Inmigración, deporte y escuela. Revisión del estado de la cuestión

  1. Bastian Carter-Thuillier 1
  2. Víctor Manuel López Pastor 2
  3. Francisco Gallardo Fuentes 3
  1. 1 Universidad Católica de Temuco, Chile
  2. 2 Universidad de Valladolid, España
  3. 3 Universidad de Los Lagos, Chile
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2017

Issue Title: Análisis del rendimiento deportivo

Issue: 32

Pages: 19-24

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

This paper aims to analyze and explain the relationship between immigration, sport and school, examining the educational possibilities offered by the convergence of these three elements from the formal educational setting. It develops a discussion based on different theoretical background. The review has been carried out in different databases and sources of international indexing: WOS, SCOPUS, ERIC, SCIELO, DIALNET, REDALYC, SPORTDISCUS and GOOGLE SCHOLAR, also specialized books in the field. The review indicates the existence of different theoretical approaches related to immigration, sport and social interaction, especially in relation to immigration and social integration in school. Furthermore, this research describes the advantages and disadvantages, found in the literature, on sports practices as tools for social integration and inclusion, as well as for educational development. In the relationship between educational sport and immigration is precisely where we find the greatest amount of theoretical background and useful lessons. In the conclusions some final remarks on the topic investigated are given, as well as practical implications associated with intervention processes and possible future studies.

Bibliographic References

  • Aguado, T. (2011). El enfoque intercultural en la búsqueda de buenas prácticas escolares. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 5(2), 23-42.
  • Allen, J., Drane, D., Byon, K., & Richard, M. (2010). Sport as a vehicle for socialization and maintenance of cultural identity: International students attending American universities. Sport Management Review, 13(4), 421-434.
  • Alonso, X., Pajares, M., & Recolons, L. (2015). Inmigración y crisis en España. Barcelona, España: Migra Studium.
  • Apple, M. (2014). Immigration, social realities and the complex politics of education. Race ethnicity and education, 17 (2), 291-298.
  • BantulaÌ, J. (2002). Juegos motores multiculturales. En T. Lleixà (Ed.), Multiculturalismo y Educación Física (pp. 151-186). Barcelona, España: Paidotribo.
  • Bantulà. J., & Mora, J. (2007). Juegos multiculturales: 225 juegos tradicionales para un mundo global. Barcelona, España: Paidotribo.
  • Barker, D., Barker-Ruchti, N., Gerber, M., Gerlach, E., Sattler, S., Bergman, M., & Púhse U. (2013). Swiss youths, migration and integrative sport: A criticalconstructive reading of popular discourse. Europe Journal for Sport and Society, 10(2), 143-160.
  • Besalú, X. (2002). Diversidad cultural y educación. Madrid, España: Síntesis.
  • Blázquez, D. (2010). A modo de introducción. En D. Blázquez (Ed.), La iniciación deportiva y el deporte escolar (pp. 20-46). Barcelona, España: INDE.
  • Bürkner, H. (2011). Intersectionality: How Gender Studies Might Inspire the Analysis of Social Inequality among Migrants. Population, space and place, 18 (2), 181-195.
  • Camino, X., Maza, G., & Puig, N. (2008). Redes sociales y deporte en los espacios públicos de Barcelona, Apunts. Educación Física y deportes, 91, 12-28.
  • Campoy, T. (2006). Técnicas cualitativas para la educación intercultural. En A. Pantoja & T. Campoy (Eds.), Programas de intervención en educación intercultural (pp.51-65). Granada, España: Editorial Universitario.
  • Castejón, J. (2015). La investigación en iniciación deportiva válida para el profesorado de educación física en ejercicio. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 28, 263-269.
  • Chacón, L. (1997). Segregación sectorial de los inmigrantes en el mercado de trabajo en España. Cuadernos de relaciones laborales, 10, 49-73.
  • Cherng, H., Turney, K., & Kao, G. (2014). Less Socially Engaged? Participation in Friendship and Extracurricular Activities among Racial/Ethnic Minority and Immigrant Adolescents. Teachers College Record, 116 (3).
  • Contreras, O. (2002). Perspectiva intercultural de la Educación Física. En T. Lleixà (Ed.), Multiculturalismo y Educación Física (pp. 9-45). Barcelona, España: Paidotribo.
  • Contreras, O., Pastor, J., & González, S. (2008). La influencia de los deportistas de eìlite en las actitudes y estereotipos racistas. Tandem, 28, 27-38.
