Los orígenes de la narración visual. Hacia un análisis formal
ISSN: 0017-2715
Year of publication: 2012
Issue: 341
Pages: 279-289
Type: Article
More publications in: Goya: Revista de arte
Abstract
Although narrative sequences of images are not unknown to Art Studies, a formal analysis about the structure of visual sequences like those we can find in illuminated manuscripts or all over Trajan�s Column, has never been undertaken. The aim of this article is to provide an overview of the main formal patterns sculptors and illustrators followed from Antiquity to the Middle Ages, in order to organize images in a narrative way. In addition, we will also analyze the technological and social needs that influenced the formal choices made by these pioneer visual narrators.
Bibliographic References
- Ambos ejemplos son algunos de los citados en M. Baquero Goyanes, "Pintura y literatura: el espacio secuencial,", Archivum. Revista de la Facultad de Filología, 33, 1983, p. 77.
- S. McCloud, Enternder el cómic: el arte invisible. Norma, Barcelona, 2005, p. 10.
- Ibid., p. 13 y W. Eisner, La narración gráfica, Norma, Barcelona, 2002, p. 101.
- E. H. Gombrich, Historia del arte, Alianza, Madrid, 1982, p. 16.
- R. Boulanger, Pintura egipcia y del antiguo Oriente, Aguilar, Madrid, 1968, p. 31.
- R. L. Anderson. Arr in Primitive Societies, Prentice-Hall, New Jersey, 1979, p. 62.
- S. Donadoni, El arte egipcio, Istmo, Madrid, 2001, pp. 128-129.
- R. Williams, The Animator's Survival Kit, Faber & Faber, Londres, 2002, p. 18.
- K. A. Schwab, "Celebrations of Victory: the Metopes of the Parthenon,", en J. Neils et al, The Parthenon. From Anti-quity to the Present, Cambridge University Press, Cambridge, 2005, p. 167.
- El relato completo de este episodio mítico puede encontrarse en Ovidio, Metamorfosis, Cátedra, Madrid, 2004, pp. 640-652.
- M. Robertson, El arte griego, Alianza, Madrid, 1997, p. 161.
- Hemos identificado estas excepciones gracias a las evidencias que nos ha aportado, en el caso de las Cantigas de Santa María, B. Harguindey, "As Cantigas de Santa María: obra mestra das orixes da historieta,", Boletín Galego de Literatura, 35, 2006, pp. 47-60. En el caso de la Danza de campesinos de Beham, la fuente es
- D. Kunzle, The History of the Comic Strip, Vol. 1: The Early Comic Strip: Narrative Strips and Picture Stories in the European Broadsheet from c. 1450 to 1825, University of California Press, Berkeley, 1973, p. 28.
- J. Montoya Martínez, El libro historiado, Sílex, Madrid, 2005, p. 146.
- J. Lowden, "The Transmission of 'Visual Knowledge' in Byzantium through Illuminated Manuscripts: Approaches and Conjectures,", en C. Holmes y J. Waring, Literacy, Education and Manuscript Transmission in Byzantium and Beyond, Koninklijke Brill NV, Leiden, 2002, p. 60.
- K. Weinstein, El arte de los manuscritos medievales, Edunsa, Barcelona, 1998, p. 13.
- F. A. Yates, El arte de la memoria, Siruela, Madrid, 2005, p. 22.
- Cicerón, Sobre del orador, Credos, Madrid, 2002, II, LXXXVI, pp. 351-354.
- F. Juhel y E. Berenger, La BD avant la BD, Bibliothèque nationale de France, París, 2000 (http://expositions.bnf.fr/bdavbd/arret/bande.htm) .
- E. Panofsky, Idea. Contribución a la historia de la teoria del arte, Cátedra, Madrid, 1978, pp. 36-37.
- M. V. Chico Picaza, Composición pictórica en el Códice rico de las Cantigas de Santa María, Tesis Doctoral, Universi-dad Complutense de Madrid, 1987, p. 58.
- As Cantigas de Santa María: obra mestra das orixes da historieta, catálogo de la exposición (Cangas de Onís, XIV Salón do Cómic de Cangas, 2010), B. Harguindey (dir.), Cangas de Onís, 2010, p. 1.
- Para un análisis completo de las características formales de las narraciones con viñetas en medio impreso ver R. Bartual Moreno, "Los primeras cien años de tira narrativa (1450-1550): los inicios de la narración gráfica impresa,", Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, 23, 2011, pp. 9-20.