Reflexións sobre responsabilidade social empresarial, responsabilidade pública e a sustentabilidade medioambiental

  1. Inglada Galiana, Elena 1
  2. Sastre Centeno, José Manuel 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Revista galega de economía: Publicación Interdisciplinar da Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais

ISSN: 1132-2799

Year of publication: 2016

Volume: 25

Issue: 3

Pages: 5-16

Type: Article

DOI: 10.15304/RGE.25.3.3795 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista galega de economía: Publicación Interdisciplinar da Facultade de Ciencias Económicas e Empresariais

Abstract

The article discusses the problems posed by the promotion of sustainability through social responsibility and public accountability. Both adopt a citizen ethic linking with humanism, environmental protection and the economic development needed to provide the material elements that ensure a decent standard of living. The problem is that both terms of the equation need to be consistent to find a solution. Social and corporate social responsibility are two factors needed to establish dynamics and a sustainable social framework within a capitalist structure, which require citizens and companies to develop responsible consumer habits and responsible and sustainable investment strategies. The role of government is to ensure the enforcement measures necessary to maintain the balance. And the three factors, citizens, businesses and public authorities, to fight for a potential sustainability.

Bibliographic References

  • AA.VV. (2005): Responsabilidad social de las empresas. Foro de Expertos. Ministerio Trabajo y Asuntos sociales, Madrid.
  • Aldo Olcese, J. A. (2014): La responsabilidad social, motor del cambio empresarial. Una propuesta espanola para Europay America latina. McGraw Hill, Madrid.
  • Alvarez Civantos, O. y Carbonell, X. (2006): Mercado sostenible y responsabilidad social. Hacia la responsabilidad de los actores sociales. Comares, Granada.
  • Boff, L. (2013) La sostenibilidad. Que esy que no es. Sal Terrae, Madrid.
  • Bowen, H. R. (1953): Social responsibilities of the businessman. Harper, Nueva York.
  • Capriotti Peri, P. y Schulze Lepe, F. (2010): Responsabilidad social empresarial. EBS, Barcelona.
  • Comision Europea. (2001). Libro verde: fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. UE, Bruselas.
  • Correa, Juan G. (2007): Evolucion historica de los conceptos de responsabilidad social empresarial y balance social. Semestre Economico, Vol. 10, No. 20, 89-95.
  • Drucker, P. (1989): Las nuevas realidades. Edhasa, Barcelona.
  • Epstein, J. Marc. (2009). Sostenibilidad empresarial. ECOE, Barcelona.
  • Gil, A.M. y Barcellos, L. (2011): Los desafios para la sostenibilidad empresarial en el siglo XXI. Revista Galega de Economia, Vol. 20, No 2.
  • Jimenez Herrero, L. M. (2000) Desarrollo sostenible. Transicion hacia la coevolucion global. Piramide, Madrid.
  • Marrero, J. (1999): Teoriay Practica del bien comun. Ifedec, Caracas.
  • Moneva, J. M. (2005): Informacion sobre responsabilidad social corporativa: situacion y tendencias. Revista Asturiana de Economia. RAE, 43-67.
  • Moreno A.; Uriarte, L. M. y Topa, G. (2010): La responsabilidad social empresarial. Oportunidades estrategicas organizativasy de recursos humanos. Piramide, Madrid.
  • Navarro Garcia, F. (2008): Responsabilidad social corporativa: Teoria y Practica. ESIC, Madrid.
  • Quijano Valencia, O. (1998): Responsabilidad social: Un compromiso con la comprension historica y la superacion del traumatico presente. Universidad del Valle, Cali.
  • Regueiro Ferreira, R. (2013): Energias renovables y sostenibilidad: claves de acceso al bienestar?. Revista Galega de Economia, Vol. 22, No extraordinario, 265-264.