  • Córdoba, C. (2015). La aventura de aprender: Relato autobiográfico del viaje a Ítaca de un docente reflexivo. Retos de la Actividad Física y el Deporte,28, 285-290.
  • Crum, B. (2017). How to win the battle for survival as a school subject? Reflections on justification, objectives, methods and organization of PE in schools of the 21st century. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 31, 238 -244.
  • Cuevas, R., Fernández, J., & Pastor, J. (2009). Educación Física y Educación Intercultural: análisis y propuestas. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 24. Recuperado de http://www.uclm.es/ab/educacion/ensayos/ensayos24/pdf/24_2.pdf
  • Díaz, A. (2009). El deporte una solución a la multiculturalidad. Revista Iberoamericana de Educación, 50(3). Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/ 2998Diaz.pdf
  • Dietz, G. (2012). Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación: una aproximación antropológica. Ciudad de México: EFE.
  • Domenech, E. (2010). Etnicidad e inmigración. ¿Hacia nuevos modos de integración en el espacio escolar? Astrolabio, 1(1). Recuperado de https:// revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/154
  • Domínguez, S., Jiménez, P., & Durán, L. (2011). La práctica deportiva como elemento aculturación de la población inmigrante en las sociedades de acogida. Cronos, 10(2), 63-71.
  • Entzinger, H., & Biezeveld, R. (2003). Benchmarking in Immigrant Integration. Rotterdam, Holanda: European Research Centre on Migration and Ethnic Relations.
  • Essomba, M. (2004). El ocio y las actividades físicas y deportivas: hacia una convivencia intercultural. En T. Lleixà & S. Soler (Eds.), Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: ¿Integración o Segregación? (pp. 2742). Barcelona, España: Horsori.
  • Essomba, M. (2014). Inmigración, sociedad y educación en la UE. Hacia una política educativa de plena inclusión. Cultura y Educación, 24(2), 137-148.
  • Farris, P. (2015). Elementary and middle school social studies: an interdisciplinary, multicultural approach. Illinois, Estados Unidos: Waveland.
  • Fernández, J., Ries, F., Huete, M., & García, J. (2013). Análisis de la bibliografía existente sobre inmigrante, actividad física. Deporte e integración en lengua inglesa. Movimento, 19(1), 183-202.
  • Fernández, M.; González, M.; Toja, B.; Carreiro, F. (2017). Valoración de la escuela y la Educación Física y su relación con la práctica de actividad física de los escolares. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 31, 312 -315.
  • Fernández-Rio, F. J. y Méndez, A. (2016). El Aprendizaje Cooperativo: Modelo Pedagógico para Educación Física. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 29, 201-206.
  • Flecha, R. (2001). Racismo moderno y postmoderno en Europa: enfoque dialógico y pedagogías antirracistas. Reis, 94, 79-103.
  • Flecha, R., & Puigvert, L. (2002). Multiculturalismo y Educación. En T. Lleixà (Ed.), Multiculturalismo y Educación Física (pp. 9-45). Barcelona, España: Paidotribo.
  • Flecha, R., & Puigvert, L. (2011). Contra el racismo. Acciones e investigaciones sociales, 11, 135-164.
  • Flores, G., Prat, M., & Soler, S. (2015). La intervención pedagógica del profesorado de educación física en un contexto multicultural: prácticas, reflexiones y orientaciones. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 28, 248-255.
  • Flores, G.; Prat, M.; Soler, S. (2017). La visión del profesorado de Educación Física sobre la presencia del alumnado de origen extranjero en la escuela: ¿oportunidad o problema? Retos de la Actividad Física y el Deporte, 31, 64-68.
  • Forde, S., Lee, D., Mills, C., & Frisby, W. (2015). Moving towards social inclusion: Manager and staff perspectives on an award winning community sport and recreation program for immigrants. Sport management review, 18(1), 126-138.
  • Franzé, A. (2005). Discurso experto, educación intercultural y patrimonialización de la cultura de origen. En G. Carrera & G. Diets (Eds.), Patrimonio Inmaterial y gestión de la diversidad (297-315). Granada, España: IAPH.
  • Franzé, A. (2008). Diversidad cultural en la escuela. Algunas contribuciones antropológicas. Revista de Educación, 345, 111-132.
  • Frisby, W. (2011). Promising physical activity inclusion practices for Chinese immigrant women in Vancouver, Canada. Quest, 63(1), 135-147.
