La parroquia de San Miguel de Sagra y San Gil de Madrid en el siglo XVI. Aportaciones documentales

  1. Cano de Gardoqui García, José Luis 1
  1. 1 Universidad de Valladolid Departamento de Historia del Arte
Journal:
Anales de historia del arte

ISSN: 0214-6452

Year of publication: 2015

Issue: 25

Pages: 151-161

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ANHA.2015.V25.50853 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anales de historia del arte

Sustainable development goals

Abstract

A number of unpublished documents relating to the former parish of San Miguel de Sagra and San Gil, located very close to the main entrance of the Alcazar of Madrid, and its subsequent demolition and relocation in 1548 with a new building on the southeast side of the Palace, gives insight into an urban project long matured and resulted in the formation of an open and regularized, emblematic and representative space, which was the square in front of the main entrance of the Palace.

Bibliographic References

  • M. MONTERO VALLEJO, “El entorno del Alcázar de Madrid durante la Baja Edad Media”, en La España Medieval, 7 (1985), pp. 1011-1026.
  • GERARD, V., De castillo a palacio. El Alcázar de Madrid en el siglo XVI, Bilbao, 1984, p. 122, ilustración nº 38,
  • MOLINA CAMPUZANO, M., Planos de Madrid de los siglos XVII y XVIII, Madrid, 1960, pp. 245-298.
  • LLAGUNO Y AMÍROLA, E., Noticias de los Arquitectos y arquitectura de España desde su Restauración, vol. II, Madrid, 1829, pp. 4 y 154-155.
  • MARTÍN GONZÁLEZ, J.J., “El Alcázar de Madrid en el siglo XVI”, en Archivo Español de Arte, tomo XXV (1962), pp. 1-19.
  • TOVAR, V., “Contribución a la obra de Juan Gómez de Mora”, en Anales del Instituto de Estudios Madrileños, núm. 15 (1978), pp. 59-72.
  • TOVAR, V., Arquitectura madrileña del siglo XVII. Datos para su estudio, Madrid, 1983, p. 253.
  • RIVERA BLANCO, J., Juan Bautista de Toledo y Felipe II (La implantación del clasicismo en España), Valladolid, 1984, pp. 197-198 y 252-254.
  • BARBEITO, J.M., El Alcázar de Madrid, Madrid, 1992, pp. 26-27.
  • LOPEZOSA APARICIO, C., “Madrid: hacia la preparación del escenario cortesano”, en Anales de Historia del Arte, vol. 23, núm Esp. II (2013), pp. 159-169.
  • ESTELLA, M., “Encargo a Gregorio Vigarny de la portada principal del antiguo Alcázar de Madrid”, en Archivo Español de Arte, núm. 209 (1980), pp.124-125.