La representación discursiva de la identidad francesa en las canciones del grupo Zebda desde el análisis crítico del discurso

  1. Iglesias Botrán, Ana María
Journal:
Çédille: Revista de Estudios Franceses

ISSN: 1699-4949

Year of publication: 2013

Issue: 9

Pages: 295-313

Type: Article

More publications in: Çédille: Revista de Estudios Franceses

Abstract

Since ancient times, songs have been considered a witness of social concerns and a means for conveying them. For this reason, certain issues that are of great interest for French society are reflected in current popular songs. This article aims to analyze Zebda's songs in relation with the idea of French identity. We will apply the principles of Halliday's systemic functional grammar and van Dijk's theories of ideology, with the aim of identifying the strategies used in the lyrics when expressing a certain identity.

Bibliographic References

  • ADAM, Jean-Michel (1999): Linguistique textuelle. Des genres de discours aux textes. París, Nathan Université.
  • ADAM, Jean-Michel y Marc BONHOMME (1997): La argumentación publicitaria. Retórica del elogio y de la persuasión. Madrid, Cátedra.
  • AMONT, Marcel (1994): Une chanson. Qu’y a-t-il à l’intérieur d’une chanson? París, Seuil.
  • BADIOU, Alain (2005): «L’humiliation ordinaire». Le Monde 16/11/2005, 31
  • BARROUX, Rémi (2006): «Bernard Thibault : “Nous sommes confrontés à une crise sociale”». Le Monde, 16/11/2006, 10.
  • BENVENISTE, Émile (1972): Problemas de lingüística general. México, Siglo XXI.
  • BIZZONI, Lise y Cécile PREVOST-THOMAS (2008): La chanson francophone engagée. Montréal, Triptyque.
  • BOUCHER, Manuel (1998): Rap. Expression des lascars. Significations et enjeux du rap dans la société française. París, L’Harmattan.
  • BLOMMAERT, John (2005): Discourse. Cambridge, Cambridge Universiy Press.
  • BRECY, Robert (1991): La chanson de la Commune. París, Les Editions Ouvrières.
  • CALVET, Louis Jean (1981): Chanson et société. París, Payot.
  • CALVET, Louis Jean (2008): Cent ans de chanson française. París, Archipoche.
  • CHIMELLO, Sylvain (2004): La résistance en chantant. 1939-1945. París, Autrement.
  • DE CARLO, Magdaleno (1998): L’interculturel. París, Clé International.
  • DUBET, François (1987): La galère: Jeunes en survie. París, Fayard.
  • DUCROT, Oswald (1984): Decir y no decir. Barcelona, Anagrama.
  • DUTHEIL PESSIN, Cathérine (2004): La chanson réaliste. Sociologie d’un genre. París, L’Harmattan.
  • ECO, Umberto (2007): Apocalípticos e integrados. Barcelona, De Bolsillo.
  • FAIRCLOUG, Norman (1995): Critical discourse analyse: The critical study of language. Edimburgo, Pearson Education Limited.
  • FIJALKOW, Yankel (2002): Sociologie de la ville. París, La Découverte.
  • GURREY, Béatrice (2005): «M. Chirac diagnostique une crise d’identité». Le Monde. 16/11/2005, 9-11.
  • GUENIF SOUILAMAS, Nacira (2000): Des beurettes. París, Hachette.
  • HALLIDAY, Michael A. K. (2004): An introduction to Funcional Grammar. Londres, Hodder Education y Hachette UK Company [3ª ed.].
  • JOUVENET, Morgan (2006): Rap, techno, electro… Le musicien entre travail artistique et critique sociale. París, Éditions de la Maison des Sciences de l’Homme. LEBRUN, Barbara (2009): Protest Music in France. Surrey y Burlington, Ashgate.
