Dos recorridos diferentes para la implantación de las competencias en la universidadEspaña y EE. UU.

  1. SÁNCHEZ DOMENECH, Iluminada 1
  2. RUBIA AVI, Mariano 2
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca

ISSN: 0214-3402

Year of publication: 2016

Issue Title: Museísmo pedagógico

Issue: 22

Pages: 251-269

Type: Article

DOI: 10.14201/AULA201622251269 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Aula: Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca

Abstract

This document shows the different routes that have followed us and Spain in the implementation of competency model. We want to contribute to a better understanding of the concept of «competency» and to adopt a critical view of the approach which is accused of a reductionist view of education and of the person. We analyze the history of the concept and its development in the us. A comparative analysis of other relevant concepts through the Tuning documents reveals ambiguities and misunderstandings in the European. To obviate the behavioral basis and orientation to the accountability of the competence approach has led to omit an essential step in curriculum design: to start from measurable learning objectives. We questioning what «innovative» are the active learning methodologies and the structure of the Spanish University and its organizational culture as supportive environment for cross learnings.

Bibliographic References

  • ANECA (s. f.) Guía de Apoyo para la elaboración de la memoria de títulos oficiales universitarios (grado y máster). Recuperado el 15 de abril de 2015, de http://www.aneca.es/Progra- mas/verifica/Verificacion-de-Grado-y-Master/Protocolos-de-evaluacion-y-documentos-de-ayuda.
  • ANECA (2014/2015) Guía de apoyo para la redacción, puesta en práctica y evaluación de los resultados del aprendizaje. Recuperado el 20 de abril de 2015, de http://www.aneca.es/ Documentos-y-publicaciones/Otros-documentos-de-interes/Otras-guias-y-documentos-de-evaluacion.
  • Area, M. (2006) Hablemos más de métodos de enseñanza y menos de máquinas digitales: los proyectos de trabajo a través de la www. Cooperació Educativa (MCEP), 79, Monográfico «La investigación escolar salta a la Red», 26-32.
  • Association of American Colleges & Universities (aac&u, 2016) Recuperado el 4 de abril de 2016, de http://www.aacu.org/leap/what-is-a-liberal-education.
  • Bloom, B. S. (ed.); Engelhart, M. D.; Furst, E. J.; Hill, W. H. y Krathwohl, D. R. (1956) Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook 1: Cognitive domain. New York: David McKay.
  • Boyatzis, R. E. (1982) The competent manager: A model for effective performance. Nueva York: John Wiley & Sons.
  • Boyatzis, R. E. (2008) Competencies in the 21st century. Journal of Management Development, 27 (1), 5-12 Doi: 10.1108/02621710810840730.
  • Boyatzis, R. E.; Goleman, D. y Rhee, K. (2000) Clustering competence in emotional intelligence: Insights from the emotional competence inventory (ECI). En R. Bar-On y J. D. A. Parker (eds.), Handbook of Emotional Intelligence (pp. 343-362). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Brown, P.; Lauder, H. y Ashton, D. (2011) The Global Auction: The Broken Promises of Education, Jobs and Income. Oxford: Oxford University Press.
  • Bruner, J. S. (1960) The Process of Education. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
  • Bruner, J. S. (1961) The act of discovery. Harvard Education Review, 31, 21-32.
  • Bruner, J. S. (1966) Toward a Theory of Instruction (pp. 125-127). Cambridge, ma: Harvard University Press.
  • CAEL (2012) Competency-Based Degree Programs in the U.S. Postsecondary Credentials for Measurable Student Learning and Performance. Recuperado el 15 de abril de 2015, de http:// www.cael.org/pdfs/2012_competencybasedprograms.
