Nuevos documentos relativos a la obra de los cenotafios reales de la Basílica del Monasterio de El Escorial

  1. José Luis Cano de Gardoqui García 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Libros de la Corte

ISSN: 1989-6425

Year of publication: 2018

Issue: 17

Pages: 10-32

Type: Article

DOI: 10.15366/LDC2018.10.17.001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Libros de la Corte

Sustainable development goals

Abstract

With the execution, by Pompeo Leoni and his assistants, of the work of the cenotaphs or royal burials of the basilica of the Monastery of El Escorial - ten figures of bronze arranged in two groups on both sides of the presbytery - made between 1592 and 1600, culminates the ambitious decorative enterprise of the main church of the Monastery. We bring here new documents, in the form of correspondence, relating to the funerary group of Felipe II.

Bibliographic References

  • Jean Babelon, Jacopo da Trezzo et la construction de l’Escurial. Essai sur les arts à la cour de Philippe II, 1519-1589 (Bordeaux-Paris: Feret, 1922).
  • Agustín Bustamante García, “Las estatuas de bronce del Escorial. Datos para su historia (I)”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte 5 (1993): 41- 57.
  • Agustín Bustamante García, “Las estatuas de bronce del Escorial. Datos para su historia (IV)”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte 9-10 (1997- 1998): 153-168.
  • Agustín Bustamante García, “El grupo sepulcral de Felipe II”, en Leone & Pompeo Leoni, ed. Stephan F. Schröder (Madrid: Museo Nacional del Prado, 2012), 149-159.
  • José Luis Cano de Gardoqui García, “Noticias sobre el escultor italiano Milán de Vimercado”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología 54 (1988): 383-392.
  • José Luis Cano de Gardoqui García, “Datos para la escultura cortesana del último tercio del siglo XVI. Aspectos socio-económicos”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología 56 (1990): 470-478.
  • José Luis Cano de Gardoqui García, “COMANE, Juan Bautista”, en Allgemeines Künstlerlexikon (München-Leipzig: K.G. Saur, 1998), vol. 20, 423.
  • José Luis Cano de Gardoqui García, “El taller de Pompeo Leoni en Milán y la obra de bronce para el retablo mayor y la custodia del Monasterio de El Escorial. Nuevos datos para su estudio”, en El modelo italiano en las artes plásticas de la Península Ibérica durante el Renacimiento, coord. María José Redondo Cantera, (Valladolid: Universidad de Valladolid, 2004), 455-472.
  • Francisco Javier Díaz González, La Real Junta de Obras y Bosques en la época de los Austrias (Madrid: Dykinson, 2002).
  • Antonio Feros, El Duque de Lerma. Realeza y privanza en la España de Felipe III (Madrid: Marcial Pons, 2002).
  • Bernardo José García García, “Los marqueses de Denia en la Corte de Felipe II: Linaje, servicio y virtud”, en Felipe II (1527-1598): Europa y la monarquía católica, 2, dir. José Martínez Millán (Madrid: Parteluz, 1998), 305-332.
  • Pascual de Gayangos, Catalogue of the Manuscripts in the Spanish Language in the Bristish Museum, 4 vols. (London: The Trustees of the British Museum, 1875-1883).
  • Francisco A. Martín, “Relicarios y piezas de altar en la basílica del Monasterio de El Escorial”, Reales Sitios 82 (1984): 29-36.
  • Rosemarie Mulcahy, A la mayor gloria de Dios y el Rey: La decoración de la Real Basílica del Monasterio de El Escorial (Madrid: Patrimonio Nacional, 1992).
  • Almudena Pérez de Tudela, “El cenotafio de Carlos V en la basílica del Escorial”, en Leone & Pompeo Leoni, ed. Stephan F. Schröder (Madrid: Museo Nacional del Prado, 2012), 132-148.
  • Almudena Pérez de Tudela, “Marmi e pietre dure nella decozazione della basilica dell’Escorial sotto Filippo II”, en Splendor Marmoris. I colori del marmo tra Roma e L’Europa, da Paolo III a Napoleone III, ed. Grégoire Extermann y Ariana Varela Braga (Roma: De Luca Editori, 2016), 139-158.
  • Eugène Plon, Les mâitres italiens au service de la maison d’Autriche. Leone Leoni, sculpteur de Charles V et Pompeo Leoni, sculpteur de Philippe II (Paris: Librairie Plon, 1887).
  • María José Redondo Cantera, El sepulcro en España en el siglo XVI. Tipología e Iconografía, (Madrid: Centro Nacional de Información y Documentación del Patrimonio Histórico, 1987).
  • María del Mar Royo Martínez, “Datos documentales sobre plateros y ensayadores en la Ceca de Cuenca en el siglo XVI”, Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar 68 (1997): 143-166.
  • Mario Sánchez Cachero, “Las Casas de la Moneda de Madrid”, La Gatera de la Villa(2016): 15-20.
  • Julián Zarco Cuevas, Documentos para la Historia del Monasterio de San Lorenzo el Real de El Escorial. IV. Historia de varios sucesos y de las cosas notables que han acaecido en España y en otras naciones desde el año de 1584 hasta el de 1603. Escrita por el P. fray Jerónimo de Sepúlveda, el Tuerto, monje jerónimo de San Lorenzo el Real de El Escorial, (Madrid: Imprenta Helénica, 1924)