El juego vocal en la educación infantil y primaria

  1. Natalia Mota Ibáñez 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Tabanque: Revista pedagógica

ISSN: 0214-7742

Year of publication: 2018

Issue Title: Educación musical temprana, creativa e inclusiva

Issue: 31

Pages: 59-78

Type: Article

More publications in: Tabanque: Revista pedagógica

Abstract

The music consubstantial to the human being, is an element of interrelation and development that promotes the capacities for the communicative progress in any social field. I value the voice as a basic element of musical expression. In the didactic applica tion of the classroom we will try to guide the natural and evolutive procedure of the sound expression, promoting the maturation of neurophysiological systems and vocal uses in music education in order to provide feedback to the creative expression of chil d from the voice. Creative proposals based on certain artistic references will be used whose character will allow to assess the sound and musical nature of children.

Bibliographic References

  • Citas BIBLIOGRAFÍA
  • Château, Jean, 1975, Le réel et l’imaginaire dans le jeu de l’enfant,
  • Études de psycologie et de philosophie, Paris, Librairie Philisophique
  • J.VRIN, p.83.
  • Cornut, Guy, 1998, La Voz, Madrid, Fondo de Cultura Económica de España.
  • Damian, Jacques, 2009, Jeux Vocaux, en Musicalécole74, recuperado de
  • www.ac-grenoble.fr/ecole/74/musique74
  • Damasio, Antonio (2010), Y el cerebro creó al hombre, Destino, Barcelona.
  • Davis, Flora, 1981, La comunicación no verbal, Alianza Editorial, Madrid.
  • Delalande, François, 1995, La música es un juego de niños, Buenos Aires,
  • Ed. Ricordi Americana.
  • D’Ormesson, Jean, 1991, “Entre la alegría y el esfuerzo”, en El juego, UNESCO.
  • Laulhère-Clemént, G. (2006), La’emotion et le geste improvise chez l’enfant.
  • Quelle conscience en at-il. Réflexions sur l’improvisation libre“nonidiomatique”, Boesch, R., Rossé, F., Bosseur, J., Petit, D., y Savouret, A., (Comps). París, Ariam, (p. 11-19)
  • Le Huche, François, 1978, Anatomie et physiologie des organes de la voix et de la
  • parole, Paris, OVEP.
  • Malmberg, Bertil, 1973, La lengua y el hombre. Introducción a los problemas
  • generales de la lingüística, Ediciones Istmo, Madrid.
  • Mauriras-Bousquet, Martine ,1991, “Un oasis de dicha”, en El Juego, UNESCO.
  • Piaget, Jean, 1961, La formación del símbolo en el niño, Fondo de Cultura
  • Económica, México.
  • Pikes, Noah, 2004, Dark voices. The henesis of Roy Hart Theatre. Spring Journal
  • Books, New Orleans, Louisiana.
  • Renard, Claire, 1982, Le geste musical, Pédagogie pratique à l’école, Paris,
  • Éditions Hachette/ Van de Velde.
  • Reibel, Guy, 1984, Jeux Musicaux. Essai sur l’invention mussicale.
  • Volumen 1: Jeux Vocaux, Paris, Éditions Salabert.
  • Schaeffer, Pierre 1966, Traité des Objets Musicaux, Col. Pierre Vives, Paris,
  • Ed. Du Seuil, (p.45).
  • Scheines, Graciela , 1991, “Las reglas del juego”, en El juego UNESCO.
  • Stanislavski, Konstantin, 1979, El trabajo del actor sobre sí mismo, en el proceso creador de las vivencias, Buenos Aires, Quetzal.
  • Wertsch, James, 1988, Vygotsky y la formación social de la mente, Barcelona,
  • Grupo Planeta (GBS).