  • Cagne, R. M. (1965) The conditions of learning. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Delgado, A. M.; Borge, R.; García, J.; Oliver, R. y Salomón, L. (2005) Competencias y diseño de la evaluación continua y final en el Espacio Europeo de Educación Superior. Programa de Estudios y Análisis n.º Ref.: ea2005-0054. Dirección General de Universidades. Ministerio de Educación y Ciencia (España).
  • Dewey, J. (1897) My Pedagogic Creed. The School Journal, liv (3), 77-80.
  • Dewey, J. (1909) Moral principles in Education. Houghton Mifflin Company. The Riverside Press Cambridge.
  • Dewey, J. (1938) Experience and Education. New York: Macmillan.
  • Díaz Barriga, A. (2009) Diseño curricular por competencias. Apertura de temas que significan un regreso a los viejos problemas de la educación. Ponencia presentada en el X Congreso Nacional de Investigación Educativa Veracruz. Veracruz, 21 al 25 de septiembre de 2009.
  • Flanagan, J. C. (1954) The critical incident technique. Psychological bulletin, 51 (4), 327-358. Doi: https://doi.org/10.1037/h0061470
  • Goleman, D. (1998) La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
  • González, J. M.; Arquero, J. L. y Hassall, T. (2014) Consolidacion de la formación por competencias en la universidad espanola: Estudio de un caso. Educacion XXI, 17 (2), 145-168. Doi: 10.5944/educxx1.17.2.11483.
  • Hager, P. (2006) Some conceptual questions about the tuning project. Prospero 12, (1), 31-38.
  • Hodge, S. (2007) The origins of competency-based training. Australian Journal of Adult Learning, 47 (2), 179-209.
  • Hyland, T. (2006) Swimming against the tide: reductionist behaviourism in the harmonization of European higher education systems. Education: Journal Articles. Paper 9.
  • IEBC (2012) Tuning American Higher Education: The Process. Recuperado el 25 de abril de 2014, de www.iebcnow.org.
  • Knowles, M. S. (1980) The modern practice of adult education: From pedagogy to andragogy. Englewoods Cliff, NJ: Cambridge Adult Education.
  • Krathwohl, D. R. (2002) A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory into practice, 41 (4), 212-218.
  • Le, C.; Wolfe, R. y Steinberg, A. (2014) The Past and the Promise: Today’s Competency Education Movement. Students at the Center: Competency Education Research Series. Boston, MA: Jobs for the Future.
  • López, J. I. (2011) Un giro copernicano en la enseñanza universitaria: formación por competencias. Revista de Educación, 356, septiembre-diciembre 2011, 279-301. Doi: 10-4438/1988-592XRE-2010-356-040.
  • McClelland, D. C. (1973) Testing for competence rather than intelligence. American Psychologist, 28 (1), 1-14. Doi: https://doi.org/10.1037/h0034092
  • Morrison, P. (1979) Guidelines for the organization and administration of competency-based vocational business education programs for adults. Department of Education Commonwealth of Pennsylvania. ERIC: 177310.
  • Nussbaum, M. (2010) Sin Fines de Lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Madrid: Katz.
  • Solà Gussiner, P. (2009) ¿Cómo debiera ser la educación superior de adultos? [Recetas para conjurar el virus reduccionista/utilitario que nos llega en forma de teoría de las competencias profesionales]. En P. L. Moreno Martínez y C. Navarro García (coords.) Perspectivas históricas de la educación de personas adultas. Efora, vol. 3, n.º 1. Universidad de Salamanca. Fecha de consulta: 26/04/2015.
  • Tuning Educational Structures in Europe (2006) La contribución de las universidades al proceso de Bolonia. Una introducción. Recuperado el 15 de abril de 2015, de http://www. deusto-publicaciones.es/deusto/pdfs/tuning/tuning12.pdf.
  • UNESCO (1996) La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Delors, J. (pres.); Al Mufti, I.; Amagi, I.; R. Fay Chung; Geremek, B.; Gorham, W.; Kornhauser, A.; Manley, M.; Padrón, M.; Savané, M. A.; Singh, K.; Stavenhagen, R.; Won, M. y Nanzhao, Z. Madrid: Santillana.
  • Wagenaar, R. (2014) Competences and learning outcomes: a panacea for understanding the (new) role of Higher Education? Competence-based learning: a global perspective. Volume 1, Issue No. 2 May. Tuning Journal for Higher Education.