Edublog Enfermería
- Carolina González Hernando
- Martín Villamor, Pedro Gabriel
- Velasco González, Verónica
- Velázquez Barbado, Reyes
ISSN: 1138-7262
Year of publication: 2015
Volume: 18
Issue: 7
Type: Article
More publications in: Metas de enfermería
Abstract
One of the main innovations which must be conducted in order to implement the current reform in the Spanish University consists in the main role played by students and the methodologies which promote independent as well as cooperative learning. In this article, we present the design and building of an educational blog by the professors and students of the Nursing in Sexual and Reproductive Health subject in the 2nd Nursing Degree of the University of Valladolid (Spain), with the objective of developing innovative learning strategies to share ideas or as a supporting tool for educational contents. Weblogs, blogs or logs are very useful tools in education, they are free and easy to use. They complement face-to-face teaching, allow collaborative learning, are useful search engines through specific links, and they promote interaction between professors and students with their comments.
Bibliographic References
- Aguaded I, Cabero Almenara J. Avances y retos en la promoción de la innovacióndidáctica con las tecnologías emergentes interactivas. 2014 [citado 20 jul 2015]. Disponible en: http://ddd.uab.cat/pub/educar/educar_a2014/educar_a2014p67.pdf
- OCDE. Habilidades y competencias del siglo XXI para los nuevos aprendices del nuevo milenio en los países de la OCDE. 2010. [citado 20 jul 2015]. Disponible en: http://recursostic.educacion.es/blogs/europa/media/blogs/europa/informes/Habilidades_y_competencias_siglo21_OCDE.pdf
- Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). Definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo. 2005 [citado 20 jul 2015]. Disponible en: http://www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf
- Custodio JJ. Usos de la web 2.0 en la docencia universitaria. 2008 [citado 20 jul 2015]. Disponible en: http://articulosusat.blogspot.com.es/2008/11/usos-de-la-web-20-en-la-docencia.html
- Flores O, Verdú N, Giménez P, Juárez J, Mur J, Menduiña C. Web 2.0 en la docencia universitaria: aprendizaje colaborativo a través de tecnología. 2011 [citado 20 jul 2015]. Disponible en: http://repositori.udl.cat/bitstream/handle/10459.1/41707/Art_24_562.pdf;jsessionid=A6520422FAA969EF7D942512B1AA30C8?sequence=1
- Dapía Conde M, Escudero Cid R. Aprendizaje colaborativo mediante el uso del edublog en la enseñanza universitaria. Enseñanza & Teaching. 2014; 2(2):53-72.
- Universidad de Valladolid. Innovación educativa profesores. Proyectos de innovación docente 2014-2015. 2014 [citado 20 jul 2015]. Disponible en: http://www.uva.es/export/sites/uva/7.comunidaduniversitaria/7.01.pdi/7.01.04.innovacioneducativa/7.01.04.02.convocatoria/index.html
- University of Glasgow. E-Learning Strategy 2013-2020. 2015 [citado 20 jul 2015]. Disponible en: http://www.gla.ac.uk/media/media_297622_en.pdf
- Durán JF. La contribución del edublog como estrategia didáctica. 2011 [citado 20 jul 2015]. Disponible en: http://freepdfs.net/redalycla-contribucion-del-edublog-como-estrategia-didactica/d3505954bc3ae0a0dc433e8e6703fa12/
- González R, Gonzalo N. La creación de una comunidad virtual de aprendizaje a través del edublog. Relada 2011; 5(3): 248-256.
- López E. Innovar con blog en las aulas universitarias. Revista dim: Didáctica, Innovación y Multimedia. 2009 [citado 20 jul 2015]; (14). Disponible en: http://dim.pangea.org/revista14.htm
- Williams JB, Jacobs J. Exploring the use of blogs as learning spaces in the higher education sector. Australasian Journal of Educational Technology 2004; 20(2):232-247.
- Levis D. Redes educativas 2.1. Medios sociales, entornos colaborativos y procesos de enseñanza y aprendizaje. 2011 [citado 20 jul 2015]. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/780/78017126002.pdf
- López García C, Sánchez Gómez M, Palacios Vicario B. Estado actual de los proyectos colaborativos educativos en Twitter. Historia y Comunicación Social. 2013 Dic;18.
- portalesMedicos.com. Acreditación de web de interés sanitario. [citado 20 jul 2015]. Disponible en: http://www.portalesmedicos.com/web_interes_sanitario/