  • Fuente, A., & Herrero, J. (2012). Social Integration of Latin-American Immigrants in Spain: the Influence of the Community Context. The Spanish Journal of Psychology, 15(3), 1201-1209.
  • García, A., & Sánchez, A. (2012). A vueltas con las posibilidades de integración: pluralidad, inmigración y racismo. Educación XX1, 15(2), 212-230.
  • García, F., Rubio, M., & Bouachra, O. (2008). Población inmigrante y escuela en España: un balance de investigación. Revista de Educación, 345, 23-60.
  • González, F. J. (2016). El nuevo currículum de educación física en Brasil: un desafío de futuro. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 29, 188-194.
  • Grau, M. (2010). Inmigración extracomunitaria en España: realidad social y gestión política. El cotidiano, 161, 67-74.
  • Gutiérrez-García, C., Vega-Álvarez, M., Gómez-Alonso, M., & Pérez-Pueyo. (2016). Análisis de las bibliografías de las asignaturas de pedagogía y didáctica de los grados en ciencias de la actividad física y el deporte en España. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 30, 138-143.
  • Hatzigeorgiadis, A., Morela, E., Elbe, A., Kouli, O., & Sánchez, X. (2013). The integrative role of sport in multicultural societies. European Psychologist, 18(3), 191-202.
  • Heinemann, K. (2002). Deporte para inmigrantes: ¿instrumento de integración? Apunts. Educación Física y deportes, 68, 24-35.
  • Hidalgo, V. (2005). Cultura, multiculturalidad, interculturalidad y transculturalidad: Evolución de un término. Universitas Terraconensis. 3(1), 73-84.
  • Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A., & Calderón, A. (2016). Efecto del modelo de enseñanza sobre el autoconcepto físico del alumnado en educación física. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 30, 76-81.
  • Ito, E., Nogawa, H., Kitamura, K., & Walker, G. (2011). The Role of Leisure in the Assimilation of Brazilian Immigrants into Japanese Society: Acculturation and Structural Assimilation through Judo Participation. International Journal of Sport and Health Science, 9, 8-14.
  • Jensen, L., Arnett, J., & McKenzie, J. (2011). Globalization and cultural identity. En S. Schwartz, K. Luyckx & V. Vingnoles (Eds.), Handbook of Indetity Theory and Research (285-301). Brigthon, Inglaterra: Springer Science.
  • Jiménez, J., López, V. & Manrique, J. (2015). La transformación de un programa de deporte escolar a través de la metodología comunicativa crítica: el consejo asesor. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 28, 178-183.
  • Kenneth, C. (2006). Deporte e inmigración en España: el papel del deporte en la integración de los ciudadanos. Barcelona, España: CEO-UAB.
  • Li, K., Sotiriadou, P., & Auld, C. (2015). An examination of the role of sport and leisure on the acculturation of Chinese immigrants. World Leisure Journal, 57(3), 209-220.
  • López-Pastor, V. M.; Pérez-Brunicardi, D.; Manrique Arribas, J. C.; Monjas Aguado, R. (2016). Los retos de la educación física en el siglo XXI. Retos, Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 182-187.
  • Lleixà, T. (2002). Deporte y educación intercultural. Tándem, 7, 21-29. Lleixà, T. (2002b). Atención a la diversidad cultural en el currículum de Educación
  • Física. En T. Lleixà (Ed.), Multiculturalismo y Educación Física (pp. 77-111). Barcelona, España: Paidotribo.
  • Lleixà, T., & Soler, S. (2004). Experiencias y proyectos de actividad física y deportiva en entornos multiculturales. En T. Lleixà & S. Soler (Eds.), Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: ¿Integración o Segregación? (pp.135-152). Barcelona, España: Horsori.
  • Lleixà. T. (2004). Actividad física, deporte y ciudadanía cultural. En T. Lleixà & S. Soler. Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: ¿Integración o Segregación? .Barcelona, España: Horsori.
  • Llopis, R., & Moncusí, A. (2005). El deporte une bastantísimo aquí: las ligas de fútbol de la Asociación de Latinoamericanos y Ecuatorianos Rumiñahui en Valencia. En G. Herrera, M. Carrillo & A. Torres (Eds.), La Migración Ecuatoriana: Transnacionalismo, Redes e Identidad (pp. 203-233). Quito, Ecuador: Flasco.
  • Madrid, P., Prieto-Ayuso, A., Samalot-Rivera, A., & Gil, P. (2016). Evaluación de una propuesta extraescolar de conductas apropiadas en educación física y deportiva. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 30, 36-42.