  • LÉVY, Albert (2006): «Insécurité et racisme de crise». Le Monde diplomatique («Banlieues, trente ans d’histoire et de révoltes«), 86-88.
  • MAINGUENEAU, Dominique (1991): L’analyse du discours. Introduction aux lectures de l’archive. París, Hachette Supérieur.
  • MANFREDONIA, Gaetano (1997): La chanson anarchiste en France des origines à 1914. París, L’Harmattan.
  • MARX-SCOURAS, Danielle (2005): La France de Zebda 1981–2004: Faire de la musique un acte politique. París, Autrement.
  • PASSEVANT, Christiane y Larry PORTIS (2008): Dictionnaire des chansons politiques engagées. Ces chants qui ont changé le monde. París, Scali.
  • PEYTARD, Jean (1993): «D’une sémiotique de l’altération». Semen, 8 [Consulta en línea: http://semen.revues.org/4182#tocto3n1. 28/3/2012].
  • REIJASSE, Jerôme (2002): Zebda. París, Les guides Musicbook. RESCHE, Catherine (2005): «Le discours officiel du Président de la Réserve Fédérale américaine: entre transparence et propagande», in David Banks, Aspects linguistiques du texte de propagande. París, Harmattan, 147-174.
  • RIO, Fabienne (2002): «De l’identité nationale: Théorie et pratique de la fin d’un mythe», in Colloque Identité(e). Maison des Sciences de l’Homme et de la Société. Poitiers, Centre National de la Recherche Scientifique. Université de Poitiers, 451-468.
  • ROMAN, Joël (2007): «Identité et identité nationale». Ecarts d’identité, 111, 4-6.
  • SAKA, Pierre (1994): La chanson française à travers ses succès. París, Larousse.
  • SAKA, Pierre y Yann PLOUGASTEL (2008): La Chanson Française et Francophone. París, Larousse.
  • SEMPRINI, Andrea (1997): Le multiculturalisme. París, PUF (Que sais-je?).
  • TILLY, Charles (2001): «Political identities in changing polities», in Keynote address of the Conference on Redefining Europe. Nueva York, New York University, 3.
  • VAN DIJK, Teun A. (1993): «Principles of Critical Discourse Análisis». Discourse and Society, 4 (2), 249-283.
  • VAN DIJK, Teun A. (1996): Discourse, Racism and Ideology. La Laguna, RCEI ediciones.
  • VAN DIJK, Teun A. (1999): Ideología. Una aproximación multidiscipliaria. Barcelona, Gedisa.
  • VAN DIJK, Teun A. (2003): Ideología y discurso. Barcelona, Ariel Lingüística.
  • VAN EECKHOUT, Laetitia (2009): «Sarkozy reabre el debate sobre la identidad nacional». El País, 22/04/2009. [Consulta en línea: http://www.elpais.com/articulo/internacional/Sarkozy/reabre/debate/identidad/nacional/elpepiint/20090422elpepii nt_3/Tes, 22/4/2009].
  • VAN LEEUWEN, Theo (1996): «The representation of social actors», in Carmen Rosa Caldas Coulthard y Malcolm Coulthard, Text and Practices: Reading in critical discourse analysis. Londres, Routledge, 32-70.
  • VEAL, Michael E. (2007): Soundscapes and Shattered songs in Jamaican Reggae. Middletown, Wesleyan University Press.
  • WODAK, Ruth y Michael MEYER (2003): Métodos d’análisis crítico del discurso. Barcelona, Gedisa Editorial.
  • VVAA. (2010): Sahih Muslim. Buenos Aires, Oficina de cultura y difusión islámica argentina.
  • MOTIVÉ-E-S. (1997): Motivées, chants de lutte. Barclay. Poligram
  • ZEBDA (1992): L’arène des rumeurs. Barclay. Poligram.
  • ZEBDA (1995) Le Bruit et l’odeur. Barclay. Poligram
  • ZEBDA (1998): Essence Ordinaire. Barclay. Poligram
  • ZEBDA (2002): Utopie d’occase. Barclay. Poligram