La participación del público como valor añadido de servicio público para la televisión de proximidad. Estudio de caso de La noche de…, en ETB 2
- A Azurmendi 1
- C Llorens 2
- N López Vidales 3
- JJ Bas Portero 4
- 1 Facultad de Comunicación. Universidad de Navarra – (España)
- 2 Facultad de Ciencias de la Información. Universitat Autònoma de Barcelona - (España)
- 3 Facultad de Filosofía y Letras- Universidad de Valladolid - (España)
- 4 –Facultad de Humanidades y Ciencias de la Comunicación- Universidad CEUCardenal Herrera – Valencia (España)
ISSN: 1138-5820
Año de publicación: 2015
Número: 70
Páginas: 490-518
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Latina de Comunicación Social
Resumen
Introducción. Objeto: Frente a la crítica tradicional que señala a la televisión pública centrada en las audiencias como una televisión más cercana a los modelos comerciales que al servicio público, la literatura contemporánea sitúa, precisamente, en la participación de las audiencias una de las claves de la televisión pública en la era de la digitalización y la convergencia (Castro 2012; Doyle 2010; Kjus 2009; Bardoel 2007). El artículo se centra en el estudio de la participación en las televisiones públicas autonómicas, en particular en dos cuestiones: 1. Si la variedad de cauces de participación existentes en las producciones crossmedia –programa de televisión que cuenta con web propia, foros de expresión de opinión y cuentas sociales en Twitter y Facebook– aumentan la participación efectiva de las audiencias; y 2. Si esta participación puede encuadrarse en el cumplimiento de las obligaciones de servicio público de televisión, especialmente, de las de proximidad. Metodología: Se parte de un análisis descriptivo de la literatura sobre participación de las audiencias y de las formas de participación promovidas por las políticas europeas, estatales y autonómicas. A partir de los resultados obtenidos, se estudia el caso de “la noche de…” un programa de ETB 2. Resultados: Se comprueba que la atención creciente a la participación del público, tanto en la literatura europea y española como en la regulación existente, no tiene un reflejo proporcional en la realidad de la gestión de las televisiones públicas, en particular en las televisiones públicas autonómicas.
Referencias bibliográficas
- Alasuutari, P., (1999): Rethinking the media audience: the new agenda, London [etc.]: SAGE. Available at: http://cataleg.uab.cat/record=b1444170~S1*cat [Accessed March 31, 2015].
- Azurmendi, A., (2015): Un Espacio público por conquistar. La participación institucionalizada de las audiencias en las televisiones de proximidad españolas y europeas como indicador de transparencia para la gobernanza de los medios de comunicación, Derecom, 19, (aprobado para publicación Septiembre 2015) www.derecom.com
- Baldi, P. & Hasebrink, U., (2007): Broadcasters and citizens in Europe: trends in media accountability and viewer participation, Bristol: Intellect Books. Available here.
- Bardoel, J.O. & D’Haenens, L., (2004): Media responsibility and accountability: New conceptualizations and practices. Communications, 29(1), pp.5–25. Available here. [Accessed March 31, 2015].
- Bruun, H., (2014): Conceptualizations of the audience in political talk show production. European Journal of Communication, 29(1), pp.3–16. Available at: http://ejc.sagepub.com/content/29/1/3.abstract
- Carpentier, N., (2011): Media and participation: A site of ideological-democratic struggle, Bristol: Intellect Books. Available here. [Accessed February 26, 2015].
- Carpentier, N., (2009): Participation Is Not Enough The Conditions of Possibility of Mediated Participatory Practices. European Journal of Communication. Available at: http://ejc.sagepub.com/content/24/4/407.short [Accessed February 26, 2015].
- Carpentier, N., Dahlgren, P. & Pasquali, F., (2013):Waves of media democratization: A brief history of contemporary participatory practices in the media sphere. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 19(3), pp.287–294. Available at: http://con.sagepub.com/content/19/3/287.short [Accessed February 27, 2015].
- CdE, (2012a): Declaration of the Committee of Ministers on Public Service Media Governance (Adopted by the Committee of Ministers on 15 February 2012 at the 1134th meeting of the Ministers’ Deputies), Available here.
- CdE, (2012b): Recommendation CM/Rec(2012)1 of the Committee of Ministers to member States on public service media governance (Adopted by the Committee of Ministers on 15 February 2012 at the 1134th meeting of the Ministers’ Deputies)Available here. .