  • Makarova, E., & Herzog, W. (2014). Sport as a means of immigrant youth integration: an empirical study of sports, intercultural relations, and immigrant youth integration in Switzerland. Sportwissenschaft, 44(1), 1-9.
  • Martín-Pastor, E., & González-Gil, F. (2013). La inclusión educativa desde la voz del estudiante inmigrante. Revista de educación inclusiva, 6(1), 75-89.
  • Martínez, J., & Fernández, M. (2006). Inmigración y exclusión social. Razón y fe: Revista Hispanoamericana de cultura, 253(1292), 453-470.
  • Martínez, U. (1999). Pobreza, segregación y exclusión espacial: La vivienda de los inmigrantes extranjeros en España. Barcelona, España: Icaria.
  • Maza, G. (2004). Capital social del deporte. En T. Lleixà & S. Soler (Eds.), Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: ¿Integración o Segregación? (pp. 43-56). Barcelona, España: Horsori.
  • Maza, G., & Sánchez, R. (2012). Deporte e inmigración: una reflexión crítica. Anduli, 11, 51-54.
  • McGinnity, F., Quinn, E., Kingston, G., & O’Connell, P. (2012). Annual Monitoring report on integration. Dublín, Irlanda: ESRI.
  • Medina, J. (2002). Deporte, inmigración e interculturalidad. Apunts. Educación Física y deportes, 68, 18-23.
  • Mewes, E., & Mau, S. (2013). Globalization, socio-economic status and welfare chauvinism: European perspectives on attitudes toward the exclusion of immigrants. International Journal of comparative sociology, 54, (3), 228-245.
  • Molero, F., Navas, M., & Morales, J. (2001). Inmigración, prejuicio y exclusión social: reflexiones en torno a algunos datos de la realidad española. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 1(1), 11-32.
  • Molina, F. (2010). Deporte, interculturalidad y calidad de vida: nuevos modelos de integración social. Aduli, 9, 165-173.
  • Molina, M., & Pastor, C. (2004). Actividad física y educación para la salud: promoción en entornos multiculturales. En T. Lleixà & S. Soler (Eds.), Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: ¿Integración o Segregación? (pp.81-94). Barcelona, España: Horsori.
  • Monjas, R. Ponce, A. y Gea, J. M. (2015). La trasmisión de valores a través del Deporte. Deporte Escolar y Deporte Federado: relaciones, puentes y posibles trasferencias. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 28,275-284.
  • Monzonís, N. y Campllonch, M. (2015). Mejorar la competencia social y ciudadana: innovación desde Educación Física y tutoría. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 28, 256-262.
  • Müller, J., & García, A. (2013). El otro fútbol: prácticas y discursos acerca del fútbol como motor de integración social de los inmigrantes en España. Etnográfica, 17(1), 121-143
  • Okamoto, D., Herda, D., & Hartzog, C. (2013). Beyond good grades: School composition and immigrant youth participation in extracurricular activities. Social Science Research, 42(1), 155-168.
  • Ortí, J. (2004). La Educación Física y el deporte escolar: propuestas para la interculturalidad. En T. Lleixà & S. Soler (Eds.), Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: ¿Integración o Segregación? (pp.95-110). Barcelona, España: Horsori.
  • Ovejero, A. (2004). Globalización, sociedad y escuela: como hacer frente a los problemas actuales desde la Psicología Social Crítica. Valladolid, España: Servicio de Publicaciones Universidad de Valladolid.
  • Palaudàrias, J. (2007). La escuela intercultural y el papel de la comunidad en el proceso de integración. En M. Essomba (Ed.), Construir la escuela intercultural: reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad étnica y cultural (pp. 8189). Barcelona: Graó.
  • Paredes, J., & Reina, R. (2006). La actividad física y el deporte como mediador intercultural. Revista de la Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas de Elche, 1(1), 216-235.
  • Pastor, J., González, S., Cuevas, R., & Gil, P. (2010). El profesorado de Educación Física ante la inmigración. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10(número especial), 79-84.
  • Peguero, A. (2011). Immigrant Youth Involvement in School-Based Extracurricular Activities. The Journal of Educational Research, 104(1), 19-27.
  • Pfister, G. (2004). Género y multiculturalidad: la apropiación del cuerpo y la práctica deportiva de las jóvenes inmigrantes. En T. Lleixá & S. Soler (Eds.) Actividad física y deporte en sociedades multiculturales: Integración o segregación (pp.57-80). Barcelona España: Horsori.
