both on university teachers' attitude and commitment to the methodological changes involved and on the institutional and organizational support provided by universities in order to enhance ICT competence development of teachers. That is teachers�f attitudes towards ICTs, which in most cases are related to their ICT competence level, play a crucial role in implementing new innovative tools in the teaching--�]learning process. This research article shows the attitudes of a group of teachers of the Faculty of Translation and Interpreting (University of Valladolid) to the educational use of ICTs, as we consider that the attitudinal dimension is a key issue in the integration of technology into educational environments.

Referencias bibliográficas

  • ADEGBIJA, E. (1994). Language Attitudes in Sub-­Saharan Africa. Clevedon: Multilingual Matters.
  • BENITO, A., & CRUZ, A. (Coords.) (2005). Nuevas claves para la Docencia Universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.
  • ESCANDELL BERMÚDEZ, M.O., RODRÍGUEZ MARTÍN, A., & CARDONA HERNÁNDEZ, G. (2005). Convergencia europea y profesorado. Hacia un nuevo perfil para el aprendizaje flexible. En Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), 20, Vol. 8 (5), (pp. 17-­21).
  • ESTEVE ZARAZAGA, J.M. (2003). La tercera revolución educativa: la educación en la Sociedad del Conocimiento. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • FERNÁNDEZ MARTÍN, F., HINOJO LUCENA, F., & AZNAR DÍAZ, I. (2002). Las actitudes de los docentes hacia la formación en Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) aplicadas a la Educación. En Contextos Educativos, 5 (pp. 253-­270).
  • GARCÍA-­VALCÁRCEL MUÑOZ-­REPISO, A., & TEJEDOR TEJEDOR, F.J. (2007). Estudio de las actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC en su práctica docente. Extraído de 10º Congreso Iberoamericano EDUTEC 2007, Buenos Aires (Argentina), 23-­25 Octubre. Disponible en http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/18450. [Fecha de consulta: 12/08/2009].
  • GARGALLO, B., SUÁREZ, J., BELLOCH, C. et al. (2004). Perfiles actitudinales de los profesores ante las TIC e incidencia de las actitudes sobre su uso. Conferencia presentada en Virtual Educa Barcelona 2004. Extraído de http://e-­ spacio.uned.es/fez/view.php?pid=bibliuned:19584. [Fecha de consulta: 20/07/2009].
  • HERDINA, P. & JESSNER, U. (2002). A Dynamic Model of Multilingualism: Perspectives of Change in Psycholinguistics. Clevedon: Multilingual Matters.
  • LÓPEZ-­CASTEDO, A. & FERNÁNDEZ EYRE, L. (2007). Actitud de los universitarios ante las Nuevas Tecnologías de la Información. En Revista Galego-­Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 15 (2), (pp. 105-­113).
  • MCGUIRE, W.J. (1999). Constructing Social Psychology. Creative and Critical Processes. Cambridge: Cambridge University Press.
  • OLSON, J.M. & ZANNA, M.P. (1993). Attitudes and attitude change. En Annual Review Psychology, 44, (pp. 117-­154).
  • ORELLANA, N., ALMERICH, G., et al. (2004). La actitud del profesorado ante las TIC: un aspecto clave para la integración. Conferencia presentada en Virtual Educa Barcelona 2004. Extraído de http://e-­spacio.uned.es/fez/view.php?pid=bibliuned:19586. [Fecha de consulta: 20/07/2009].
  • PRENSKY, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. En On the Horizon, Vol. 9 (5), October 2001. MCB University Press.
  • SKEHAN, P. (1989). Individual Differences in Second-­Language Learning. Londres: Edward Arnold.
  • TEJEDOR, F.J., GARCÍA-­VALCÁRCEL, A., & PRADA, S. (2009). Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC. En Comunicar, 33 (XVII), (pp. 115-­ 124).