- Cebrián Herreros, M., (2004): La Información en televisión: obsesión mercantil y política, Barcelona: Gedisa. Available at: http://cataleg.uab.cat/record=b1624946~S1*cat [Accessed April 2, 2015].
- Collins, R., (2013): Accountability, citizenship and public media. In Routledge Handbook of Media Law. pp. 219–236. Available here. [Accessed March 2, 2015].
- Dahlgren, P., (1995): Television and the public sphere: citizenship, democracy, and the media, London: Sage. Available at: http://cataleg.uab.cat/record=b1358007~S1*cat [Accessed March 31, 2015].
- Van Dijck, J. & Poell, T., (2014): Making Public Television Social? Public Service Broadcasting and the Challenges of Social Media. Television & New Media, 16(2), pp.148–164. Available at: http://tvn.sagepub.com/content/16/2/148.abstract [Accessed March 2, 2015].
- Doyle, G., (2010):From Television to Multi-Platform: Less from More or More for Less? Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 16(4), pp.431–449. Available at: http://con.sagepub.com.are.uab.cat/content/16/4/431 [Accessed March 7, 2015].
- Enli, G., (2008): Redefining public service broadcasting multi-platform participation. Convergence: The International Journal of Research …, 15(1), pp.105–120. Available at: http://con.sagepub.com/content/14/1/105.short [Accessed February 26, 2015].
- Fengler, S., (2012): From media self-regulation to “crowd-criticism”: Media accountability in the digital age. Central European Journal of Communication, 2, pp.175–189. Available at: http://www.ceeol.com/aspx/getdocument.aspx?logid=5&id=4b2e35366f9c418a8dd616839a3cc922 [Accessed February 26, 2015].
- Fernández Alonso, I. & Fernández Viso, A., (2012): Internal pluralism in the governance of public service broadcasters in Spain and the role of social groups and professionals: the case of RTVE. Comunicación y sociedad = Communication & Society, 25(2), pp.203–230. Available at: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4462013 [Accessed March 7, 2015].
- Fernández, P.E., (2013): Las audiencias en la era digital: interacción y participación en un sistema convergente. Questión. Revista Especializada en Periodismo y Comunicación., 1(40), pp.68–82.
- Fiske, J. & Hartley, J., 1978. Reading television, London: Methuen. Available at: http://cataleg.uab.cat/record=b1038027~S1*cat [Accessed March 31, 2015].
- Franquet, R., Villa, M.I. & Bergillos, I., (2013): Public Service Broadcasting’s Participation in the Reconfiguration of Online News Content 1. Journal of Computer-Mediated Communication, 18(3), pp.378–397. Available at: http://doi.wiley.com/10.1111/jcc4.12014 [Accessed March 2, 2015].
- Freire, F.C. & Cepeda, A.M.L., (2011): La nueva gobernanza y la televisión pública en España. Revista Eptic Online, 13. Available at: http://www.seer.ufs.br/index.php/eptic/article/view/39.
- Fuente, (2014):La contracción de los espacios de participación ciudadana en el ámbito audiovisual: del nonato CEMA a la discutida CNMC. Derecom, (18), pp.64–75. Available at: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4799970 [Accessed March 7, 2015].
- García Avilés, J.A., (2011): Dimesions and typology of the activities of audience participation in public television. Ámbitos: Revista internacional de comunicación, (20), pp.175–198. Available at: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3801770 [Accessed March 3, 2015].
- García Avilés, J.A., (2012): Roles of audience participation in multiplatform television: From fans and consumers, to collaborators and activists. Participations. Journal of Audience & Reception Studies, 9(2), pp. 429–447. Available at: http://www.participations.org/Volume 9/Issue 2/24 Garcia-Aviles.pdf [Accessed March 2, 2015].
- Giglietto, F. & Selva, D., (2014): Second Screen and Participation: A Content Analysis on a Full Season Dataset of Tweets. Journal of Communication, 64(2), pp.260–277. Available at: http://doi.wiley.com/10.1111/jcom.12085 [Accessed January 13, 2015].
- Glowacki, M. & Jackson, L., (2014): Public media management for the twenty-first century: creativity, innovation, and interaction, New York, N.Y.: Routledge. Available at: http://cataleg.uab.cat/record=b1915262~S1*cat [Accessed March 3, 2015].
