La comunicación en entornos simulados para el aprendizaje

  1. Byron Vaca Barahona 1
  2. José Cela Ranilla 2
  3. Eliana E. Gallardo-Echenique 3
  1. 1 Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
  2. 2 Universitat Rovira i Virgili
    info

    Universitat Rovira i Virgili

    Tarragona, España

    ROR https://ror.org/00g5sqv46

  3. 3 Universidad Continental
Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2016

Issue Title: Educación infantil (II)

Volume: 72

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE722102 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

The aim of this research is to describe how the virtual learning environments that integrate 3D simulations encourage communication, interaction and collaboration of students. This research uses a qualitative methodology based on the systematic observation. The results show that students - based on experience in 3D simulation environments - become active agents in the construction of their learning process. The 3D simulation environments with pedagogical mediation encourage communication and interaction of students in the context of the teaching sequence promoting the learning of students, and generating two types of communication: interaction between participant and object 3D; and interaction between participants that develops spontaneously and in larger quantities.

Funding information

La presente investigación se ha llevado a cabo en el marco del proyecto Simul@: Evaluación de un Entorno Tecnológico de Simulación para el Aprendizaje de Competencias Transversales en la Universidad, con referencia EDU2008-01479, del plan nacional de I+D+i del Ministerio de Educación y Ciencia del Gobierno de España

Funders

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