(Re)presentación del profesorado de Educación Física en el cine

  1. José-Ignacio Barbero-González 1
  2. Hugo Rodríguez-Campazas 1
  1. 1 Universidad de Valladolid, España
Journal:
Cultura, ciencia y deporte

ISSN: 1696-5043

Year of publication: 2017

Volume: 12

Issue: 36

Pages: 161-171

Type: Article

DOI: 10.12800/CCD.V12I36.945 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cultura, ciencia y deporte

Abstract

Aim: To analyze the (re)presentation of PE teachers in the movies. Taking into account McCullick, Belcher, Hardin & Hardin’s work (2003), based on 18 films produced in the USA between 1990-2000, the sample is broadened (contexts, countries, movie’s features) and conclusions are compared. Method: Content analysis reproducing to a great extent the process followed by the mentioned study. Conclusions: One big agreement and many discrepancies with the reference article. The agreement refers to the confusing contexts, idiosyncrasies and identities of PE teachers and coaches so the differences between those figures are indecipherable. Discrepancies revolve around: i) PE teachers’ lack of pedagogical ability in comparison with others; ii) the idea that PE teachers, by action or omission, humiliate and bully their pupils: although such characterization is sometimes evident, that’s not always the case and, furthermore, PE teachers seem to be as incompetent and insensitive in dealing with bullying as those of other subjects; and iii) about the general characterization of female PE teachers as “butch lesbians”, and their male counterparts as “hormone-raging heterosexuals” and ill-educated “buffoons”.

