Objetos en la ciudad. Donald Judd y el proyecto para la calle Steinberggasse de Winterthur

  1. Pablo Llamazares Blanco
  2. Fernando Zaparaín Hernández
  3. Jorge Ramos Jular
Revista:
Proyecto, Progreso, Arquitectura

ISSN: 2173-1616 2171-6897

Año de publicación: 2018

Número: 19

Páginas: 70-83

Tipo: Artículo

DOI: 10.12795/PPA.2018.I19.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Proyecto, Progreso, Arquitectura

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Donald Judd always defended, as part of his minimalism, the close relationship that his artistic creations had with the context where they were inserted. Thus, Judd built the idea of space activation through a whole set of spatial characteristics, which were projected beyond the limits of the object until they reached the most immediate environment. His proposal for the Steinberggasse street of the city of Winterthur, as an urban intervention, constitutes the paradigm of all his specific objects located in the open space. Therefore, this article analyses the review of that project, how the aforementioned space activation is achieved in his proposal and the study of the original approach of the artist and the graphic documentation made to carry out his construction. A reflection approached from an urban perspective, which leads to the discovery of the mechanisms used by Donald Judd in his sculptural intervention. In short, it will be possible to see how the three fountains installed on the street establish a close relationship with the urban landscape, with the topography and with the underlying urban planning defined by the architecture based on the place. Accordingly, all this would lead to a sensory experience of the individual with his own physical reality: the discovery of the phenomenological essence that results from some objects in the space–support of Steinberggasse street.

Referencias bibliográficas

  • Bachelard, Gaston. La poética del espacio. Trad. de Ernestina de Champourcín. México: Fondo de Cultura Económica, 1965.
  • Beltrán, Francisco. El vacío en la ciudad contemporánea. En: Vacío, sustracción y silencio: resta y renuncia en el proceso creativo. Madrid: Ediciones Asimétricas, 2017, pp. 74-79.
  • Bloomer, Kent; Moore, Charles. Cuerpo, memoria y arquitectura. Trad. de María Teresa Muñoz. Madrid: Hermann Blume, 1982.
  • Delgado, Ovidio. Debates sobre el espacio en la geografía contemporánea. Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia, 2003.
  • Entschiedene Wettbewerbe. En: Anthos: Zeitschrift für Landschaftsarchitektur [en línea]. Zúrich: BSLA, 1989, vol. 28, n.º 3, p. 41 [consulta: 26-02-2018]. ISSN 0003-5424. Disponible en: https://www.e-periodica.ch/cntmng?pid=ant-001:1989:28::333.
  • Fuchs, Rudi. Decent beauty. En: Rudi FUCHS, ed. Donald Judd: large-scale works. Nueva York: Pace Gallery Publications, 1993, pp. 5-7.
  • Gompertz, Will. ¿Qué estás mirando? 150 años de arte moderno en un abrir y cerrar de ojos. Trad. de Federico Corriente. Madrid: Taurus, 2013.
  • Herter, David. Fünf brunnen, fünf geschichten. En: Der Landbote [en línea]. Winterthur: Zürcher Regionalzeitungen, 23 julio 2012, p. 1 [consulta: 26-02-2018]. Disponible en: https://www.winterthur-glossar.ch/upload/documents/2013/06/15/930.pdf.
  • Judd, Donald. 21 February 93. En: Chinati Foundation Newsletter [en línea]. Marfa: The Chinati Foundation, 1998, vol. 3, pp. 14-18 [consulta: 26-02-2018]. ISSN 1083-5555. Disponible en: https://www.chinati.org/pdf/newsletter03.pdf.
  • Judd, Donald. Specific Objects. En: William SEITZ, ed. Contemporary Sculpture: Arts Yearbook 8. Nueva York: The Art Digest, 1965, pp. 74-82.
  • Krauss, Rosalind. Sculpture in the Expanded Field. En: October. Cambridge: The MIT Press, 1979, n.º 8, pp. 30-40. ISSN 0162-2870.
  • Laufende Wettbewerbe. En: Schweizer Ingenieur und Architekt [en línea]. Zúrich: Offizielles Publikationsorgan, 1989, vol. 107, n.º 12, pp. B69-B71 [consulta: 26-02-2018]. ISSN 0251-0960. Disponible en: https://www.e-periodica.ch/cntmng?pid=sbz-003:1989:107::194.
  • Lawrence, James. Donald Judd’s Works in Concrete. En: Chinati Foundation Newsletter [en línea]. Marfa: The Chinati Foundation, 2010, vol. 15, pp. 6-17 [consulta: 26-02-2018]. ISSN 1083-5555. Disponible en: https://www.chinati.org/pdf/newsletter15.pdf.
  • Lefebvre, Henri. The production of space. Trad. al inglés de Donald Nicholson-Smith. Oxford: Blackwell, 2013.
  • Llorach, Enric. En el filo de la navaja: arte, arquitectura y anacronismo. Madrid: Ediciones Asimétricas, 2016.
  • Maderuelo, Javier. La idea de espacio en la arquitectura y el arte contemporáneos, 1960-1989. Madrid: Akal, 2008.
  • Montaner, Josep Maria. La condición contemporánea de la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili, 2015.
  • Pallasmaa, Juhani. Los ojos de la piel: la arquitectura y los sentidos. 2.ª ed., trad. de Moisés Puente y Carles Muro. Barcelona: Gustavo Gili, 2014.
  • Paniagua, Enrique; Pedragosa, Pau. La esencia fenomenológica de la arquitectura. En: Revista 180: arquitectura, arte, diseño [en línea]. Santiago de Chile: Editorial Universidad Diego Portales, 2015, n.º 35, pp. 30-35 [consulta: 26-02-2018]. ISSN 0718-2309. Disponible en: http://www.revista180.udp.cl/index.php/revista180/article/view/32/30.
  • Schneider-Hoppe, Thomas. Donald Judd’s Project for Fountains at Steinberggasse in Winterthur, Switzerland. En: Chinati Foundation Newsletter [en línea]. Marfa: The Chinati Foundation, 1998, vol. 3, pp. 12-14 [consulta: 26-02-2018]. ISSN 1083-5555. Disponible en: https://www.chinati.org/pdf/newsletter03.pdf.
  • Weilacher, Udo; Wullschleger, Peter. Guide suisse de l’architecture du paysage. Trad. al francés de Didier Debord Y Ursula Gaillard. Basel: Presses Polytechniques et Universitaires Romandes, 2005.
  • Wollheim, Richard. Minimal Art. En: Arts Magazine. Nueva York: The Art Digest, 1965, enero, pp. 26-32. ISSN 0004-4059.
  • Zumthor, Peter. Pensar la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili, 2004.