Actividades de intervención educativa y de difusión del patrimonio organístico en entornos formales y no formales
ISSN: 0716-050X, 0718-0705
Année de publication: 2017
Volumen: 43
Número: 4
Pages: 277-292
Type: Article
D'autres publications dans: Estudios pedagógicos
Résumé
For more than twelve years, an important activity around the organistic musical heritage of Castile and León has been developed by members of the University of Valladolid. Specific actions have been carried about some of the 250 baroque organs, located in the provinces of Valladolid and Palencia. Through successive partnership agreements signed between the University of Valladolid, religious institutions of both provinces, and their Provincial Councils, a reasonable number of activities have been developed to train musicians, as well as to preserve and disseminate these musical instruments. The activities comprise many didactic actions related to informal education in primary and secondary schools. Complementary activities are also implemented in order to disseminate historical heritage through its liturgical uses and functions, and to integrate it in historic heritage research networks. All activities are carried out by students of the several degrees in music offered by the University of Valladolid. This paper presents some proposals for the training in musical heritage of different kinds of students, according to the specific educational stages.
Références bibliographiques
- Asensio, M,Correa, . (2011). Lazos de Luz Azul: Museos y Tecnologías 1, 2 y 3.0. Editorial UOC. Barcelona.
- Birouste, D,de Castro, . (1979). La organería en Tierra de Campos: La obra de Tadeo Ortega. Imprenta provincial. Palencia.
- Díez, Mª A,Acitores, . (1996). El órgano de Santa María. Historia y Restauración. Junta de Castilla y León y Asociación "Manuel Marín" de Amigos del Órgano. Valladolid.
- Flórez, . (2003). Zamora: Documentación histórica del actual patrimonio organístico. Propuesta metodológica para su catalogación y estudio. Universidad de Valladolid. Valladolid.
- Fontal, . (2016). El patrimonio a través de la educación artística en la etapa de primaria. Arte, Individuo y Sociedad. 28. 105-120
- Fontal, . (2016). Educación patrimonial: retrospectiva y prospectivas para la próxima década. Estudios Pedagógicos. 415-436
- Fontal, O,Ibáñez, . (2015). Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España. Educatio Siglo XXI. 33. 15-32
- Fontal, O,Marín, . (2011). Enfoques y modelos de educación patrimonial en programas significativos OEPE. Educación artística Revista de investigación. 2. 91-96
- García, . (1953). Documentos para el estudio del Arte en Castilla: maestros de hacer órganos. Anuario Musical. 210-229
- García, . (1956). Documentos para el estudio del Arte en Castilla: maestros de hacer órganos. Anuario Musical. 195-218
- Hidalgo, B,Díaz-Emparanza, M,Nieto, . (2011). Órganos Barrocos de la Provincia y de la Diócesis de Palencia. Diputación de Palencia. Palencia.
- Lama, J. . (1981). El órgano en Valladolid y su provincia: Catalogación y estudio. Obra Cultural de la Caja de Ahorros Provincial de Valladolid. Valladolid.
- Le Barbier, . (2008). La organería en la provincia de Palencia (1500-1800). Diputación de Palencia e Institución Tello Téllez de Meneses. Palencia.
- Lefebvre, . (2000). Memento práctico. Lefevbre. Madrid.
- Mateos, . (2010). Innovación en la comunicación global del patrimonio cultural: TIC. Patrimonio cultural de España. 4. 115-127
- Palacios, J. . (2008). Órganos restaurados: Morales de Campos, Olmedo y Torrelobatón. Diputación de Valladolid. Valladolid.
- Virgili, M. . (1981). La tradición organera vallisoletana en el siglo XX. Folklore. 5.
- Virgili, M. . (2005). El patrimonio organístico de Valladolid: veinticinco años de actuación. Asociación "Manuel Marín" de Amigos del órgano de Valladolid (1980-2005). Asociación "Manuel Marín" de Amigos del órgano de Valladolid. Valladolid.