Bibliographic References

  • Altheide, D.L. (1987). Ethnographic content analysis. Qualitative Sociology, 10(1), 65-77.
  • Bach, J., & Jolly, J.L. (2011). Chalking the profession. Unintended lessons about Teaching. Journal of Curriculum Theorizing, 27(1), 87-98.
  • Barbero, J.I. (1996). Cultura profesional y currículum (oculto) en EF. Reflexiones sobre las (im)posibilidades del cambio. Revista de Educación, 311, 13-49.
  • Barbero, J.I. (2003). La educación física y el deporte como dispositivos normalizadores de la heterosexualidad. En O. Guasch y O. Viñuales (eds.). Sexualidades: diversidad y control social (pp. 355-377). Barcelona: Bellaterra.
  • Barbero, J.I. (2005). La escolarización del cuerpo: reflexiones en torno a la levedad de los valores del capital “cuerpo” en EF, Revista Iberoamericana de Educación, 39, 25-52.
  • Barbero, J.I. (2011). Ficciones en torno al deporte en tiempos de crisis. Cultura, Ciencia y Deporte, 6(16), 65-71.
  • Barbero, J.I., & Rodríguez, H. (2010). Significados y funciones del deporte en la vida “colegial”. Análisis de tres películas de cine mudo. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 12(1), 49-74.
  • Barbero, J.I., & Rodríguez, H. (2012). El deporte a principios del siglo XX: su (re)presentación en películas de distintas épocas. Cultura y Educación, 24(3), 305-318.
  • Barbero, J.I., & Rodríguez, H. (2013). The near future in “rollerball” dystopian movie: fictional generative themes to stimulate sociological imagination within Physical Education and sports studies. Movimento, 19(3), 79-101.
  • Bardin, L. (2002). Análisis de contenido. Madrid: Akal.
  • Barnett, L. (2013). A teacher’s view on Big School, The Guardian. Tomado el 29-2-16: http://www.theguardian.com/culture/2013/sep/ 08/teacher-view-big-school
  • Beyerbach, B. (2005). The social foundations classroom. Themes in Sixty Years of Teachers in Film: Fast Times, Dangerous Minds, Stand on Me. Educational Studies: A Journal of the American Educational Studies Association, 37(3), 267-285. doi: 10.1207/s15326993es3703_5.
  • Blumer, H. (1933). Movies and conduct, NY-USA: The Macmillan Company. Bores, N.J., & Díaz, B. (1993). La deportivización de la EF en el currículo oficial de la Reforma. Perspectivas de la Actividad Física y el Deporte, 14, pp. 18-20.
  • Bores, N.J., & Díaz, B. (1999). De la anunciada e inevitable deportivización del currículum real de la EF. En P. Sáenz-López, J. Tierra, & M. Díaz, (Coords). Actas XVII Congreso Nacional de EF, vol. I, (pp. 172189). Huelva: IAD.
  • Bracht, V., & Caparroz, F. (2009). El deporte como contenido de la EF escolar: la perspectiva crítica de la educación física brasileña. En L. Martínez & R. Gómez (Coords.). La EF y el deporte en la edad escolar. El giro reflexivo en la enseñanza (pp.53-89). Buenos Aires: Miño y Dávila.
  • Breault, R. (2009). The celluloid teacher. The Educational Forum, 73(4), 306-317. doi: 10.1080/00131720903166820.
  • Bulger, S.M., & Housner, L.D. (2009). Relocating From Easy Street: Strategies for Moving Physical Education Forward. Quest, 61(4), 442-469. doi:10.1080/00336297.2009.10483625.
  • Cabrera, J. (2008). Cine: 100 años de filosofía. Barcelona: Gedisa.
  • Cagigal, J.Mª. (1986). En torno a la educación por el movimiento. Apunte antropofilosófico, Apunts. Educación física y deportes (Dossier), 6, 3-8.
  • Castellano, U. DeAngelis, J., & Clark-Ibañez, M. (2008). Cultivating a sociological perspective using nontraditional texts. Teaching Sociology, 36, 240-253. doi: 10.1177/0092055X0803600304.
  • Clarke, G. (2006). Sexuality and physical education. En Kirk, D., McDonald, D. & O’Sullivan, M. (eds.) Handbook for Research in Physical Education (pp. 723-739). London: Sage.
  • Crisorio, R., & Bracht, V. (Coord.) (2003). La Educación Física en Argentina y Brasil. Identidad, desafíos y perspectivas. La Plata: Al Margen.
  • Dalton. M.M. (2010). The Hollywood Curriculum: Teachers in the Movies, New York: Peter Lang Pub.
  • Denzin, N.K. (1989). Reading Tender Mercies: Two Interpretations. The Sociological Quarterly, 30(1), 37–57.
  • Denzin, N.K. (2004) Reading film: using films and videos as empirical social science material. En U. Flick, E.V. Kardoff, & I. Steinke (Eds). A Companion to Qualitative Research (pp. 237-242). London: Sage.
