El desencuentro entre ciencia y educaciónun problema científico-social
- Valero-Matas, Jesús Alberto 1
- Valero-Oteo, Irene 2
- Romay Coca, Juan 1
-
1
Universidad de Valladolid
info
-
2
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
info
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Lejona, España
ISSN: 2014-3575
Año de publicación: 2017
Volumen: 6
Número: 3
Páginas: 296-322
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: RISE
Resumen
This work aims to study the problems to increase technological production system, and the lack of science, technology, engineering and mathematics graduates face of the Western countries. There are many jobs for graduates in experimental sciences in labor market and even so, the Spanish young like in Western countries, prefer social science degrees. Given this fact, we analyze a number of reasons why young students not selected experimental studies of science, even if in the coming years, the main works in the strongest economies will be allocated to these degrees are analyzed. Finally, the paper concludes with some reflections how to act to improve the rates of students in science degrees
Referencias bibliográficas
- Adecco (2015) Informe Infoempleo Adecco. Oferta y demanda de empleo en España 2014. Madrid; Adecco.
- Alvarado Rodríguez, M-E. & Flores Camacho. F. (2010). Percepciones y supuestos sobre la enseñanza de la ciencia. Las concepciones de los investigadores universitarios. Perfiles Educativos, XXXII (128), 1026.
- American Association for the Advancement of Science. (1989). Science for all Americans: A Project 2061 report on literacy goals in science, mathematics, and technology. Washington, DC: American Association for the Advancement of Science.
- Appleton, K. ed. (2013). Elementary Science Teacher Education. New York: Routledge.
- Asghar, A. R., Ellington, R., Rice, E., Johnson, F., & Prime, G. M. (2012). Supporting STEM Education in Secondary Science Contexts. Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 6(2), 23-48. doi: 10.7771/1541-5015.1349
- Banco de España. (2014). Boletin Económico, 9/14. Madrid. Banco de España.
- Banco Mundial. (2016). Informe sobre el desarrollo mundial 2016. Banco Mundial: Washington DC.
- Banderly, B. L. (2010). Does the U.S. Produce Too Many Scientists? American Scientific, February, 22, 1-21.
- Beck, U. (2009). La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo XXI.
- Bøe, M. V. (2012). Science choices in Norwegian upper secondary school: What matters? Science Education, 96(1), 1-20.
- Brooker, CH. (2009). The real Global Warming Disaster. London: Continuum.
- Brookings Institution (2014) Still Searching: Job Vacancies and STEM Skills. Washington DC: Brookings Institution.
- CES. (2015). Informe la competitividad de la empresa española en el mercado interno: estructura productiva, importaciones y ciclo económico. Colección informes 01/2015. Madrid: CES.
- Chang, M. J., Cerna, J. Han, J., & Saenz. V. (2008). The contradictory roles of institutional status in retaining underrepresented students in biomedical and behavioral science majors, The Review of Higher Education, 31(4), 433-464.
- Chen, X., & Weko. T. (2009). Students who study Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) in postsecondary education. Washington DC: US Department of Education, NCES.
- Chung, C.J. Cartwright, C & Cole. M. (2014). Assessing the impact of an autonomous robotics competition for STEM education, Journal of STEM Education: Innovations and Research, 15, 24-34.
- Coll, R.K., & Earnes. C. (2008). Developing and understanding of Higer education science and enginnering learning communities, Research in Science and Technological education, 26 (3), 245-257. doi: 10.1080/02635140802276413
- Comisión Europea/EACEA/Eurydice. (2012). El desarrollo de las competencias clave en el contexto escolar en Europa: desafíos y oportunidades para la política en la materia. Informe de Eurydice. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
- Eccles. J.S., & Wigfield. A. (2002). Motivational Beliefs, Values and Goals. Annual Review Psychology, 52, 109-132. doi: 10.1146/annurev.psych.53.100901.135153
- Elias, C. (2008). La razón estrangulada, Barcelona, Debate.
- Ellington, R.M. (2006). Having their say: Eight high-achieving African American undergraduate mathematics majors discuss their success and persistence in mathematics. Unpublished doctoral dissertation, University of Maryland: College Park.
- European Union (2014) Eurostat. Science, Technology and Innovation. Bruselas: EU.
- Everis (2012) Factores influyentes en la elección de los estudios científicos, tecnológicos y matemáticos Visión de los estudiantes de 3º y 4º de ESO y Bachillerato. Madrid: Everis Group
- FECYT. (2014). VII Encuesta de percepción social de la ciencia. Madrid: FECYT.
- Fensham, P.J. (2004). Real World Contexts in PISA Science: Implications for ContextBased Science Education, Journal of Research in Science Teaching, 46(8), 884-896. doi: 10.1002/tea.20334
- Fundación Conocimiento y Desarrollo. (2014). Informe CYD 2014. Artículo en línea. Recuperado de: http://www.fundacioncyd.org/informecyd/informe-cyd-2014.
- Hidalgo, A., & León. G. (2006). La importancia del conocimiento científico y tecnológico en el proceso innovador, RIGIT, 38, 1-17.
- INE (2015a) Estadística de variaciones residenciales. Madrid: INE.
- INE (2015b) Encuesta sobre inserción laboral de titulados universitarios. Madrid: INE
- Izquierdo. M.J. Jimeno, F. & Lacuesta. A. (2015). Spain: from immigration to emigration? Documentos de Trabajo N. 1503. Madrid: Banco de España.