  • Poveda, D., Jociles, M., & Franzé A. (2014). Immigrant students and the ecology of externalization in a secondary school in Spain. Anthropology & Education Quarterly, 45(2), 185-205.
  • Puig, N., Vilanova, A., Camino, X., Maza, G., Pasarello, M., Juan, D., & Tarragó, R. (2006). Los espacios públicos urbanos y el deporte como generadores de redes sociales. El caso de la ciudad de Barcelona. Apunts. Educación Física y deportes, 84, 76-87.
  • Rodríguez, H. (2008). La situación del alumnado inmigrante en los centros educativos vallisoletanos y su proceso de integración escolar (Tesis Doctoral). Universidad de Valladolid, Valladolid.
  • Rodríguez, J., Pazos, J. & Trigo, E. (2016). La gestión del deporte en clave educativa de motricidad humana. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 30, 92-97.
  • Ruiz-Omeñaca, J. V., Ponce, A., Sanz, E. y Valdemoros, M. A. (2015). La educación en valores desde el deporte: investigación sobre la aplicación de un programa integral en deportes de equipo. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 28,270-275.
  • Sánchez, R. (2010). Políticas ciudadanas, inmigración y cultura: el caso del deporte en la ciudad de Barcelona. Revista de dialectología y tradiciones populares, 65(2), 337-358.
  • Santamaría, E. (2002). Inmigración y barbarie. La construcción social y política del inmigrante como amenaza. Pappers: Revista de Sociología. 66, 59-75.
  • Sapaaij, R. (2012). Beyond the playing field: experiences of sport, social capital, and integration among Somalis in Australia. Ethnic and Racial Studies, 35 (9), 1519-1538.
  • Serra, J. (2017). Examinando las posibilidades del Modelo de Educación Deportiva sobre la convivencia escolar: Ejemplo en La Araucanía (Chile). Retos de la Actividad Física y el Deporte, 31, 227-231
  • Soler, S., Flores, G., & Prat, M. (2012). La Educación Física y el deporte como herramientas de inclusión de la población inmigrante en Cataluña: El papel de la escuela y la administración local. Revista pensar a práctica, 15 (1), 253-271.
  • Stone, J., Perry, W., & Darley, J. (1997). White Men Can’t Jump: Evidence for the Perceptual Confirmation of Racial Stereotypes Following a Basketball Game. Basic and applied social psychology, 19(3), 291-306.
  • Terrén, E. (2007). Inmigración, diversidad cultural y globalización. En M. Alegre & Subirats, J. Educación e inmigración: nuevos retos ante una perspectiva comparada (pp. 261-274). Madrid, EspanÞa: Centro de investigaciones sociológicas.
  • Theebom, M., Schaillée., & Nols, Z. (2012). Social capital development among ethnic minorities in mixed and separate sport clubs. International Journal of Sport Policy and Politics, 4(1) 1-21.
  • Tirone, S., Livingston, L., Miler, J., & Smith, E. (2010). Including immigrants in elite and recreational sports: the experiences of athletes, sport providers and immigrants. Leisure/Loisir, 34(4), 403-420.
  • Torralba, M. (2002). Una aproximación a la realidad. Experiencias de Educación Física en la escuela multicultural. En T. Lleixà (Ed.), Multiculturalismo y Educación Física (pp.113-150). Barcelona, España: Paidotribo.
  • Touraine, A. (2000). ¿Podemos vivir Juntos?: Iguales y diferentes. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
  • Tubino, F. (2004). Del interculturalismo funcional al interculturalismo crítico. En M. Samaniego & C. Garbarini (Eds.), Rostros y fronteras de la identidad. Temuco, Chile: Universidad Católica de Temuco. Recuperado de http:// fongdcam.org/wp-content/uploads/2012/01/delinterculturalismo Tubino.pdf
  • Úbeda-Colomer, J.; Monforte, J.; Devís-Devís, J. (2017). Percepción del alumnado sobre una Unidad Didáctica de enseñanza comprensiva de los juegos deportivos de invasión en Educación Física. Retos de la Actividad Física y el Deporte, 31, 275-281.
  • Van Dijk, T. (2003). Racismo y discurso de las elites. Barcelona, España: Gedisa.
  • Vianna, J., & Livoslo, H. (2009). Proyectos de inclusión social por medio del deporte: notas sobre la evaluación. Movimento, 15(3), 145-162.