  • Devís, J., Fuentes, J, & Sparkes, A.C. (2005). ¿Qué permanece oculto del currículum oculto? Las identidades de género y de sexualidad en la EF. Revista Iberoamericana de Educación, 39, 73-90
  • Duncan Ch.A., Nolan, J., & Wood, R. (2002). See you in the movies. We hope not! The Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 73(8), 38-44.
  • Ely, M., Vinz, R., Downing, M., & Anzul, M. (1997). On Writing Qualitative Research: Living by Words, London: Falmer.
  • Ellsmore, S. (2005). Carry On Teachers! Representations of the Teaching Profession in Screen Culture, Stokes on Trent: Trentham Books
  • Espelt, R. (2001). Jonás cumplió los 25. La educación formal en el cine de ficción 1975-2000. Barcelona: Laertes.
  • Esteve, J.M., & Francchia, F.B.A. (1984). L’image des enseignants dans les moyens de communication de masse. European Journal of Teacher Education, 7(2), 203-209
  • Evans, J., & Davies, B. (1986). Sociology, schooling and Physical Education. En J. Evans, Physical education, sport and schooling. Studies in the sociology of physical education (pp. 11-37). London: Falmer.
  • Farhi, A. (1999). Hollywood goes to school. Recognizing the superteacher myth in films. The Clearing House 72(3), 157-159.
  • Ferro, M. (1995). Historia Contemporánea y Cine, Barcelona: Ariel.
  • Foucault, M. (1988). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. México: Siglo XXI.
  • Galak, E. (2009). El oficio del maestro de gimnasia. Una mirada de las prácticas gimnásticas a través de los Simpson. Ágora para la EF y el Deporte, 11, 63-78.
  • García, A. (2001). Información, ficción y pedagogía en el fútbol televisado. Comunicar, 17, 57-63.
  • García, L. (2010). Sociedad y cine. In B. Rivaya, & L. Zapatero (Ed.) Los saberes y el cine (pp. 377-410). Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Giroux, H. A. (2003). Cine y entretenimiento. Elementos para una crítica política del cine. Barcelona: Paidós.
  • Giroux, H. A. (2011). Breaking into the Movies: public pedagogy and the politics of film. Policy Futures in Education, 9(6), 686-695.
  • Gispert, E. (1998). François Truffaut, un cineasta doblemente comprometido con la educación. Secuencias, Revista de Historia del cine, 8, 51-60.
  • Hargreaves, J. (1990). Mirando a las imágenes: Deporte y cuerpo deportivo sexualizado. Perspectivas de la actividad física y el deporte, 5, 2-5.
  • Kelly, S., & Caughlan, S. (2011). The Hollywood teachers’ perspective on authority. Pedagogies: An International Journal, 6(1), 46-65. doi: 10.1080/1554480X.2011.532086.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis. An introduction to its methodology. Thousand Oaks: Sage.
  • Lensky, H. (1991). Poder y juego: Problemática de género y sexualidad en el deporte y la actividad física. Perspectivas de la actividad física y el deporte, 8, 9-13.
  • Lindner, K. (2009). Fighting for Subjectivity: Articulations of Physicality in Girlfight. Journal of International Women’s Studies, 10(3), 4-17.
  • Loscertales, F. (1999). Estereotipos y valores de los profesores en el cine. Comunicar, 12, 37-45.
  • Loscertales, F., & Núñez, T. (2001). Violencia en las aulas. El cine como espejo social. Barcelona: Octaedro.
  • Marañón, C. (2005). Fútbol y cine. El balompié en la gran pantalla, Madrid: 81/2 libros de cine.
  • Marín, J. (2004). Valores educativos del deporte en el cine. Comunicar, 23, 109-113.
  • Martínez, E., & Peralta, I. (1996). La educación para el consumo crítico de la televisión en familia. Comunicar, 7, 60-68.
  • McCullick, B., Belcher, D., Hardin, B., & Hardin, M. (2003). Butches, Bullies and Buffoons: Images of Physical Education Teachers in the Movies. Sport, Education and Society, 8(1), 3–16.
  • McIntosh, P. (1979). Physical Education in England since 1800, Londres: Bell & Hyman.
  • Morin, E. (1977). Le cinéma ou l’homme imaginaire. Paris: Minuit.
  • Neuendorf, K. A. (2002). The Content Analysis Guidebook. Thousand Oaks, California: Sage.
  • Pastor, J.L. (2007). Fundamentación epistemológica e identidad de la EF. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 11(2), 2-17. Tomado el 1-3-2016: http://www.ugr.es/~recfpro/rev 112ART2.pdf.
