Advertising, children, family and education
-
1
Universidad de Valladolid
info
ISSN: 1989-3469
Any de publicació: 2016
Títol de l'exemplar: Teens and Ads
Número: 1
Pàgines: 338-377
Tipus: Article
Altres publicacions en: Prisma Social: revista de investigación social
Resum
This paper tries to establish the relationship between Advertising and Children, considering advertising as a structuring element of social reality and a tool to show social change, paying particular attention to those experienced by the "traditional" family and conversion into new forms and styles of families. The study explores how new types of families still fulfill the same functions of childcare, from basic needs such as food, clothing and protection, to upper faculties like interpersonal relationships, emotional security, sense of belonging, recognition of a reference group and self-realisation as the goal of life process. Finally, an educational experience, using advertising as a teaching resource, took place in a public Primary Education School, with the aim of achieving a better teaching environment and acceptance of students coming from homes different to what is considered a “traditional” or “nuclear family”.
Referències bibliogràfiques
- A. Vilches. Publicidad y cultura. (2012) Ruta Nº 4 Revista Universitaria de Treballs Academics. Barcelona
- Ainsworth y Bell (1970), citados en Eysenck, M. (2003) Psychology For As Level, New York, Psychology Prees.
- Alonso García, J. (2002). Prácticas educativas familiares y autoconcepto. Estudio con niños y niñas de 3, 4 y 5 años. Universidad de Valladolid.
- Alvarado, M. C. y Martín Requero, M. I. (Coord.) (2006) Publicidad y Cultura. La publicidad como homologador cultural. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
- Aparici, R. (2005), “ Medios de Comunicación y Educación. Revista de Educación, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. núm. 338 (2005), pp. 85-99.
- Barudy, J. (2005), Familiaridad y competencias: el desafío de ser padres. En: Barudy, J. i Dantagnan, M. Los buenos tratos a la infancia. Parentalidad, apego y resiliencia. Gedisa. Barcelona.
- Bell, N.W., y Ezra F. V. (eds) (1968), A Modern Introduction to The Family, New York, Free Press.
- Bellingham, B. (1988), "The History of Childhood Since the Invention of Childhood: Some Issues in the Eighties," Journal of Family History, 13: 347-358.
- Brazelton, T. y Greenspan, S. (2005), Las necesidades básicas de la infancia. Biblioteca Infantil 11 Barcelona. Graó.
- Breé, J. (1995). “Los medios de comunicación como factor de socialización del consumidor”. En: Los niños, el consumo y el marketing. Barcelona: Paidós, Paidós Comunicación, Núm. 31, (pp. 133-151).
- Bumpass, L. (1990), "What's Happening to the Family? Interactions Between Demographic and Institutional Change," Demography, 27: 483-490.
- Cejas Martínez, M. y Grau Algueró, C. (2005) La formación, el concepto de competencia, un factor estratégico en las organizaciones. Editorial Grau Algueró. Barcelona.
- Cherlin, J. (1992), Marriage, Divorce, Remarriage, (Edición revisada y ampliada), Cambridge, Harvard University Press.
- Coale, y Watkins, C (eds) (1985), The Decline of Fertility in Europe: The Revised Proceedings of a Conference on the Princeton European Fertility Project, Princeton, N.J., Princeton, University Press.
- Coser, Rose L. (ed) (1964), New. The Family: Its Structure and Functions. New
- Diccionario de la lengua española. Real Academia Española, (1992), Editorial Espasa Calpe S/N. Madrid, p. 949.
- Flacks, R. (1971) Youth and Social Change, Chicago, Markham
- Furstenberg, F. (1982), "Conjugal Succession: Reentering Marriage after Divorce." en , Life Span Development and Behavior, vol. 4, editado por Paul B. Baltes y Orville Gilbert Brim, New York, Academic Press.
- González Martín, J.A. (1999) Teoría General de la Publicidad. Madrid. Fondo de Cultura Económica.
- Gilddens, A. (1991) Un mundo desbocado. Los efectos de la globalización en nuestros días, pp. 65 – 80. Taurus. Madrid
- Gillis, J. (1996), A World of Their Own Making: Myth, Ritual, and the Quest for Family Values. New York, Basic Books.
- Goode, J. (1963), New. World revolution and family PatternsYork, Free Press.
- Hareven, T. (1981) Family Time and Industrial Time: The relationship Between the Family and Work in a New England, Industrial Community, New York, Cambridge University Press.
- López, F. (1995) Necesidades de la Infancia y Protección Infantil. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales.
- López, F. y Otros (2006). Promoción del bienestar personal y social. Madrid: Pirámide.
- Martín Requero, M.I. (2008) “Necesidades permanentes en sociedades emergentes. La comunicación interpersonal en el contexto digital. En Pacheco, M. La publicidad en el contexto digital. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
- Modell, John, Frank F. Furstenberg Jr., y Theodore Hershberg (1976), "Social Change and Transitions to Adulthood in Historical. Perspective",Journal of Family History 1: 7-32
- Musitu, G, y Cava, M. J. (2001) La familia y la educación. Octaedro. Barcelona
- Oliva, A. y Palacios, J. (1993). Aula de Innovación Educativa. [Versión electrónica]. Revista Aula de Innovación Educativa 11.
- Palacios, J.; Rodrigo, M.J. (1998), “La familia como contexto de desarrollo humano”. En M. J. Rodrigo y J. Palacios, J. (Eds.), Familia y desarrollo humano. Alianza Editorial. Madrid.
- Parsons, T. (1951), The Social System, New York, The Free Press. Schneider, D. M. (1980), American Kinship: A Cultural Account, (2nd ed.) Chicago, University of Chicago Press.
- Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria
- Rey, J. (2006). “La publicidad como agente homogeneizador de culturas (ma non tropo)”. Comunicación nº4, Universidad de Sevilla, (pp.193-206).
- Rodrigo, M.J. y Triana, B. (1985). El concepto de infancia en nuestra sociedad: una investigación sobre teoría implícita de los padres. Infancia y Aprendizaje, 31-32, 165-172.
- Sierra F. (2005). La publicidad. La UNED, Universidad de Sevilla.En línea] http://www.uned.es/ntedu/espanol/master/primero/modulos/teoria-de-la-informacion-y-comunicacion-audiovisual/lecprof.htm [Consultada: 25/01/2012]
- Winch, R. (1963), The Modern Family (edición revisada), New York, Holt, Rinehart y Winston. http://www.bienestaryproteccioninfantil.es/imagenes/tablaContenidos03SubSec/necesidades_infantiles.pdf. [Last revised: 15/06/2015]