- Hasebrink, U., (2011):Giving the audience a voice: The role of research in making media regulation more responsive to the needs of the audience. Journal of Information Policy. Available here. [Accessed February 26, 2015].
- Heise, N. et al., (2014): Including the Audience. Journalism Studies, 15(4), pp.411–430. Available at: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1461670X.2013.831232#.VPR1-EJNnOR [Accessed March 2, 2015].
- Jackson, L., (2014): Participating Publics. Implications for Production Practices at the BBC. In Public Media Management for the Twenty-First Century Creativity, Innovation, and Interaction Edited by Michał Głowacki, Lizzie Jackson. Routledge, pp. 234–250.
- Jakubowicz, K., (2010): PSB 3.0: Reinventing European PSB. In Reinventing public service communication: …. pp. 9–22. Available here. [Accessed March 31, 2015].
- Kjus, Y., (2009): Everyone Needs Idols: Reality Television and Transformations in Media Structure, Production and Output. European Journal of Communication, 24(3), pp.287–304. Available at: http://ejc.sagepub.com/content/24/3/287.abstract [Accessed March 7, 2015].
- Krogh, T. von, (2012): Changing political attitudes towards media accountability in Sweden. Central European Journal of Communication, 2, pp.204–223. Available at: http://www.ceeol.com/aspx/getdocument.aspx?logid=5&id=0ae97895886f4b8ba243dfb2f5ac89aa [Accessed February 26, 2015].
- Leppik-Bork, T. (eds. E.T.F.S.L.E., (2010): Mapping Media Accountability – in Europe and Beyond, Cologne.
- McNair, B., Hibberd, M. & Schlesinger, P., (2002): Public Access Broadcasting and Democratic Participation in the Age of Mediated Politics. Journalism Studies, 3(3), pp.407–422. Available at: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14616700220145623#.VPRqtkJNnOQ [Accessed March 2, 2015].
- McQuail, D., (1992): Media performance: mass communication and the public interest, London [etc.]: Sage. Available at: http://cataleg.uab.cat/record=b1140483~S1*cat [Accessed March 31, 2015].
- Medina, M. & Ojer, T., (2011): La transformación de las televisiones públicas en servicios digitales en la BBC y RTVE. Comunicar, 18(36), pp.87–94.
- Monclús, B. et al., (2015): Listeners, Social Networks and the Construction of Talk Radio Information’s Discourse in the 2.0 Age. In T. Bonini & B. Monclús, eds. Londres: Routledge, pp. 91–115.
- Napoli, P., (2007): Public Interest Media Activism and Advocacy as a Social Movement: A Review of the Literature. McGannon Center Working Paper Series. Available at: http://fordham.bepress.com/mcgannon_working_papers/21 [Accessed March 31, 2015].
- PE, (2010): Resolución del Parlamento Europeo, de 25 de noviembre de 2010, sobre el servicio público de radiodifusión en la era digital: el futuro del sistema dual (2010/2028(INI)) Servicio público de radiodifusión en la era digital: el futuro del sistema dual, Available here.
- PE, (1996): Resolución, de 19 de septiembre de 1996, sobre la función de la televisión pública en una sociedad multimedia,
- Quintas-Froufe, N. & González-Neira, A., (2014):Audiencias activas: Participación de la audiencia social en la televisión. Comunicar, 43, pp.83–90.
- Sellas, T., (2012): La ràdio a les xarxes socials, Available at: http://www.cac.cat/pfw_files/cma/recerca/estudis_recerca/Radio_a_les_xarxes_socials_TSellas.pdf
- Sívori, L., (2010): Participation in Spanish PSB: personalized or socialized? In Londres: Ripe 2010, pp. 1–15.
- Syvertsen, T., (2004): Citizens, Audiences,Customers and Players: A Conceptual Discussion of the Relationship Between Broadcasters and Their Publics. European Journal of Cultural Studies, 7(3), pp.363–380. Available at: http://ecs.sagepub.com/content/7/3/363.abstract [Accessed March 31, 2015].
- Thorsen, E., (2013): Routinisation of Audience Participation: BBC News Online, Citizenship and Democratic Debate. In The Media, Political Participation and Empowerment. London: Routledge. Available here. [Accessed March 2, 2015].
- Vanhaeght, A.-S. & Donders, K., (2014): Moving beyond the borders of top-down broadcasting: An analysis of youngsters ’ participation in public service media projects , pp.95–101.