  • Pearson, D.W., Curtis, R.L., Haney, C.A., & Zhang, J.J. (2003). Sport Films: Social Dimensions Over Time, 1930-1995, Journal of Sport and Social Issues, 27(2), 145-161. doi: 10.1177/0193732503251699.
  • Pedraz, M.V. (2007) El cuerpo sin escuela: proyecto de supresión de la EF escolar y qué hacer con su detritus. Ágora para la EF y el Deporte, 4-5, 57-90.
  • Pérez-López, I.J. (2013). La educación física en las series de televisión españolas: ¿ficción o realidad? Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 13(50), pp. 199-216.
  • Piedra, J., Rodríguez, A.R., Ríes, F., & Ramírez, G. (2013). Homofobia, heterosexismo y EF: percepciones del alumnado. Profesorado, 17(1), 325-338).
  • Poulton, E., & Roderick, M. (2008). Introducing sport in films, Sport in Society, 11(2/3), 107-116. doi: 10.1080/17430430701823349.
  • Prendergast, Ch. (1986). Cinema Sociology: Cultivating the Sociological Imagination through Popular Film. Teaching Sociology, 14, 243-248
  • Richardson, L. (2000). Writing: A Method of Inquiry. En N. K. Denzin, & Y.S. Lincoln (Ed), (2000). Handbook of qualitative research (2ª ed.), (pp. 923-948). Thousand Oaks-CA: Sage.
  • Shield, M. (2001). Cinema and the city in history and theory. En M. Shield & T. Fitzmaurice (Eds.), Cinema and the city: film and urban societies in a global context (pp. 1-18). Oxford: Blackwell.
  • Shohat, E., & Stam, R. (2002). Multiculturalismo, cine y medios de comunicación. Crítica al pensamiento eurocéntrico. Barcelona: Paidós.
  • Sparkes, A.C. (1989). Culture and ideology in Physical Education. En T. Templin & P. Schempp (eds.). Socialization into Physical Education: Learning to Teach (pp. 315-338). Indianapolis: Benchmark. doi: 10.1080/17430430701823349
  • Sparkes, A.C. (1993). Experimentando una triple marginación en EF. Perspectivas de la actividad física y el deporte, 13, 2-7.
  • Sparkes, A.C., Brown, D.H.K., & Partington, E. (2010) The “Jock Body” and the Social Construction of Space: The Performance and Positioning of Cultural Identity. Space and Culture, (13)3, 337-347.
  • Suthernland, J.A., & Feltey, K.M. (2010). Cinematic Sociology: Social Life in Film, Thousand Oaks-CA: Pine Forge Press.
  • Táboas, Mª.I., & Rey, A. (2010). La deportivización del currículum de EF en las imágenes de los libros de texto de la ESO. Kronos: revista científica de actividad física y deporte, VIII(16), 71-74.
  • Taboas, Mª.I., & Rey, A. (2011) Las imágenes en los libros de texto de EF de la ESO: modelos corporales y actividad física. Revista de Educación, 354, 293-322.
  • Taborda, M.A. (2008). El deporte como contenido privilegiado de las clases de EF en los años de la dictadura militar en Brasil (1971-1984): ¿qué tienen para decirnos los profesores escolares? En P. Scharagrodsky (Comp.). Gobernar es ejercitar. Fragmentos históricos de la EF en Iberoamérica (pp. 155-167). Buenos Aires: Prometeo.
  • Torrebadella, X. (2012). El deporte contra la EF. Un siglo de discusión pedagógica y doctrinal en la educación contemporánea. Movimiento Humano, 4, 73-98.
  • Vaca, M. (1996). ¿Qué enseñar que merezca la pena en el área de educación física durante la educación primaria? Revista de Educación, 311, 135-156
  • Vázquez, B. (1989). La EF en la educación básica. Madrid: Gymnos.
  • Vázquez, B. (2001). Los valores corporales y la EF: Hacia una reconceptualización de la EF. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 1, 7-17.
  • Villada, P., & Vizuete, M. (2002). Los Fundamentos Teóricos-Didácticos de la Educación Física. Madrid: MECyD.
  • Wölfflin, H. (1950). Principles of Art History: The Problem of the Development of Style in Later Art, NY-USA: Dover. Tomado de https://archive. org/details/princarth00wlff el 1-3-2016:
  • Woods S.E. (1992). Describing the experience of lesbian Physical Educator: a phenomenological study. En A.C. Sparkes (ed.), Research in Physical Education and Sport: Exploring Alternative Visions (pp. 90-117). London: Falmer.
  • Woods S.E., & Harbeck K.M. (1992). Living in two worlds: the identity management strategies used by lesbian physical educators. Journal of Homosexuality, 22(3-4), 141-166. doi: 10.1300/J082v22n03_06
  • Zaplana, A. (2005). Profesores en el cine. Badajoz: Diputación provincial.