- Jeanpierre, B., & Hallett-Njuguna. R. (2014). Exploring the science attitudes of urban diverse gifted middle school students, Creative Education, 5(16), 1492-1496. doi: 10.4236/ce.2014.516166
- Kali, Y & Linn, C. (2008). Designing Effective Visualizations for Elementary School Science. The elementary school journal, 109 (2) 181-198
- Korpershock H., Kuyper. H. & Wert. G van der. (2015). Differences in students’ school motivation: A latent class modelling approach, Social Psychology of Education, 18,137-163. doi: 10.1007/s11218014-9274-6
- Long, D. (2013). Science Education in a Secular Age, Cultural Studies of Science Education, 8(1), 25-38. doi:10.1007/s11422-012-9434-y
- Lloyd, G.E.R. (2009). Disciplines in the Making. Cross-Cultural Perspectives on Elites, Learning, and Innovation. Oxford. Oxford University Press.
- MECD (2016). Datos y cifras del sistema universitario español. Curso 2015/2016. Madrid: Subdirección General de Documentación y Publicaciones.
- MECD (2015). Datos y cifras del sistema universitario español. Curso 2014/2015. Madrid: Subdirección General de Documentación y Publicaciones.
- Montoro Sánchez, M. A., & Mora Valentín. E.M, (2006). Hacia una gestión eficaz de las relaciones entre empresas y universidades, Universia Business Review, 010, 38-53.
- Murphy, C., & Beggs. J. (2003). Children’s perceptions of school science, School Science Review, 84(308), 1009-116.
- National Science Board (2003) Broadening Participation in Science and Engineering Research and Education. Virginia: National Science Foundation.
- National Science Foundation (2014) Science and Engineering Indicators 2014. Virginia: NSF.
- OCDE. (2012). Informe Pisa. Programa para la evaluación internacional de los alumnos. Madrid: MECD.
- Pérez de Landazábal, C. (coord.) (2012). La relevancia social de la educación científica. Madrid: UNED.
- Polino, C. (comp.) (2011). Los estudiantes y la ciencia: encuesta a jóvenes iberoamericanos, Buenos Aires: OEI
- Popper, K. R. (2000). En busca de un mundo mejor. Barcelona: Paidos.
- Porto Castro, A-M., & Mosteiro García. M-J, (2000). Los motivos de elección de estudios en alumnos y alumnas de universidad, Innovación educativa, 10, 121-132.
- Porter, A.L (et al.) (2006). Interdisciplinary research: meaning, metrics and nurture. Research Evaluation, 15, (3), 187195. doi.org/10.3152/147154406781775841
- Quaglatia, A.B. (2015). University Festival Promotes STEM Education, Journal of STEM education, 16(3), 20-23.
- Randstad (2015) Randstad Employer Branding: cuando la percepción puede convertirse en realidad. Madrid: Randstad
- Rocard, M. (coord.) (2007). Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. Bruselas: European Commision.
- Rodríguez Pomeda, J., & Casani Fernández de Navarrete. F. (2007). La transferencia de tecnología en España. diagnóstico y perspectivas, Economía industrial, 366, 15-22.
- Rundell, S. (2013), “STEM Education: Time for Integration”. Peer Review, 13, (3), 1-8
- Sanabria Landazabal, N. (2011). Investigación y desarrollo (I+D) en la productividad, Dimensión empresarial, 9, 55-63.
- Schwab, K. (ed) (2014). The Global Competitiveness Report 2014–2015. Geneve: World Economic Forum.
- Sjøberg. S., y C, Schreiner. (2010). The ROSE Project. An overview and key findings. Recuperado de: http://roseproject.no/network/countries/norway/eng/nor-SjobergSchreiner-overview-2010.pdf.
- Shiel. G., & Cartwright. F. (2015), Analyzing Data fromâ¨a National Assessment of Educational Achievement. Washington DC: World Bank.
- Strayhorn, T.S. (2010). The Role of Schools, Families, and Psychological Variables on Math Achievement of Black High School Students. The High School Journal, 93(4), 177-194.
- Suchman, E.L. (2014). Changing academic culture to improve undergraduate STEM education, Trends in Microbiology, 22, (12), 657-659.
- Svensmark, H., & Calder. N. (2007). The Chilling Stars: A New Theory of Climate Change. London: Icon Books.
- UNESCO (2014) UNESCO Science: for Peace and Sustainable Development. Paris: UNESCO
- Valero-Matas, J.A., Valero-Oteo, I., Coca, R. J., & Laurencio Leyva, A. (2016). Creatividad y educación para el siglo XXI desde una perspectiva sociológica. RIPS: Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 15(2). doi:10.15304/rips.15.2.3473
- Van Zee, E.H. (et al). (2005) Learning and teaching science as inquiry: A case study of elementary school teachers' investigations of light. Science Education, 89, 1007-1042. DOI.10.1002/sce.20084
- Vázquez–Alonso, Á., & Manassero–Mas. M-A. (2015). La elección de estudios superiores científico-técnicos: análisis de algunos factores determinantes en seis países, Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(2), 264-277.
- Vázquez–Alonso, Á., & Manassero–Mas. M-A. (2012). La selección de contenidos para enseñar naturaleza de la ciencia y tecnología (parte 1): Una revisión de las aportaciones de la investigación didáctica, Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 9(1), 2-31.
- Vázquez–Alonso, Á., & Manassero–Mas. M-A. (2008). El declive de las actitudes hacia la ciencia de los estudiantes: un indicador inquietante para la educación científica, Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(3), 274-292
- Vázquez–Alonso, Á., & Manassero–Mas. M-A. (2005). La ciencia escolar vista por los escolares, Bordón, 57(5), 717-736.
- Zembal-Saul, C. (2009). Learning to teach elementary school science as argument. Science Education, 93, (4) 687–719.
- Zuñiga, P. (2010). La necesidad de innovar: el camino hacia el progreso de América latina y el Caribe. Washington DC: Banco Interamericano de Desarrollo.