Financial-Economic Profile of Firms in the European Publishing Industry
- Ana Bedate Centeno 1
- José Angel Sanz Lara 1
- Mariano Durántez Vallejo 1
-
1
Universidad de Valladolid
info
ISSN: 1133-3197, 1697-5731
Año de publicación: 2017
Título del ejemplar: Predicción económica: métodos y herramientas
Volumen: 35
Número: 2
Páginas: 521-544
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Estudios de economía aplicada
Resumen
In the field of cultural industries, the publishing sector is one of the most important areas due to its huge turnover, the number of jobs it generates, and its contribution to GDP, amongst other factors. This sector has been the focus of numerous studies for many years, from a variety of standpoints such as: supply and demand, global markets, intellectual property rights, digital formats, and so on. The present study seeks to gain an understanding of this sector from the viewpoint of the financial situation of the firms involved, exploring such aspects as size, specialization, and financial economic profile. The goal is to gain further insights into the sector, describe it and to define a classification of firms that display similar financialeconomic features, by applying multivariate size-reduction techniques in order to pinpoint the key factors in their financial structure that will enable us to form homogeneous clusters of firms
Referencias bibliográficas
- AMADEUS [Database] (2016). Bruselas etc.: Bureau van Dijk Electronic Publishing.
- BAYÓN, R. (2012). El mercado alemán del sector editorial. Düsseldorf: Instituto Español de Comercio Exterior. Oficina Económica y Comercial del Consulado de España.
- BOOKNET CANADA (2013). “The Canadian Ebook Market Plateaus at 15%, Says New BookNet Canada Study”. 21 de mayo de 2013. Disponible en http://goo.gl/IiojMo [Último acceso: 3 de septiembre de 2016].
- BOOKSTATS (2013). “Publishing’s Most Comprehensive Annual Survey”. 15 de mayo de 2013. Disponible en http://goo.gl/MwTHVp [Último acceso: 3 de septiembre de 2016].
- CAMPOS, E. (2012). El libro en Reino Unido. Breve Panorámica 2012. Londres: Instituto Español de Comercio Exterior. Oficina Económica y Comercial de la Embajada de España.
- CARRANZA, M. (2012). El mercado del libro en Francia. París: Instituto Español de Comercio Exterior. Oficina Económica y Comercial de la Embajada de España.
- CLEE, N. (ed.) (2013). PA Statistics Yearbook 2012. London: Publishers Association.
- CONECTA (2013). “Hábitos de lectura y compra de libros en España 2012”. Enero 2013. Disponible en http:// http://goo.gl/09PECP [Último acceso: 3 de septiembre de 2016].
- DECRETO-LEI N.º 176/96, OF 21 SEPTEMBER 1996, INSTITUI O REGIME DO PREÇO FIXO DO LIVRO [Portugal]. Diário da república, 21 de septiembre de 1996, n. 220/96 Série I-A, pp. 3309-3313.
- DIRECTIVE 2006/112/EC, OF 28 NOVEMBER 2006, ON THE COMMON SYSTEM OF VALUE ADDED TAX [European Union]. Official Journal of the European Union L 347, 11 de diciembre de 2006, pp. 1-118.
- EUROPEAN COMMISSION (2013). “Special Eurobarometer 399. Cultural access and participation report”. Noviembre 2013. Disponible en http://goo.gl/AtRw7D [Último acceso: 3 de septiembre de 2016].
- FEDERATION OF EUROPEAN PUBLISHERS (2012). “European Book Publishing Statistics 2012”. Disponible en http://goo.gl/nCC9JD [Último acceso: 3 de septiembre de 2016].
- INTERNATIONAL PUBLISHERS ASSOCIATION (2013). “Annual Report 2012-2013”. Disponible en http://goo.gl/BU0hsU [Último acceso: 3 de septiembre de 2016].
- LACROIX, C. (2012). Chiffres clés: statistiques de la culture. (Édition 2012). Paris: La documentation française.
- LETURIA, I. (2013). El mercado del sector Editorial y Literario en Italia. Milán: Instituto Español de Comercio Exterior. Oficina Económica y Comercial de la Embajada de España.
- LEY 10/2007, OF 22 JUNE 2007, DE LA LECTURA, DEL LIBRO Y DE LAS BIBLIOTECAS [España]. Boletín Oficial del Estado, 23 de junio de 2007, n. 150, pp. 27140-27150.
- LOI N° 81-766, OF 10 AUGUST 1981, RELATIVE AU PRIX DU LIVRE [France]. Journal officiel de la République française, 11 de agosto de 1981, pp. 2198.
- OBSERVATORIO DE LA LECTURA Y EL LIBRO (2013). Boletín nº 15. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Secretaría de Estado de Cultura.
- PALMA, M.L.; MARTÍN, J.L.; JAÉN, M. (2009). “El mercado del libro en España 1989-2006. Un análisis económico”. Estudios de Economía Aplicada, 27(1), pp. 225-252.
- PRICEWATERHOUSECOOPERS S.L. (2013). “Global entertainment and media outlook 2013-2017”. Disponible en http://goo.gl/JN9Oya [Último acceso: 3 de septiembre de 2016].
- TERA CONSULTANTS (2010). “Building a Digital Economy: The Importance of Saving Jobs in the EU’s Creative Industries”. Disponible en http://goo.gl/vN8DXz [Último acceso: 3 de septiembre de 2016].
- VILLARROYA, A.; ESCARDÍBUL, J.O. (2010). “La demanda de libros y publicaciones periódicas en España”. Estudios de Economía Aplicada, 28(1), pp. 195-217.